Annons:
Etiketttips-inspiration
Läst 650 ggr
ALEVIUSS
2017-06-24 00:46

Vilken typ av träning utan att tappa vikt?

Hej!

Jag har ett problem som är svårt att hitta bra information och tips och råd om när jag googlar på det, eller så är jag inte tillräckligt bra på att googla.

Mitt problem handlar om att inte förlora min vikt när jag tränar.

Jag är en kvinna som är 158 cm lång och väger just nu mellan 47-48 kg. Då jag har haft svårt för att komma igång med gym så började jag löpträna för några månader sedan. Jag springer inte så långa sträckor utan det blir ca 4-5 km varannan dag under en vecka då jag har astma.

Jag kör olika styrkeövningar hemma där man använder främst sin kropp som redskap. (Tanken är att jag ska börja gå till gym efter att jag fått lite mer kraft, muskler och självkänsla.

Jag äter bra men mår inte så bra  av kolhydratsrik kost (syftar på snabba kolhydrater) och har varit glutenfri i 9 år nu.

Vad jag förstått bör jag äta flera mål mat om dagen och antagligen öka på kaloriintaget för att inte förlora min vikt. Men inte säker på hur mycket kalorier jag behöver äta varje dag?

Min främsta fråga gäller löpträningen, jag har läst artiklar där man råds att löpa långdistans om man inte vill tappa vikt.

Men sen har jag läst andra artiklar där det sägs att tvärtom; Man bör inte springa långdistans utan man ska satsa på att springa intervaller om man inte vill tappa i vikt.

Sen läser jag något som totalt motsäger påståendet om intervallträning i en artikel som tvärtom skriver hur bra intervallträning är om man vill RASA i vikt.

Så vilken löpningsform ska jag som inte vill rasa i vikt satsa på? Intervaller eller långdistans i långsammare tempo?

Annons:
sp0ngeb0b
2017-06-24 09:31
#1

Jag tror faktiskt att det mesta hänger på kosten här. Löpning är bra om man ska gå ner i vikt, men jag tror även att det kan hjälpa vid viktuppgång/stabilitet. Du kanske blir mer hungrig av träning och kan därför äta mer? Tror även styrketräning kan hjälpa, och om du äter mycket bra mat lägger du ju faktiskt på dig en del muskler som också väger en hel del. Har tyvärr ingen erfarenhet på den fronten då jag är överviktig och behöver gå ner, så kan bara spekulera. Tycker i alla fall att du ska välja den träningsform som passar dig och som du tycker är roligast!

För att räkna ut ditt kaloribehov kan du bara googla typ "hur många kalorier behöver jag" eller liknande. Eller ladda ner någon app ifall du vill logga maten så att du vet att du får i dig tillräckligt mycket.

Zadie
2017-06-24 19:36
#2

Styrketräning är nog det bästa, för oavsett löpningsform så gör du ju av med mycket kalorier och måste då få i dig mer. Det gäller ju förstås även styrketräning men då bygger du samtidigt mer muskler. Du kan ju äta oftare men du kan ju oxå göra större portioner eller öka på andelen nyttiga fetter, allt handlar ju om hur många kalorier du får i dig.. Jag skulle dock inte börja räkna kalorier, då det enligt mig lätt blir en negativ spiral (även om du vill behålla vikten). Om du äter på något sätt av ovanstående borde du ju få i dig mer kalorier än tidigare, och du lär se på kroppen när den håller sig i balans, skulle du gå ner mer så lägg till ännu mer mat, t.ex. nötter, avocado m.m. kanske om mellanmål.

nypisnina
2017-07-08 16:00
#3

Det är bara att äta mer. Träna som du vill och ät nyttigt, håll koll på kalorierna och ät mer om du märker att du tappar i vikt. Det är lätt att öka på kaloriintaget på ett nyttigt sätt utan att proppa i sig massa kolhydrater och man minskar inte tokmycket i vikt utav bara träning, utan kosten är det viktigaste att hålla kolla på vid viktminskning. Så träna vad du vill och håll koll på vikten och lägg till mer mat om du går ner.

Upp till toppen
Annons: