Annons:
Etiketttips-inspiration
Läst 1861 ggr
bunnyheart
2016-10-18 20:02

Smalare midja?

Hej! 

Detta är första gången jag skriver på denna iFokus-sajt så jag hoppas jag lyckas formulera mig på ett sätt så ni förstår. Min fråga är om det finns något sätt att träna sig till en smalare midja? Jag vet att man kan träna på ett sätt så man bränner fett kring midjan och därmed få ett smalare midjemått, men finns det något träningssätt som leder till att själva muskelgruppen kring den delen av bålen blir "tajtare"? Alltså, om man rent hypotetiskt inte skulle ha något fett kring midjan alls, går det ändå att minska midjemåttet genom att träna muskelgruppen på ett visst sätt?

Om svaret är ja så hade jag verkligen uppskattat om någon ville dela med sig av övningar för detta! Hoppas verkligen ni förstår min frågeställning, har lite svårigheter att formulera den. 

Trevlig kväll!

Vill tillägga att jag inte visste i vilken grupp jag skulle placera inlägget så ligger den helt fel så får någon vänlig själ jättegärna flytta den.

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

                   "För världen är du någon,

                               men för någon är du världen."

Annons:
Honestyisdead
2016-10-18 20:11
#1

Googla på coreövningar.  Tex plankan och sidoplankan tränar de musklerna.

bunnyheart
2016-10-18 20:15
#2

#1 Tack för snabbt svar! Så av bålövningar "drar musklerna åt sig" så man blir tajtare runtom? Man kan inte bli bredare/rakare av såna övningar då? Eller är det mer ab övningar som gör en "rakare"? Hoppas du förstår vad jag menar.

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

                   "För världen är du någon,

                               men för någon är du världen."

tlover
2016-10-18 20:21
#3

Det är främst de inre och små muskelgrupperna som ska tränas för att få tajtare mage, tex plankan snarare än situps.

Det är få som kan bli större pga muskler runt midja, det finns säkert de som kan bli det men få är dom ändå, tex bodybuilders brukar ju ändå ha en hel del midja.

l'm back

bunnyheart
2016-10-19 14:50
#4

#3 Okej, tack för ditt svar! Mjaa… kvinnliga bodybuilders brukar inte att ha nån midja att tala om så vitt jag vet men jag förstår principen. Tack för hjälpen! Det är alltså "the core" som ska tränas då? Eller går muskelgrupperna du syftar på under annat namn?

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

                   "För världen är du någon,

                               men för någon är du världen."

tlover
2016-10-19 14:56
#5

#4 Fast det är ju inte så att dom är tjock runt magen eller hur?

Core muskelaturen är ett samlingsnamn för alla muskler runt bålen (tex även rygg), de inre och små magmusklerna är delar av det men inte alla av dom.

Nu menar jag inte att du inte ska träna de andra coremusklerna men inte fokusera på dom lika mycket helt enkelt

l'm back

lisa90
2016-10-20 07:42
#6

Muskler växer när man tränar dem, de krymper inte. Så i ditt exempel att om man inte hade något fett på kroppen och tränar midjan, så tror jag inte att den hade blivit mindre. Däremot kan den förefalla mindre om man tränar hela kroppen, eftersom kvinnor då kan få mer kurvor om t.ex. rumpan växer. :)

Annons:
[Tilde]
2016-10-20 13:22
#7

Något man kan göra för att fuska sig till en "smalare" midja är att träna ryggmusklerna latissimus dorsi ("vingarna"). Detta ger en illusion av att midjan är smalare då det bättrar på timglasformen på överkroppen som i sin tur blir något bredare. 🙂

[LadyK]
2016-10-21 00:31
#8

Tumme upp #7
Min tanke också träna överkropp och rumpa så ser midjan smalare ut.

[Outlawly]
2016-11-02 10:26
#9

Ett bra tips för midjan är att skaffa en rockring som väger lite och har såna utbuktningar på insidan.  Om man har lite midja att ta av där så går det bara några veckor att få bort några cm

[Devya]
2016-11-03 06:50
#10

#9 Va? Hur fungerar det? Låter lite väl otroligt i mina öron. :)

[Outlawly]
2016-11-03 07:58
#11

#10 Faktiskt så är det helt sant 🙂
Jag minskade nog ca 2 cm runt midjan av mitt användande.

Tyngre.se-rockring

Träningsprogram

Fast jag körde ca 2 min åt varje håll i början(inte enligt något träningsprogram). Sen vila någon dag för jag fick så sjuk träningsvärk! Sen öka en minut eller mer varannan dag. Nu kör jag bara med den ibland och håller på typ i reklampauser på TV och så. 👍
Rockringen kostar runt 150-180 kr(finns även dyrare men inte nödvändigt)

[Devya]
2016-11-03 16:10
#12

#11 Tror du inte att det mer handla om att du rörde på dig lite mera och inte själva rockringen i sig? :)

Honestyisdead
2016-11-03 16:22
#13

Klart det har med rörelsen att göra och inte ringen ;)

Annons:
[Devya]
2016-11-03 16:34
#14

#13 Outlawly formulerade sig lite annorlunda och fick det att låta som något annat, hehe. :D Vet inte om det var meningen eller ej!

[Outlawly]
2016-11-03 21:01
#15

Jo det har med ringen att göra. Om jag bara hade stått och vickat på höfterna hade jag inte fått samma resultat(nog för att jag hade rört på mig). Då jobbar ju inte musklerna runt midjan på samma sätt. Eftersom ringen hela tiden pressar på magen gör ju det att de musklerna är mer aktiva och blir fastare.
Att musklerna blir tajtare och håller in magen bättre kan ju också få den smalare. Att allt lättare sitter på sin plats.

Och om du tittar i den länken jag postade från tyngre.se så finns det ju ett bra diagram, så jag hittar ju inte på.

Men såg att TS undrade om man kunde få smalare midja om man inte har något fett kvar runtom. Då vet jag inte riktigt om detta är bra till det 😛

[LadyK]
2016-11-04 00:49
#16

Hmm detta låter både intressant och otroligt. Kollade länken till Tyngre och vidare den undersökning som faktiskt gjorts och det verkar faktiskt stämma att den där rockringen hjälpt en del. Måste testas så skrivs upp tills nästa gång jag ska beställa träningsgrejer. 🤪

Upp till toppen
Annons: