Annons:
Etikettutomhusträning
Läst 1113 ggr
Carrolinline
9/30/16, 1:13 PM

Ut och gå

Vill gärna ut och gå i skogen själv men är rädd för ormar. Kanske lite konstig fråga men tänkte kolla om nån vet när det finns mest / minst risk att se en orm, när det är deras "tid"? Vågar inte googla för är rädd att se dem även på bild :(

Annons:
Fridaaaa
9/30/16, 1:14 PM
#1

Deras tid är när det börjar bli varmt på våren och ja fram till runt sept/okt beroende på hur kallt det r

Jag bor på landet, finns gott om ormar här men ser sällan dem-
Undvik högt gräs samt stenmurar och så.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Carrolinline
9/30/16, 1:20 PM
#2

#1 Okej tack , bor också på landet sen ett halvår tillbaka aldrig sett någon orm men undviker att ut och gå just för min rädsla. Tänkte att dem mest fanns när det är varmt hade hoppats på att dem gått i ide nu :) finns vägar att gå här i skogen med gräs vid kanterna men tror jag väntar en månad till med att gå ut och gå själv för säkerhets skull haha..

Fridaaaa
9/30/16, 1:24 PM
#3

#2 Tycker inte du ska vara så rädd :) Oftast håller dem sig undan :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Carrolinline
9/30/16, 1:34 PM
#4

Försöker 😃 jag vågar iallafall gå ut med andra men inte själv hehe .. får testa gå ut en liten runda kanske till att börja med

OlgaMaria
9/30/16, 1:37 PM
#5

Ja det är väldigt sällan man ser ormar. Tror det hänt mig två gånger bara i hela livet, ute i det fria alltså och aldrig när jag varit på skogspromenad.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Carmarino
9/30/16, 1:45 PM
#6

Stampa lite extra i marken då och då när du är ute och går,  eller ta lite "hoppsa-steg", så lär du inte se en enda orm. 🙂

Ormarna känner vibrationerna i marken och ser till att hålla sig långt därifrån. Däremot hör de inte så bra, så det hjälper inte att gå och prata högt eller sjunga (som jag sett vissa göra).


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Zadeira
9/30/16, 1:46 PM
#7

Ormar brukar vara ur dvala mellan mars och oktober, lite beroende på temperaturen och vart i landet du befinner dig. Så på vinterhalvåret behöver du inte oroa dig över ormar.

Carrolinline
10/2/16, 1:17 AM
#8

Vad smart det med att stampa i marken det kommer jag göra eller kanske bättre att jogga då än springa i skogen i mitt fall 😂 jag bor i Skåne då kanske dem finns ute här lite längre än i typ norrland

Carmarino
10/2/16, 4:43 PM
#9

#8 Bor också i Skåne och så kyligt som det är nu (12 grader just nu) så tror jag att risken för att du träffar på någon inte är så stor. Men det är nog bra att jogga ändå, för säkerhets skull.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carrolinline
10/3/16, 4:14 AM
#10

Då joggar jag på 😄 blir jag extra peppad kanske så jag orkar jogga längre utan att stanna hehe

Carmarino
10/3/16, 9:43 AM
#11

#10 Du kommer att bli Skånes mest vältränade inom kort. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Krimalin04
10/3/16, 9:45 PM
#12

När jag är ute och går så brukar jag stampa lite lätt i marken när jag går. För  då blir ormarna rädd och krålar iväg :)

Maleficum
10/3/16, 10:04 PM
#13

Störst risk att se orm är på våren när det börjar bli varmare för då kommer de fram för att ligga och sola och bli varma, då är de ofta väldigt slöa dessutom. Det är nästan ända tillfällena jag lyckats se orm och då gillar jag ormar så brukar försöka leta efter dem och det händer inte ofta att jag har turen att faktiskt se någon (levande för har tyvärr stött på överkörda fler gånger).

Men som övriga sagt, stampar man och gör mycket väsen för sig så sticker dem långt innan man kommer nära.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
[LadyK]
10/4/16, 12:44 AM
#14

Bor i Skåne och joggar, går i skogen flera ggr i veckan enda gången jag träffat på orm är på våren längs med en stig som går längs med en sjö. Och då snackar vi tusentals snokar som ligger i stora snurror (parningssäsong) då får man stampa lite extra så flyttar de sig och ibland får man trippa mellan dem. Är som tur är inte rädd för ormar tycker det är mycket värre att stöta på vildsvin vilket också händer.

Carmarino
10/4/16, 1:01 PM
#15

#14 Är det parningssäsong så förstår jag att de inte gärna flyttar på sig, oavsett hur mycket man än stampar i marken. 😃
Å andra sidan så lär de knappast vara särskilt intresserade av att ge sig på en människa heller.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: