Annons:
Etikettövrigt
Läst 1585 ggr
nypisnina
2017-05-28 22:47

Hur ofta tränar du?

Ja, som rubriken lyder; hur ofta tränar du? Och vad tränar du? Och vad vill du åstadkomma med din träning?

Nyfiken! 🙂

Annons:
Dioramabyggare
2017-05-28 23:07
#1

Varje morgon; 2 kilometer "powerwalking"; syftet är framför allt  att få bort lite "kalaskula" (men det finns säkert effektivare träningsmetoder för sådant) och att få bättre "vardags"-kondition.

Scorpio97
2017-05-28 23:24
#2

Jag simmar 3-4 gånger i veckan, oftast 1 km/30 minuter eller 2 km/60 minuter. Paus under sommaren eftersom badhuset är stängt och jag inte har möjlighet att simma längre sträckor utomhus.

Jag har valt simning för att jag hatar att bli varm och har väldigt lätt att "överhetta" (jag blir överdrivet varm, känns ibland som att huden bränns eller kokar) så fort jag exempelvis springer eller är aktiv på annat vis. När jag simmar kyls jag ner hela tiden och kan därmed träna utan att känna konstant obehag, och jag tycker till och med det är roligt dom flesta dagar. Jag har egentligen inget särskilt jag vill uppnå, jag började simma för viktnedgång men det hade ingen eller lite effekt. Jag vet att jag blir snabbare, får bättre kondition, att det rent allmänt är bra för hälsan och så vidare men jag vet inte riktigt om det är därför jag gör det. Det är nog mest så att jag inte haft någon anledning att sluta och därför har jag fortsatt helt enkelt. 

Sen promenerar jag en del, speciellt sen Pokémon Go kom ut. 5-10 km dagarna jag simmar och runt 1 km övriga dagar, jag åker in till stan för att simma och där finns bättre spelmöjligheter vilket gör att jag går mer då. Blir förmodligen mindre nu när det blir varmare dock. (Sen klassar jag väl inte dessa promenader som träning egentligen, för mig personligen)


//Jessie

[LadyK]
2017-05-29 00:09
#3

Måndag: Bodypump och bodybalance
Tisdag: CX-work och bodyattack
Onsdag: Jogg 3-6 km
Torsdag: Bodypump och RPM
Fredag: VILA
Lördag: Jogg 3-6 km
Söndag: Cirkelträning och RPM Xpress

Blandar om i schemat när jag tröttnar på något men i stort ser det alltid ut så här, med två pass om dagen utom onsdag, fredag och lördag. Joggar helst en kortare 3-4 km och en lite längre 5-6 km runda i veckan. Jag kör gärna lite styrketräning i samband med passen på gymmet för att komma åt vissa muskelgrupper lite extra. Promenerar minst en timme om dagen då jag fastnat i pokemon go blir nog en 5-10 km.

Jag tränar för att jag mår bra av det och för att hålla vikten på plats.

sp0ngeb0b
2017-05-29 06:13
#4

Jag gillar att starta dagen med en PW på ca 3,5 km om jag är ledig från jobbet (jobbar deltid och börjar oftast 7.00 så vill inte gå upp tidigare än jag måste). Brukar försöka göra det varje dag som jag inte jobbar.

Min övriga träning varierar utifrån vad jag känner för, men jag har 3 favoriter bland gruppassen på gymmet som är måndag, onsdag och fredag. De är cirkelträning, en form av HIIT och boxning. Övriga dagar tycker jag om att springa (4 km), simma (1 km eller mer) eller ibland cykla. Det händer att jag går på spinning också. Tränar oftast 5-6 dagar i veckan, lite beroende på hur jag jobbar då jag har ett fysiskt aktivt jobb. Jobbet kan vissa dagar vara easy peasy men ibland kännas som 1000 träningspass. Har oftast inga problem med att träna efter jobbet men får ibland ont i knäna så då vilar jag hellre dem. Kanske simmar eller promenerar då i stället.

Jag tränar för att gå ner i vikt/hålla vikten, för att må bra och för att bli stark. Någon gång i framtiden vill jag springa ett lopp men känner inte riktigt att jag är där ännu.

[Devya]
2017-05-29 07:14
#5

För ett år sedan brukade jag träna väldigt mycket. Två timmars intensivt workout pass här hemma, fem dagar i veckan. Sen utöver det brukade jag springa 3-4ggr i veckan. Det var jätteskönt. Just nu har jag dock ett väldigt aktivt arbete (städar 8 timmar per dag, 6 dagar i veckan) så min kropp orkar inte med träning utöver det.

Sen igen får jag mycket mer muskler nu än då jag brukade träna.

[Outlawly]
2017-05-30 08:21
#6

Jag tränar 3-4 gånger i veckan.
Ibland mer!

Det blir styrkepass, axlar och ben. ca varannan dag.

Och sen Jumping Fitness ca 2 gånger i veckan, ibland mer då jag är instruktör och måste fixa pass 🙂 Så fruktansvärt bra konditionsträning!

Annons:
[Roe Deer]
2017-07-06 21:44
#7

Jag tränar 6-7 dagar i veckan och då: morgonyoga med fysövningar och stretch på slutet i 80 min. Sedan 30 minuters powerwalk i skogen =)

Jag vill bibehålla smidighet och styrka. 

Detta gör mig gott!

Tokyo
2017-07-14 12:31
#8

Tränar varannan dag och varierar då överkropp, underkropp och core (alltså att jag endast fokuserar träningspasset på en av delarna, och nästa gång kör "nästa" del)

Börjar träningspassen med kondition som oftast består av att springa på löpband i 30 min (ca 3-4 km), alternativt att jag tar en cykeltur eller en springtur ute. Då blir det lite längre, ca 5-6 km oftast. Brukar dock hålla mig till löpband för det allra mesta. Springer inte heller i samma fart under hela tiden utan kör intervaller där jag går snabbt och springer varannan minut (detta när jag springer på löpband eftersom jag ställer in ett färdigt program, springer jag ute brukar jag springa så länge jag orkar och ta en vilopaus genom att gå när jag känner att jag behöver det).

Sedan styrketränar jag med en blandning av kettlebells, hantlar och min egna kroppsvikt. Styrketräningen är inte begränsad till en viss tid, utan jag planerar ett program och så får det ta den tid det tar.  Det tar nästan aldrig mindre än 20 eller mer än 40 minuter. Efter detta stretchar jag den delen av kroppen jag har tränat i ungefär 5 minuter, gör bara ett fåtal olika stretcher (och kanske borde bli bättre på att stretcha ordentligt). Håller alla i 30 sekunder var.

Till sist avslutar jag med ett HIIT-pass då jag endast använder min egna kroppsvikt. Jag kör 30 sekunder i rörelse och 30 sekunder vila, och gör då 5 olika övningar. Sedan upprepar jag detta upp till tre gånger beroende på hur trött jag är efter den övriga träningen. Som mest kör jag alltså HIIT i 14 min 30 sek. Brukar stretcha ut benen lite i pauserna.

Sedan promenerar jag också i princip varje dag mellan 30 min-2 timmar, ser dock inte detta som en del av min träning, utan något jag helt enkelt gör för att jag har hund (men också för att jag älskar naturen). Igår gick jag i totalt 1 tim 45 minuter utöver träningen jag beskrev i början av inlägget och mina ben var totalt döda när jag skulle lägga mig.

Detta ser jag inte heller direkt som träning, men gör yoga eller mediterar (eller en blandning) då och då. Igår gjorde jag det dock för första gången den här månaden efter att ha gjort det nästan varje dag månaderna innan, så jag har hamnat lite efter och vill gärna börja göra det ofta igen.

Vad jag vill åstadkomma är att bygga muskler och bli fysiskt stark (vilket är varför jag har en tendens att lägga mer fokus på styrketräningen), samt att må bra både fysiskt och psykiskt. 

Allt detta resulterar i att jag äter som en häst. Trodde inte ens det var möjligt att äta mer än jag gjorde innan jag började träna för ca 1 år sedan, för jag har alltid ätit mycket. Konstigt nog går det.

Zadie
2017-08-04 11:58
#9

Just nu tränar jag löpning ca 3 ggr/veckan, varierar mellan långa rundor 8-15 km och korta 4-7 km, ibland intervaller oxå. Har tidigare växlat mellan löpning och gym, som jag planerar komma igång med under hösten igen för att undvika skador vid löpningen.. Har som mål med löpningen att springa göteborgsvarvet igen och att få en lite tightare och slankare kropp, framförallt över mage/rumpa.

lillan-65
2017-08-09 14:52
#10

Jag tränar 3 gågner i veckan. Oftast nuförtiden på mit gym eftersom ja har ont i foten. Men anars med stavar ute. Sen har ja mina balalnsövnignarar som ja med hjör nårra gågner i veckan. Ja har blivit veldit myklet bettre så det har verkligen hjelpt mej. Tur det fins sjukgyumnastik. Ja har med en övning ja fik lära mej av min vårdcenetralsläkare med min fot o den träna ja 2 gågner om dan om ja inte jobba då glömer ja det.

Upp till toppen
Annons: