Annons:
Etikettövrigt
Läst 987 ggr
Snuffles
2017-03-25 15:52

Löpning nybörjare

Jag har precis börjat springa och tycker det är jätteroligt!! Så jag har sprungit 3 dagar i rad nu haha, började i torsdags. Har främst som mål att bli snabbare och få bättre kondition. Undrar dock över en sak, kan det vara skadligt för kroppen att springa för ofta om man inte är van? Vill ju inte slita ut mig nu när jag hittat någon träning som jag gillar. Har märkt att jag är lite öm på insidan av låren, annars har jag inte märkt av någonting. Tror rundan jag springer tar ca 15-20 minuter.

Annons:
sp0ngeb0b
2017-03-26 15:59
#1

Inte vad jag vet, tror helt enkelt du får känna efter hur kroppen känns. Jag vet att det är vanligt att få ont på framsidan av smalbenen, framförallt om man springer på hårda underlag, men det går över efter ett tag. Så om det känns bra är det bara att köra på 🙂

Zadie
2017-04-05 23:13
#2

Du bör börja lite försiktigt och inte öka på belastningen för snabbt, för att vänja leder och ligament. Ökar man belastningen för snabbt kan det ge bland annat benhinneinflammation (ont på framsidan smalbenen) och då är det vila som gäller för att sedan börja jätteförsiktigt igen, sånt kan ta ganska lång tid… Så bättre att ta det lugnt i början, sprid ut passen lite så det inte blir för många dagar i följd eller för långa löprundor. Och öka distansen eller antalet pass lite allt eftersom. Så ökar chanserna att benen håller och att det inte blir problem :)

Sarafiaklara
2017-04-15 11:25
#3

Precis som Zadie skriver kan ont på framsidan av benet vara benhinneinflammation. Det hade jag ofta under gymnasiet och ibland hade jag så ont att jag knappt kunde gå. Om du skulle känna av detta så går det inte över av sig självt utan det är vila som gäller. Så känn efter så att det inte gör ont, särskilt i knän och vader, och öka inte träningen för fort. En belastningsskada kan ju leda till att du måste avsta ifrån att springa på ett tag och det vore ju tråkigt eftersom du tycker att det är kul.

CelsiusT
2017-06-12 14:27
#4

Intervallträning är bra att börja med för att träna upp kroppen. Jag gillar www.c25k.com.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Upp till toppen
Annons: