Annons:
Etikettkost
Läst 1483 ggr
Zelmabus
2016-08-24 02:59

Fluff

Fluff är som jag har fattat ganska populärt av folk som tränar, kan man göra fluff på något sätt utan äggvita eller casein ? Eller ja det ska vara vego, så ej vasslepulver heller…

Annons:
[Blue_Lugia]
2016-08-24 03:08
#1

Vad sjutton är fluff??

Tjeja
2016-08-24 05:02
#2

Fluff???

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Gambino19
2016-08-24 06:14
#3

mashmallowskräm,jag googlade och det var det som kom fram

Zelmabus
2016-08-24 08:20
#4

#3 nej nej! Detta fluff gör man av fryst frukt och som i ett recept så har man casein och vatten i. Vet andra recept där man kan ha äggvita i ist för casein. Men jag undrat om man göra liknade fluff utan ägg eller casein.

[Blue_Lugia]
2016-08-24 17:04
#5

#4 Mycket proteiner förstår jag, eftersom du säger att tränare käkar det? Eller?

Tjeja
2016-08-24 22:47
#6

Om det är gjort på fryst frukt låter det ju snarare som det som tidigare alltid hette sorbet. Att Fluff skulle vara något annat än ett adjektiv eller namnet på ett husdjur har undgått mig helt tills nu. Om inte marsmallowsmet… Utan frukt.. Hur då liksom?smoothie?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
[LadyK]
2016-08-25 01:36
#7

Har för mig att i alla fall whey protein finns helt veganskt, kanske kan funka med något sådant? Hade nog satsat på lite xantan gummi i för att få lite tjockare konsistens även om jag gör utan ibland.

Fluff är helt enkelt proteinpulver som man med en elvisp vispar till en gräddliknande konsistens, med eller utan bär, och av relativt lite pulver kan man få en hel skål full med fluff. Man blir med andra ord ganska mätt på väldigt lite kalorier, något som kan vara bra om man av någon anledning vill hålla sitt kaloriintag nere.

Casein kan man "fluffa" med eller utan bär. Det finns en massa sätt att göra det på men så här bukar jag göra.
Utan bär blandar du bara pulvret med tillräckligt med vatten eller mjölk för att få en tjock grynig massa. Ställ in geggan i kylen i minst 10 minuter. Ta ut och vispa med en elvisp eller ballongvisp i ett par minuter tills det blir fluffigt. Tillsätt eventuellt mer vatten allteftersom om det behövs.
Med bär mixar du bara frysta (eller lätt tinade bär) med stavmixer tillsammans med geggan innan du vispar med elvisp.

När man använder whey måste man använda sig av bär för att få bästa resultat. Du mixar helt enkelt proteinpulver och frysta bär med en stavmixer till en geggig massa. Tillsätt därefter vatten eller mjölk medan du vispar med elvisp. Ju längre du vispar desto fluffigare blir det. Du kan också tillsätta lite xantan gummi för att fluffet ska hålla sig lite bättre.

Med äggvita:

  • 1 dl äggvita (3 äggvitor)
  • 1 msk stevia (eller annan sötning)
  • 1 msk proteinpulver

Börja med att hälla upp äggvitorna i en torr bunke, vispa därefter äggvitorna med en elvisp hårt i några minuter tills du får ett fast skum. Häll därefter ner stevian och vispa ytterligare någon minut. Häll till sist ner proteinpulvret, har du inget eller inte vill använda proteinpulver så går det bra med någon annan sötning, fortsätt att vispa någon minut med elvisp – fluffet kommer att lösas upp något, men då är det precis som det ska. När du känner att du vispat klart så häll upp ditt fluff i en skål och toppa med ytterligare godsaker nötter, mandel färska bär eller fruktbitar.  Mumma!

Fluffa lugnt!

Zelmabus
2016-08-29 17:00
#8

Tackar :-)

[Outlawly]
2016-09-01 13:54
#9

Mango- och bananfluff: Stavmixa ihop 1/2 frusen banan, 1/2 mango och 1 skopa vaniljprotein<– (klick). Avsluta med att fluffa till det med en elvisp!

_
Detta hittade jag på PT by Emma_

Det är utan ägg, och proteinpulver finns ju på soja, ärtor, hampa osv. Så välj ett annat pulver bara .

Eller kolla denna länken där man använder kikärtsspad och sojaprotein

Lustgas
2016-09-14 09:51
#10

Jag brukar göra fluff på enbart (veganskt) proteinpulver och lite vatten. Använder mig av ärtbaserat proteinpulver, men antar att det bör att gå att göra på exempelvis sojaprotein också. Går att smaksätta med frukt/bär också om en vill. Så visst går det!

Upp till toppen
Annons: