Annons:
Etiketttips-inspiration
Läst 590 ggr
EliseaS
6/18/17, 7:21 PM

Hjälp med kost och träning!

Hej!

Jag har länge tänkt börja träna och känner att motivationen äntligen finns där. Det som dock hindrar mig från att träna och äta hälsosammare är att jag inte vet hur. Tänkte därför att jag kunde skriva ett litet inlägg så får gärna någon kunnig ge mig lite tips utifrån mina egna förutsättningar:

- Väger runt 60 kg, är 1.58 cm lång. 

- Vill först och främst gå ner lite i vikt. Fettet har en tendens att ofta lägga sig på mina höfter och lår, vill alltså få bort en del av detta. 

- Vill även bygga muskler, men kan man göra det samtidigt som man förbränner fett?

- Vad är det jag ska äta? Vet att det är bra med mycket protein och fibrer, men önskar mer att få veta konkret vad, alltså vilka livsmedel som är bra när man vill gå ner i vikt. Kom gärna med tips på recept! 

Vill avsluta detta inlägget med och säga att jag absolut inte har något emot fett. Att träna och äta hälsosamt vill jag även göra för att må bättre psykiskt, och jag tycker inte att jag är tjock. Jag ser bara detta som en kul utmaning, det viktigaste för mig är egentligen inte att få resultat, utan att jag ska tycka det är roligt! 

Tack på förhand :)

Annons:
Carrosh
6/20/17, 4:42 PM
#1

Det här med kost förstår jag är rätt klurigt. Och vad som faktiskt är nyttigt och vad som är onyttigt råder det väldigt delade meningar om. Men jag tror att vi alla kan enas om att socker inte hör till det nyttiga. Det enklaste sättet är egentligen att äta varierat, utesluta socker ur den dagliga kosten (titta i innehållsförteckningen för att se om det finns tillsatt socker eller andra fina omskrivningar för det, finns en del listor runtom på nätet över olika sorterarter) och med att äta varierat menar jag att äta mycket grönsaker (de går att variera i all oändlighet), olika proteinkällor (kött, fågel, fisk och andra källor) och mindre intag av snabba kolhydrater (pasta, vitt ris osv.). Här har jag inte tagit någon hänsyn till om du har någon specialkost, förstås.

Mer hur du bör äta beror ju på vad du tänkt träna för något också. Vad ska du träna och i vilken utsträckning?

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

EliseaS
6/21/17, 3:49 PM
#2

Tack för ditt svar!

Jag har inte någon specialkost, äter dock aldrig fisk då jag inte tycker om det haha 🙂 Tänker att jag tränar hemma, för vill inte lägga pengar på ett gym när det egentligen inte behövs, sen nu är det ju så fint väder så ute är ju härligt att vara! 

Hm.. Vad jag ska träna? Antar att du menar typ styrketräning eller så? Jag har ingen aning, det enda jag vet är att jag vill få bort fett på lår och höfter/midja, och i vilken utsträckning vet jag inte heller, det är därför jag behöver hjälp haha 😭

Carrosh
6/22/17, 1:37 PM
#3

Ja, jag undrar vad det är du tränar. Finns ju rätt många olika träningsformer.

Tyvärr går det ju inte att punktförbränna, men det går ju att tona med muskler, men så måste jag också poängtera att alla bygger muskler olika lätt eller svårt eftersom våra kroppar ser olika ut. Vi har helt enkelt olika anlag, så det är ju svårt att säga i förväg hur det kommer se ut eller bli. Det viktigaste är ju egentligen att man mår bra av sin träning och att man tränar för att må bra, sen kommer ju allt det där andra på köpet.

Mitt bästa tips är att du hittar något du tycker är kul, man måste inte hålla sig till en träningsform, utan man kan prova på hundra olika saker om man vill. Själv är jag en sån person som måste variera mig för att hålla igång - men jag ser det ju bara som poisitivt för då får min kropp lära sig många olika rörelser och jag utmanas på ett helt annat sätt. Men alla är ju olika, och det finns ju människor som blir stressade av att göra olika saker - utan vill hålla på med samma pga disciplin osv.

Har ni någon sommargympa i din stad/din ort? Det är alltså olika former av utomhusträning, som är gratis, och det kan ju vara ett bra sätt att komma igång och få chans att testa lite olika saker.

Eller har du möjlighet att skaffa en träningskompis, så kan ni peppa varandra?

Finns också massvis med träningsvideobloggare med träningsprogram på Youtube. Väldigt bra om man är nybörjare! Men ska man träna styrka på egen hand är det viktigt att man också går igenom teknik, så att man inte skadar sig, felbelastar osv.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Upp till toppen
Annons: