Annons:
Etikettskador-och-problem
Läst 796 ggr
Moalinn
2017-05-28 23:11

Ont i benen vid träning

Jag som en annan älskar att vara ute och gå, gärna snabbare gång än genomsnittet och gärna längre sträckor. Problemet är att jag inte kan gå snabbt för det gör så fruktansvärt ont i mina vader/smalben. Känns som att benen domnar bort och jag måste stanna/sakta ner för att det ska göra mindre ont. Frågan är om detta är något man kan få bort på något sätt eller om man helt enkelt måste leva med det?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
[LadyK]
2017-05-29 00:03
#1

Mycket stretch efter, kolla upp skorna så de är bra och ett vanligt misstag knyt inte för hårt, eller för löst. Jag får ibland stanna och knyta om skorna för att fötterna helt enkelt svullnar lite när jag går fort. Det jag kommer på i en hast.

Carrosh
2017-05-29 15:20
#2

#1 Det här med stretching gör faktiskt inte mycket mer än att det bara är lite skönt när man just gör det, men det har ingen annan effekt.

Vad använder du för skor? Är de gjorde för träning eller är det platta skor?

Tränar du vaderna och fötterna? Löpare brukar träna just vaderna, fotlederna och tårna för en bra fotisättning och få in ett bra löpsteg, men det finns god anledning att göra det även om man går mycket också. Dels blir man lättare i steget och dels orkar man mer och risken för skador i knän, fötter och vader minskar.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Moalinn
2017-05-29 22:34
#3

#1 Tack 🙂

#2 Det är platta skor, plattare skor går nog inte att hitta 😃 Vet ju att det inte är det bästa egentligen så kanske borde införskaffa gå-skor, tycker bara att de är så dyra. Mycket fokus har legat på armar och axlar på grund av "skada" så har "glömt av" att träna resten också. Låter vettigt att träna det som gör ont, kanske kan be sjukgymnasten om tips på övningar.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

[Devya]
2017-05-30 07:15
#4

#2 Det vet jag nu inte om jag ska tro på. Jag hade stora problem med mina ben då jag började springa. Sen fick jag höra att jag borde värma upp innan och även passa på med att cool down efteråt (stretcha) och det fixade mina problem. Genast då jag slarvade med det (stretcha) så började mina gamla problem komma tillbaka.

[LadyK]
2017-05-30 23:52
#5

#2 Jag har alltid blivit hjälpt av stretch då jag direkt känner av när musklerna drar ihop sig för mycket. Sen finns det forskning och skolor som både säger att stretch hjälper, framförallt förebyggande och de som säger att det inte gör någon skillnad. Som jag ser det skadar det inte att testa.

Jag har haft stora problem med en piriformis muskel som jag kommit till rätta med utan något annat än stretch. I dagsläget stretchar jag mycket rygg, bröstrygg och bröstmuskler då jag utan detta har låsningar i bröstryggen efter ett bodypumppass.

Carrosh
2017-06-02 21:13
#6

#3 Det är inte så fasligt dyrt med bra skor. Det finns modeller som är billigare (mellan 3-600 kronor), det viktigaste är att du provar ut ett par som är bra och ber om hjälp i butiken. Tittar du dessutom i outlet-butiker och på reor så kan du hitta dyrare skor till samma pris som ett par budget-skor. Det viktigaste är att du provar i någon sportbutik och ber om hjälp så du får rätt par.

#4 #5 Gör ni stretching-pass eller kör ni bara kort stretch med 15 sek hit och 15 sek dit? Det är ju rätt stor skillnad, för den förstnämnda är det som ger något, dvs ökar rörligheten. Men den korta stretchen på 15 sek efter ett pass gör varken till eller från på så vis. Men det kan säkert skilja lite från person till person också. Har man problem med något specifikt så kan det säkert hjälpa, men så på detaljnivå och individnivå är det ju något annat.

Men uppvärmning är absolut nödvändigt innan träning. Den förbereder ju musklerna på att börja jobba. :)

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Annons:
[LadyK]
2017-06-03 00:38
#7

#6 Jag skrev mycket stretch vilket i min värld är bra mer än några 15 sekunder. Jag stretchar 15-30 min efter en joggingtur där fokus ligger på piriformis. Likaså gör jag flera olika stretchövningar för samma muskel för att verkligen komma åt den. Utöver det går jag på bodybalance med fokus på att stretcha, töja och böja kroppen för att motverka stelhet och ovighet.

Håller med om skorna hitta ett par bra walking eller joggingskor, prova i butik och leta upp dem billigare på nätet.

[Devya]
2017-06-03 06:28
#8

#6 Minst 15min. 15sek gör ju absolut ingen skillnad. :D

sp0ngeb0b
2017-06-03 21:15
#9

#3 Kan rekommendera outletbutiker, t.ex. Stadium Outlet som finns lite här och där. Där säljer de skor (och massa annat) som är precis lika bra som de som säljs i de vanliga butikerna, fast mycket billigare. Jag har köpt flera par löparskor där för typ halva priset (ca 600-700 kr jämfört med 1200-1500 i vanlig butik). Det som gör att de hamnar där är småfel, så inget som gör skon dålig.

Upp till toppen
Annons: