Annons:
Etikettskador-och-problem
Läst 1586 ggr
[Blåttglitter]
2016-10-02 16:33

Extrem träningsvärk

Hej! Är en tjej på 15 år och är rätt otränad. Gillar helt enkelt inte att träna, så därför har jag inte gått på nån sport som liten eller tränat hemma. Men på senaste tiden har jag känt att jag vill stärka min kropp, så vill försöka träna lite smått. Vill träna 3 gånger i veckan, men börja mjukt för att inte chocka kroppen osv. Problemet är bara att jag får sån sjuk träningsvärk av ingenting, främst i framsida lår. Det räcker med att jag gör 5 knäböj eller en halv minuts 90 grader, sen är mina ben döda i 3-4 dagar framåt. Att gå upp/ner för trappor gör svinont under dom dagarna, alltså är det nästintill omöjligt att försöka träna ännu mer då. Vad kan detta bero på, kan jag göra något för att minska detta och hur ska jag egentligen göra för att kunna börja träna regelbundet när det uppenbarligen inte verkar fungera alls i och med den extrema träningsvärken som uppstår? Notera att jag verkligen inte är insatt i träning, så förlåt om det här är en dum fråga eller så. Tacksam för svar!

Annons:
Sattyg
2016-10-02 16:55
#1

Din kropp kommer att vänja sig vid träningen och då kommer du inte få lika mycket träningsvärk. När den värsta träningsvärken lägger sig så kan du köra ben igen. Det kan ta några gånger innan kroppen fattar vad som väntar så kämpa på 😊

Carrosh
2016-10-02 20:55
#2

Glöm inte att värma upp innan du börjar med styrketräning. Det underlättar för det första för dig att kunna orka hålla igång och så minskar det dessutom skaderisken.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

OlgaMaria
2016-10-04 15:24
#3

Glöm inte att stretcha efter du har gjort en styrkeövning! Då kommer träningsvärken bli mycket mildare :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: