Annons:
Etikettskador-och-problem
Läst 866 ggr
novembre
1/9/17, 3:31 PM

Smärta i höften, vad ska jag göra??

Hejsan

Jag har skadat höften på det mest komiska sätt man kan skada sig på. Det gick till så här, jag som student sitter jättemycket vid datorn, tänkte när jag värmde min mat i micron att det e bra att röra sig och jag gjorde därför vanliga squats under tiden min mat micrades. Jag kände smärta i höften, men tänkte att det förmodligen bara var en streckning. 

Nu, 4 dagar senare är smärtan fortfarande kvar, jag kan i princip inte använda höftböjaren då det tar emot i höften när jag exempelvis lyfter låret mot magen. smärtan kan vandra bak mot ländryggen men är rätt så diffus smärta just där. Där jag verkligen har ont är i höften. Bara jag går gör det ont och nu börjar jag bli lite orolig varför det inte går över. 

Vad tror ni detta kan vara? ska jag vila så mycket det går eller kan jag vara ute och promenera eller göra någon slags träning som rehabiliterar höften? 

Jag känner bara att jag vill kunna träna igen som vanligt. Jag tränar på gymmet då och då så helt otränad är jag inte och tycker därför detta var lite märkligt.

Annons:
Stallmima
1/9/17, 3:42 PM
#1

Det bästa är ju att uppsöka sjukvården så du inte gör illa dig mer och behöver ytterligare rehabilitering som resulterar i att du inte kan träna

Aleya
1/9/17, 3:43 PM
#2

Uppsök sjukvården. Låter inte bra att det är som det är just nu.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Åsa S
1/9/17, 3:49 PM
#3

Kan vara en låsning i ländryggen det kan en kiropraktor isåfall fixa rätt snabbt (men du måste vila åtminstone några dagar efteråt).  Har några kotor låst sig då påverkar det musklerna i hela området ofta kan det kännas hyfsat ifall man håller igång hela tiden och blodet pumpar men efteråt då man sitter och ligger blir man bara stelare för varje dag och musklerna blir mer och mer irriterade.

Om du inte har varit till vårdcentralen kan det dock vara bra kolla med dem först ifall de ser något annat problem (ofta är dock inte vanliga vården så bra när det gäller ryggar de brukar mest rekommendera stretching och träning som rutin mot de flesta sorters ryggproblem men det brukar inte hjälpa när man har en låsning), själv har jag haft låsningar i ländryggen flera gånger i mitt liv den första fick jag i gymnasiet så jag känner igen symptomen så jag går till min kiropraktor direkt.

novembre
1/9/17, 4:45 PM
#4

hmm, kanske lika bra att boka tid hos en kiropraktor direkt? Jag har ingen bra erfarenhet med vårdcentralen och har tappat förtroendet för dem vilket gör att jag inte ringer dem. Jag har en känsla att en kiropraktor har mer koll på sådant.  Går det att ringa en kiropraktor direkt eller måste man ha remiss från vårdcentralen?

Jag har dessutom problem med den andra höften/ländryggen som varat i några år nu och kommer lite till och från som jag dessutom måste kolla upp.

Åsa S
1/9/17, 4:53 PM
#5

Du ringer direkt till nån kiropraktor man behöver ingen remiss. En del kiropraktorer är anslutna till landstinget och då kan det gå på frikortet ifall man har ett. Min kiropraktor är inte ansluten men han är så bra att jag faktiskt betalar för det han tar 500kr. Det kan vara bra höra med folk i området ifall de har en kiropraktor de kan rekommendera för det är som inom annan vård olika kiropraktorer är olika bra precis som läkare kan de vara olika bra.

novembre
1/9/17, 6:22 PM
#6

okej, tack för alla svar! 

Jag ska nog ta och ringa en kiropraktor då, så hoppas jag på det bästa :)

Annons:
Aleya
1/9/17, 6:24 PM
#7

#6 tänk dock på att dom ibland kanske inte vill manipulera om detta har uppstått p g a en skada och man inte vet vad det beror på.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

ApanAnn
1/25/17, 3:48 PM
#8

Sök direkt till sjukgymnast! De kan hjälpa till även med hur du ska träna för att undvika att det händer igen. Du behöver inte gå via läkare på vårdcentralen, utan är det rörelseorganen är det bättre att söka direkt till sjukgymnast/fysioterapeut

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Upp till toppen
Annons: