Annons:
Etikettövrigt
Läst 564 ggr
Tyst
2016-10-21 14:57

En ny typ av träningsvärk?

Hej!

Jag tränar ungefär 4-5 ggr/vecka.
Det är 1 pass ridning, 1 pass styrka och sedan 2-3 pass löpning.

Har varit på väg tillbaka i ca 4 månader nu, efter en längre sjukdom på 8 månader som inte riktigt tillät mig att träna som jag brukar. Träningsvärken som jag fick innan uppehållet var aldrig något konstigt - Nu däremot har jag blivit fundersam.

Träningsvärken jag hade innan uppehållet följde alltid samma mönster: Två dagar efter att jag tränat hade jag ont när jag ansträngde musklerna som hade träningsvärk, men ingen smärta när jag trycker med fingret på muskeln jag har träningsvärk i. Musklerna var förutom smärtan ändå fortfarande ganska pigga, jag kunde trycka på och spurta med min träningsvärk, det enda som hände var att det gjorde lite ondare just under spurten. Ca två dagar efter var min träningsvärk borta och jag kände mig stark igen.
Nu följer min träninsvärk ett helt annat mönster: Dagen efter träning är jag stel och stum i musklerna, de vill inte vara med och stramar, känns korta. Noll smärta när jag anstränger musklerna men de känns som sagt stumma och trötta. När jag trycker på muskeln känner jag däremot en skarp smärta som stannar kvar ett tag efter att jag tagit bort fingret. Musklerna är inte heller pigga längre, skall jag försöka spurta så är musklerna så tröga och stumma att det bara inte går - det går inte fortare när jag försöker trycka på utan det blir bara att jag spänner mig. Träningsvärken kan sitta i mellan 3-6 dagar.

Jag föredrar den typ av träningsvärk jag hade innan uppehållet. 😡

Undrar om det är någon här inne som vet vad det kan bero på? Det känns lixom inte helt "rätt".

Finns det olika typer av träningsvärk? Kan jag ha någon brist som gör att musklerna inte kan göra som de ska?

Annons:
[LadyK]
2016-10-22 02:13
#1

Låter som om kroppen fortfarande inte är van vid så mycket träning. Känner igen det där sen jag stukade foten rejält och inte kunde springa på nästan 6 månader. På vägen tillbaks upplevde jag samma sak som du beskriver, det där stumma i benen kändes som om benen sov och inte svarade alls. Det jag gjorde var att dra ner på träningen och la in ett bodybalance pass i veckan för att riktigt stretcha igenom musklerna som under perioden utan träning dragit ihop sig på något sätt.

Upp till toppen
Annons: