Skador och problem

Benhinneinflammation varje gång jag springer

2017-01-02 21:51 #0 av: JoannaLi

Jag tycker om att springa, jag tycker jättemycket att om springa. Jag tycker mycket om "canicross" (jogga och låta hunden dra i midjebälte). 

Men jag får sådan jäkla benhinneinflammation hela tiden! 

Först trodde jag att det var för att jag sprang på för hårda underlag, så nu undviker jag asfalt och grusvägar och försöker hitta så mjuka vägar som jag kan, men det tar inte bort problemet. 

Sen trodde jag att det var iom att hunden drar så hamnar tyngdpunkten för långt fram, men jag har fortfarande ont om jag springer utan hund. 

Efter det trodde jag att det var för att jag var sned och vind i kroppen, men jag har gått hos sjukgymnast hela hösten, och hon har inte hittat något alls förutom att jag behövde sulor för att lyfta hålfoten. (Och att jag är svag i bålen, runt höfterna, händerna, armarna osv pga fibro/reumatism.) De har inte hjälpt alls. (Träning+sulor alltså)

Till sist trodde jag att det var på grund av uråldriga utslitna skor, men jag köpte nya skor med ordentlig stötdämpning, som passar mig och mina fötter perfekt men de har inte heller gjort skillnad (med sulor).

Så nu går jag lite bet och sliter mitt hår! Jag sprang ungefär en halvtimme nyårsafton, och sen dess har jag gått runt som en blockhalt anka och kan inte lyfta främre delen av fötterna. 

Vad kan det vara? Är jag bara dömd till att inte få springa? För då måste jag säga att jag blir riktigt ledsen!

Jag tycker inte att det ska vara fibron eftersom att den ger en ganska molande värk överallt, aldrig den här skärande smärtan som "har ett namn", om ni förstår vad jag menar. Min fibrovärk brukar mer vara att "jag har ont i armen+axeln"/"jag har ont i benet" - inte "benhinneinflammation".

http://HovTassFot.weebly.com/
Hundträningsnörd med labradoromplacering. 

Anmäl
2017-01-05 19:40 #1 av: Zadie

Jag hade jättproblem med benhinneinflammation för några år sedan. Det som hjälpte mig att bli kvitt det för gott (än så länge i alla fall) var att först köra helvila några veckor så att det helt försvinner. Sedan börja gå/springa försiktigt och öka upp intensiteten långsamt. Kyl vaderna efter varje pass med iskallt vatten för att sedan värm dom och sedan kyla igen. Jag smorde även in med liniment efter varje pass. Stretcha vaderna efter varje löppass, kanske helt en stund varje dag. Är skorna utprovad hos t.ex. löplabbet så att du vet om du pronerar eller ska ha neutrala skor? Det hjälpte mig att gå dit och få hjälp med utprovning av ett par nya skor, jag hade ingen aning om att jag pronerade så mycket som jag gör/gjorde.

Förutom detta så kollade jag massa filmer om löpteknik på youtube och försökte lägga om steget så att jag tar lite kortare steg och landar på mellan/framfoten och ej tungt på hälen. Det är ju svårt att veta exakt vilket av alla dessa saker som verkligen spelat nån roll för att bli kvitt det. Men jag har vart fri från det flera år nu i alla fall! Spring varierat både vad gäller underlag, längd och fart. Skulle du få känning av det så avbryt direkt. Hoppas detta kan hjälpa något :)

Anmäl
2017-01-05 21:25 #2 av: JoannaLi

#1 Jättehjälpsamt, tack! 

Helvila kör vi, det gör jag efter varje gång som inflammationen slår till, så det låter ju bra! Gå gör jag varje dag i åtminstone 1 timme i streck, så när jag börjar springa så lägger jag bara till typ 15-20 minuter intervaller i början. Är det för mycket? Jag vill ju springa tills jag blir trött :/

Vad värmer du med när du kyler-värmer-kyler? Funkar vetekudde? Liniment ska införskaffas. 

Jag ska försöka bli duktigare på att stretcha, brukar försöka göra det när jag orkar, men får sparka mig i arslet och gör det alltid. 

Nya skorna är utprovade, likaså är sulorna :) 

Det där med steget ska jag titta på! Har ett väldigt bekvämt och effektivt steg, hoppas att det kan funka ändå :/ 

Tack så hemskt mycket för alla tips! <3

http://HovTassFot.weebly.com/
Hundträningsnörd med labradoromplacering. 

Anmäl
2017-01-06 09:59 #3 av: Zadie

15-20 minuter borde nog funka, men spring långsamt. Jobbigt att behöva begränsa sig när man egentligen bara vill springa på för att blir sådär trött och go i kroppen, men det kan nog vara nödvändigt under en tid tyvärr :/

Jag brukar kyla i duschen :) Där går ju att få riktigt iskallt och även riktigt varmt vatten. Råkade skriva att du skulle kyla vaderna, men det är ju såklart benhinnorna/smalbenen jag menade :) Minns nu även att jag använde nån slags kylgel efter duschen ibland oxå, ice-nånting hette den.

Ja kika på steget :) Det är ju svårt att lära om bara sådär, men om du ändå ska börja jogga försiktigt så kan du ju försöka tänka på steget istället. I alla fall försöka korta steget något och istället öka frekvensen, för då landar du ju mer under dig när du springer och det minskar belastningen på benen. Trail är bra för där kommer steget lite naturligt av sig. Kan ju hända att det steg redan är bra men man kan ju alltid finslipa i så fall :)

Anmäl
2017-01-07 14:04 #4 av: Devya

Se till att stretcha ordentligt! Det var där som problemet låg för mig åtminstone. Då jag började stretcha ordentligt efteråt så försvann mina problem. Då brukade jag hålla på i 10-15min. I början var det lite jobbigt men efter det blev det en fin rutin. Om du inte "orkar" stretcha efteråt så ska du se till att inte heller springa. Det är mitt råd. :)

Anmäl
2017-01-08 01:02 #5 av: JoannaLi

#4 har du några tips på specifika stretchövningar?

http://HovTassFot.weebly.com/
Hundträningsnörd med labradoromplacering. 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.