Annons:
Etikettstyrketräning
Läst 1229 ggr
Bästakompis
2016-07-21 17:34

Komplettera cykling

Nu har jag äntligen kommit igång med att cykla till och från jobbet VARJE arbetsdag båda riktningarna. Började med att göra det sporadiskt, men nu ska jag försöka hålla igång konsekvent. Det är nånstans mellan 7 och 8 km enkel väg så det blir ju 75 km i veckan och det är mycket kuperat, ordentliga backar båda hållen. Jag blir fortfarande ganska svettig och flåsig, men sitter numera kvar på cykeln hela vägen! Och jag kan ha högre växel i än förut! Stolt! Nu är frågan, om det finns några övningar som är speciellt bra att göra om man bara cyklar annars? För att motverka skador eller dålig hållning? Eller bara stärka de muskler som inte används när man cyklar?

Annons:
Carrosh
2016-07-21 20:35
#1

Bålstyrkan samt rörlighetsövningar kanske vore något?

Finns massor med övningar med en enkel googling :)

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

MagArne
2016-08-03 11:47
#2

Bra jobbat och perfekt vardagsmotion. Någon dag i veckan kan du ta med träningskläder och cykla en omväg på kanske 15-20km hem där en dusch väntar.

Har du tillgång till en hinderbana eller utomhusgym så är det bra gratisträning som ger kondition och styrka. Är det varmt i sjöarna så simma.

poodlelicious
2016-08-04 10:39
#3

Bål och rygg. Kolla in försvarsmaktens app. De har en massa bra träningspass. Kolla även in Lofsan (Lovisa Sandström) på youtube.

Bästakompis
2016-08-04 13:36
#4

Tack för svaren. Jag håller på och kollar upp lite bålövningar, eller också gör jag några enkla som jag redan kan. Det viktigaste är ju liksom att träningen blir gjord regelbundet, även om det är lite och enkelt. Något utomhusgym finns tyvärr inte i närheten, synd för jag har sett riktigt fina sådana på annat håll. Jag funderar på att kosta på mig ett träningskort på gym till hösten, men jag betalar redan träning och aktiviteter till mina tonårsbarn och det är ju inte gratis direkt…

[Devya]
2016-08-12 08:36
#5

Jag cyklar också 70km i veckan (även då det störtregnar), från och till jobbet. Jag kör på med varierande träningsprogram vilket tycks fungera riktigt bra. Jag fokuserar då mest på armar, ryggen, axlarna och bröstet. Jag ser dock till att även träna benen och rumpan på olika sätt för annars blir det lite för enformig träning endast med cykeln. Men det är så jag ser på saken.  :)

Bästakompis
2016-08-14 15:07
#6

#5, jag har också bestämt mig nu för att cykla i alla väder. Känns som så mycket bättre avslutning på dagen än att sitta på en seg buss och vara otålig. Jag började kolla lite på cykelhandskar och skoöverdrag att ha när det ösregnar, men handskarna verkar ju vara en djungel! Vad kan man ha när det ärhöst eller vår och BLÖTT?

Annons:
[Devya]
2016-08-14 15:11
#7

#6 Bra fråga! Mina regnkläder fungerar ju inte ens nu för jag blir genomblöt varje gång.. Vilket slöseri med pengar! Jag spenderade ändå 300kr  på ingenting.  Cykelhandskar och skoöverdrag har jag inte ens hunnit tänka på, tack för den påminnelsen. :)

Jag tror jag ska försöka hitta något som stöder mina händer och handleder bättre då jag tycker att de börjar ta skada av både allt cyklande och det tunga arbetet jag gör.

MagArne
2016-08-14 18:15
#8

Det behöver inte vara renodlade cykelhandskar. Ta en titt i butikerna för yrkeskläder och se om deras GoreTex-handskar är billigare än motsvarande cykelhandskar. När kylan kommer är en extra tunn ullmössa skön att ha under hjälmen. Värt att tänka på är att alltid undvika bommullskläder. De kyler kroppen när de blir fuktiga. Kör på ull eller syntet. Jag har 21km till jobbet som jag brukar cykla 2-3ggr/vecka.

Bästakompis
2016-08-14 18:41
#9

#8 tack för tipset, för ja, cykelhandskarna jag har kollat på i nätbutiker kostar runt 400 kr…Håller Gore Tex tätt mot vatten då? Jag minns att jag har cyklat med vanliga vantar någon gång och händerna blev som russin, så det är ju uteslutet :) 

#7 Kanske 300 kr för ett regnställ är alldeles för lite, det jag har kostade 1500 fast bara hälften på rea, och det släpper också igenom om det verkligen ösregnar. Men jag vet att det blir mycket bättre om man impregnerar. Testa det innan du köper nytt!

Bästakompis
2016-08-22 10:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Jag hittade dessa handskar för 79 resp. 129 kronor på Ullared Lantmän, www.ullaredlantman.se Tack än en gång för tipset! De som är vinterhandskar ska vara vattentäta, men är inte tjocka och klumpiga utan har ett tunt foder. Jag köpte även superbilliga träningsjackor och t-shirts i syntetmaterial. Har varit med en kompis på närmaste gymmet och det var inte så tokigt, riktigt kul faktiskt! Så nu blir det klippkort där i alla fall.

[LadyK]
2016-08-23 01:37
#11

Tegeras handskar är riktigt bra, har alltid använt dem när jag ridit, sommar som vinter.

Upp till toppen
Annons: