Annons:
Etikettövrigt
Läst 812 ggr
[candy_suki]
2016-08-10 18:44

Simning problem :(

Hej! Detta är kanske ett dumt inlägg men det är bra för mig att få lite tips :) 

Jag har alltid haft problem med simning. I 6:an  fick jag E men det var för att lärare var lite snäll mot mig. I 9:an kunde jag knappt simma 400m. Jag pausade väldigt ofta men lärare där var också väldigt snäll mot mig vilket gjorde att jag fick D. 

Men nu är det dags för gymnasie och jag kan ju inte hoppas på att lärare är snäll..

Efter kanske 100m blir jag väldigt väldigt trött och måste vila väldigt ofta.

Lärare har sagt att problemet för mig är att jag har för bråttom plus att jag bruka få in vatten hela tiden (så kanske är min andning problem?)  Jag blir också väldigt trött special vid armarna :/ 

Jag har försökt lugna ner mig men jag behöver tips om ni kan ser problemet :/

Annons:
AnneN
2016-08-10 18:53
#1

Får också ont och blir trött om jag försöker simma för fort, mitt tips är att ta djupa långsamma andetag. På inandningen sträcker jag fram armarna och på utandning sträcks armarna ut åt sidan. För mig fungerar detta utmärkt på både bröstsim och ryggsim, har dålig kondition men i sommar tänkte jag att jag skulle testa hur långt jag klarade av att simma utan vila och klarade 500m utan att bli trött.

Glöm inte att slappna av också.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[candy_suki]
2016-08-10 19:01
#2

#1 Tack! Jag ska simma i helgen och då ska jag testa tekniken! Men det är ju ganska svårt att slappa av, av något anledning. Jag tror att jag är lite rädd för vatten efter att jag nästan drunknat en gång som barn :/

smellcaramell
2016-08-10 19:13
#3

Jag har ansträngningsastma och kan knappt simma två längder bröstsim medan ryggsim går hur bra som helst, så när man ska simma x antal längder och minst 2 rygg gör jag tvärtom och simmar 2bröstsim och resten rygg. Sen tror jag på att ju mer man simmar och får in tekniken desto bättre går det, och viktigt att det mesta av kraften ska komma från benen, där man ju allt som oftast är starkare än i armarna.

[candy_suki]
2016-08-10 19:17
#4

#3 Jag kan verkligen hålla med dig! Jag simmar hur bra som helst med ryggsim! Men bröstsim bara antal längder. 

Jag vet inte varför men i 9:an sa läraren till oss att vi måste simma 6 bröstsim och 2 ryggsim :/ jag skulle också gärna vilja simma 2 bröstsim och resten ryggsim men läraren tillätt inte :/

[candy_suki]
2016-08-10 19:26
#5

Och förresten, är det bättre att andas med näsa eller mun?

smellcaramell
2016-08-10 19:40
#6

#4 då har läraren förmodligen "fel" när jag gick i 9an (innan gy11 dock) så skulle man simma ett antal längder(kan ha varit 8 då med) och minst två på rygg, läraren visste mycket väl om min astma och jag sa att jag inte kan simma bröstsim så långt, då gick det hur bra som helst att simma 2bröst o 6 rygg, finns inget som säger att man måste kunna simma 6 längder bröstsim, däremot ska man uppvisa goda simkunskaper över 8 längder, och man ska kunna både bröstsim och ryggsim, därav har de en gräns att man måste simma minst 2 längder av vardera simsätt och de sista 4 längderna får man välja bröst/ryggsim som man vill. Jag har lättare att andas ut med munnen, in spelar mindre roll men när jag andas ut måste jag anstränga mig för att verkligen få ut all luft ur lungorna, annars blir "gammal" luft kvar = mindre plats för ny luft.

Annons:
smellcaramell
2016-08-10 19:40
#7

Se även till att verkligen ta ut simtage , ofta börjar man ett nytt innan man "glidit" klart det första, då blir det jobbigare

[candy_suki]
2016-08-11 08:58
#8

#6 Jag minns att jag fick simma hälften rygg hälften bröst i 5-6:an :) men sedan sa lärare att jag måste försöka simma 6 längder bröst. :/ 

En annan sak är att det känns som jag har korta andning (när jag INTE simma) 

Jag blir också väldigt stressad med att andas in och ut, när jag simmar bröstsim (grodsim) så är hälften av min ansiktet under vatten och jag känner att det är svårt att flyta :/ 

#7 Ja, ska försöka :)

[Devya]
2016-08-11 11:42
#9

Jag förstår inte varför man måste simma iskolan. Jag slapp allt sådant där i högstadiet och i gymnasiet. Vi behövde aldrig simma, vilket var skönt för jag har aldrig gillat att simma. Istället fick vi vara på gymmet och träna.

[LadyK]
2016-08-13 01:32
#10

Dra ut en kopia på läroplanen. Det står klart och tydligt att man ska simma 8 längder varav minst 2 på rygg, står däremot inte hur många som måste vara bröstsim. 

Jag älskar själv att simma men hade stora problem med ont i nacken innan jag lärde mig att halvt om halvt dyka och andas ut under vattenytan när jag simmar bröst.

[candy_suki]
2016-08-16 13:06
#11

#10 Jag kommer att träna nu oftare på att simma och prova din teknik också :) 

Tack så jätte mycket!

Åsa S
2016-08-16 19:05
#12

#9 Man simmar i skolan för att det är skolans jobb att se till så att du inte drunknar ifall du trillar i vattnet i framtiden, så det var inte snällt av skolan att du slapp simma utan tvärtom ditt liv var tydligen inget de värnade om. Många som drunknar idag i sverige är folk av utländsk härkomst för de har inte fått simma i skolan så att lära sig simma i skolan kan rädda många liv.

[LadyK]
2016-08-18 01:29
#13

#12 Men kan man simma på rygg så drunknar man ju inte… Livräddningsbiten kanske går förlorad då man inte snabbt kan ta sig ut till en nödställd bogsera någon gör man ju på rygg.

Annons:
[Devya]
2016-08-18 07:25
#14

#12 Jag vet knappast om det borde vara skolans uppgift. Jag tycker att det ska vara frivilligt att lära sig att simma, men det är nu min personliga åsikt. Folk får tycka att det är urdumt om de så vill. 

Alla i den skolan jag gick i visste hur man  skulle simma ändå. Det är något man lär sig då man är typ 6 år gammal. Alla barn i min by gick i simskolan, men det var förstås frivilligt även om alla deltog.

Jag själv har inte simmat på flera år och har inget intresse av att göra det heller även om jag är en bra simmare. Jag vägrar helt enkelt att visa upp min kropp och jag vägrade även att göra så i högstadiet. Jag tyckte inte att de skulle ha någon rätt till att se mig halvnaken. Jag var väldigt privat av mig och jag är det ännu idag.

Upp till toppen
Annons: