Annons:
Etikettträningstillbehör
Läst 818 ggr
CelsiusT
6/12/17, 2:30 PM

Löparskor

Jag är på jakt efter bra men billiga löparskor helst för pronation. Jag springer mest på asfalt eller ibland grus. Någon som har några tips? Antingen på en sko, ett märke eller vad jag ska tänka på när jag köper. Och en fråga till, finns det löparskor med Gore-tex?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
powerade
6/13/17, 4:36 PM
#1

Har ett par Nike. Hittade skon på Internet för 800. Springer inte men den är mjuk skön och sitter bra ( min åsikt då)

Zadie
6/15/17, 12:37 AM
#3

Jag har asics GT 2000, jag överpronerar. Men att ge tips bara sådär om skor är svårt då det helt beror på hur din fot ser ut rent anatomiskt, hur mycket du pronerar och hur mycket du springer och vilka distanser.. På t.ex. löplabbet (i gbg, finns säkert på fler ställen) kan man få hjälp med utprovning av skor, då får man springa på löpband och de filmar.. Annars kan du gå till en vanlig sportbutik och få hjälp, där har de ju hyfsat koll. Tänk på att ha lite extra plats i skon, eftersom fötterna svullnar när du springer, framför allt om du tänker springa längre sträckor. Tror det finns löparskor med gore tex, men det är nog mest trailskor.

[Tilde]
6/15/17, 9:59 AM
#4

Det bästa märket någonsin för mina fötter är New Balance 😍🙌

Carrosh
6/15/17, 11:33 PM
#5

Det bästa du kan göra är att gå till en sportbutik och prova skor. Bara prova, prova, prova tills du hittar rätt. Personalen brukar kunna ge riktigt bra hjälp också om du är osäker på vad du ska titta efter. Lycka till!

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

tlover
6/18/17, 11:05 AM
#6

Tillägg till #5 och dom brukar kunna respektera vilken prisklass man lägger sig i också

l'm back

Annons:
[LadyK]
6/21/17, 8:39 AM
#7

Prova ut i butik och gå hem och kolla priser på nätet, om man vet vilka skor man ska ha går det ganska snabbt att hitta till oftast bättre priser online.

ALEVIUSS
6/24/17, 12:51 AM
#8

Nya rön skriver om att så kallade pronationsskor är helt onödiga och att dem inte hjälper ett dyft!  Och att pronererandet är helt normalt och inget skadligt :)

Tex i denna artikel: http://www.scienceofrunning.com/2010/01/why-running-shoes-do-not-work-looking.html

Men jag har läst flera artiklar om detta. Pronation är ett "problem" som löparskotillverkare tjänar på helt enkelt.

powerade
6/24/17, 11:07 AM
#9

#8 för mig är pronationen ett problem då jag kan få jäkligt ont i knän om jag inte får stödet under foten. Då spelar skor o.s.v stor roll

tlover
6/24/17, 11:20 AM
#10

#9 Löpteknik spelar också stor roll om inte större

l'm back

Zadie
6/24/17, 3:22 PM
#11

#8 Mina benhinneproblem försvann i alla fall helt när jag bytte från neutrala skor till skor med pronationsstöd.

Carrosh
6/24/17, 4:46 PM
#12

#8 Det finns säkert många som har stor hjälp av dem, speciellt i början för att komma in i rätt teknik och slippa en del skador. Jag har motsatt problem, mina fötter viker sig gärna utåt, vilket inte heller är helt skonsamt för benhinnor och knän. Finns ju tyvärr inte några skor för motsatta problemet, utan jag fick öva upp att använda foten rätt.

Skulle ju gärna vilja veta åt/för vem den länkade studien gjorts, med vilket syfte och vem/vilka som sponsrat den. Och vem som beställt den. Den infon finns inte med i texten. Skulle också vara intressant att se hur forskningen gjorts, vilka frågor som ställts och hur de utfört testerna.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

[LadyK]
6/25/17, 1:25 AM
#13

#12 Pronation (överpronation) inåt vinklad fot i steget. Supination (underpronering) utåt vinklad fot i steget, finns skor för både ock.

Annons:
Carrosh
6/25/17, 1:45 PM
#14

#13 Aha, är det så det heter? Supination alltså.

Var finns det sådana skor då? Nu blev jag ju nyfiken! Vart jag än är så har de sagt att det bara finns för pronation och neutralt steg.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

[LadyK]
6/25/17, 11:27 PM
#15

#14 Löplabbet bör ha sådana. Hittade på deras sida häromdagen.

Upp till toppen
Annons: