Annons:
Etikettövrigt
Läst 1059 ggr
Corgitok
7/9/16, 11:17 AM

Hon tränar, äter inte - Hjälp!

Jag börjar bli orolig för min kompis. Hon går i mil och tränar, men hon äter inte! Visst vill hon bli smal, men hon är ett barn och växer fortfarande. Man kanske bara får skriva här när man är över 16 men vet inte vart jag annars ska ta mig till. Iallafall, min vän äter kanske små melonbitar och sedan blir det inget mer med det. Dessutom vill hon gå ner 17 kilo. Förstår ni hur allvarligt det är när man växer och inte ens är myndig(hon är 14)? Jag vet inte vad jag ska göra. Jag sa till henne att sluta träna för att hon blir av med för många kalorier och inte äter, men jag tror inte att det hjälper. Har ni tips? Jag vill inte att hon blir underviktig och får grov anorexia på grund av alla dessa ideal.

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Annons:
Sindri
7/9/16, 11:28 AM
#1

Det är verkligen jättefint att du bryr dig så om din kompis, men risken är stor att hon inte lyssnar på dig.Hon har fått för sig något, och det är svårt att få henne att komma ifrån sin fixa idé.

Det hon gör är att svälta sig och ja, det kan få många allvarliga följder eftersom hon fortfarande växer.
Att svälta sig är dessutom ett väldigt dåligt sätt att bli smal på. Om hon inte gör det resten av livet - vilket blir ett förfärligt liv. Hon kommer att förstöra sin ämnesomsättning och gå upp i vikt väldigt mycket så fort hon börjar äta, och får problem med vikten (och antagligen en massa annat också) resten av livet.

Känner du hennes föräldrar? I så fall kanske du kan prata med dem om de lovar att inte säga att du sagt något. Förstår att du absolut inte vill framstå som någon skvallerbytta - men det kan faktiskt rädda hennes liv.

En annan väg kan vara att prata med en lärare som i sin ur pratar med skolsyster, som kanske kan ta tag i det.
Tack för att du bryr dig!

Halvdansken
7/9/16, 11:34 AM
#2

Jag undrar också vad hennes föräldrar säger eller gör åt saken?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Corgitok
7/9/16, 11:55 AM
#3

#1 Det stämmer. Hon säger bara att det löser sig och att hon inte är hungrig så hon lyssnar inte. Tack för ditt långa svar och dina fina ord. :)

#1 #2 Hon har en mamma som bor med men mamman tror att hon äter för mycket bara för hennes kropp eller någonting. Mamman lagar mat, men det innehåller alltid kött och kompisen är vegetarian, så hon får inga riktiga måltider. :/ Jag känner inte hennes föräldrar då hon bor många mil ifrån mig tyvärr.

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Sindri
7/9/16, 12:47 PM
#4

Åh, vegetarian också! Jag tycker inte det är lämpligt allas, med tanke på att hennes mamma lagar vanlig mat och inte vegetarian anpassad. Om hon bara utesluter köttet så får hon absolut inte i sig de näringsämnen hon behöver. Kompletterar antagligen med mackor och annat olämpligt.

Hon kommer få en väldigt "konstig" kropp nu är hon är i puberteten och hennes kropp skall utvecklas. Åt själv allmänt dåligt i den åldern, gillade inte mat, så jag vet vad jag pratar om. Könshormoner behöver fett (men rätt sorts fett) för att kunna göra sitt jobb, och det kommer bli svårt i hennes fall.

Då går ni inte i samma skola heller, antar jag. Då kan det bli svårt för dig att hjälpa henne.
Det du kan göra är att googla på svält och visa henne resultaten.

Corgitok
7/9/16, 4:03 PM
#5

Tack för svar igen! Ska säga all bra info du sagt till henne. Känns som att det är lönlöst men hon pratar iallafall med bup. Det är ju bra att vara vegetarian men inte så som det ser ut för henne just nu.

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Sindri
7/9/16, 4:15 PM
#6

Har hon kontakt med BUP är det väl inte helt hopplöst i alla fall. De borde märka att hon svälter.
Kanske kan du peppa henne att lära sig mer om näringslära för att fixa att vara vegetarian. Man måste vara väldigt påläst om man skall få i sig alla näringsämnen.
När man är ung är kroppen väldigt förlåtande och man kan tycka att man mår bra en lång tid, men hon kan faktiskt sabba inre organ och funktioner i kroppen. För att inte tala om hjärnan. Hon vill säkert inte bli en riktig bimbo.

Återigen - du är en jättefin kompis och hoppas hon en dag kommer att förstå och uppskatta din omtanke.

Annons:
Corgitok
7/9/16, 5:30 PM
#7

#6 Jag försöker, men hon säger bara att hon mår illa och att hon måste bli smal för att tas seriöst. Hennes vänner och alla vuxna tror inte på vad hon säger typ. Usla vuxna det kan finnas! 😡Låter som en mamma men vill ringa dem från bup. De bryr sig inte ett skit! Tror att det inte spelar någon roll vad jag säger? Ska jag avvakta tycker du? Tack för orden återigen, hoppas också! <3

Edit; hon säger att hon kanske får hjälp om de ser hur många kilon hon går ner. Vill dock för hennes skull att hon inte går igenom det oavsett. :/

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Sindri
7/9/16, 8:18 PM
#8

Du menar att hennes svält ät ett försök att få BUP att inse hur mycket hjälp hon behöver? Problemet ligger således på ett djupare plan?

Du kan naturligtvis försöka ringa BUP, de kommer inte att bekräfta att hon går där, så jag vet inte hur mycket de vill lyssna på dig, men du är uppenbart väldigt orolig och det skadar inte att försöka. Du kan i så fall be att den du talar med skriver ner vad du säger och vem det handlar om. Sen får de göra vad de vill med det.

Corgitok
7/9/16, 9:36 PM
#9

Hon vill att folk tar henne seriöst å hon vill bli smalare. Hon tror att BUP kan hjälpa henne med att iallafall äta ifall hon blir smalare och det visas mer att hon har ätstörningar. Ang att ringa bup, blir nog lite svårt. Vet du eller någon annan något nummer hon kan ringa eller liknande som kan hjälpa henne? Hon vill inte heller svälta sig egentligen, bara bli smal men hon är fast. Hon väger sig hela tiden och har kaloriräknare vilket ger problem. Sa till henne att ta bort allt sånt då hon äter mindre och oroar sig men hon lyssnar inte. Tack för att du lyssnar och kommer med förslag!

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Corgitok
7/9/16, 9:37 PM
#10

BUP tar henne inte på allvar och är dåliga på att hjälpa.

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Corgitok
7/9/16, 9:42 PM
#11

Allt slutade med att hon sa "förlåt". Det är inte mig hon ska säga förlåt för. Jag var för på. Jag sa till henne att det är hennes beslut och att jag inte ska lägga mig i mer. Hon kommer endå inte lyssna liksom. Gjorde jag fel?😬

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Sindri
7/9/16, 10:22 PM
#12

Jag kan tyvärr ingenting om psykiatrisk hjälp till tonåringar. Kanske Ungdomsmottagningen där hon bor kan hjälpa henne. Det hittar man om man söker på Ungdomsmottagning. Annars är det bara 1177 jag känner till.

Nej, du har rätt, det är till sig själv hon skall säga förlåt. Du har oroat dig mycket, du skall inte behöva ta ansvar för en jämnårig, svagt att hennes föräldrar inte bryr sig mer.

Men du kan i alla fall upplysa henne om att kaloriräknare och sånt är helt fel, så den skall hon definitivt slänga. Såvida hon inte är en ångmaskin…… Har hon inte hängt med i kostdebatten? 

Hon vill svälta sig, straffa sig för något hon inte mår bra av: Det du kan göra är att tipsa henne om Ungdomsmottagning, 1177 och säga att du bryr dig och är oroad, och finns där för att hjälpa henne och stötta henne när hon behöver.

Jag vet själv hur det känns att vilja hjälpa någon man tycker om, men de vill inte lyssna, inte veta. Det är svårt, men man får bara försöka stå ut med det.

Corgitok
7/11/16, 8:37 PM
#13

#12 Okej, tack! Ska tipsa om det. Tack för all hjälp, så snäll du är!

Aa, önskar att hennes föräldrar skulle bry sig på det sättet. Dock bor inte pappan i landet och mamman och morföräldrarna missuppfattar henne. Hon äter dock mycket hos morföräldrarna.

Hoppas det gick/börjar gå bra med dina vänner. Så synd att de själv inte ser det från andras perspektiv.

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Annons:
Corgitok
7/14/16, 10:44 PM
#14

Goda nyheter, hon äter !! Inte normalt mycket, men jag är endå stolt :D

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Sindri
7/14/16, 11:42 PM
#15

Skönt! Fortsätt peppa henne och visa henne att du är hennes vän. Det är så viktigt.👍

Upp till toppen
Annons: