Annons:
Etikettövrigt
Läst 1074 ggr
[Indii]
4/26/16, 10:30 PM

Aspartam i kvarg

Många som tränar äter ju gärna kvarg som ofta saluförs som proteinrika supermellanmål. Men, i stort sätt alla dessa (smaksatta) som sägs vara sockerfria innehåller istället det omdiskuterade sötningsmedlet aspartam. (T.ex. i alla Lindahls smaksatta kvarg). Vad tycker ni om det? Fick mig en smärre chock när jag upptäckte det, kvarg känns som en "ren mejeriprodukt," och inte som ett livsmedel där man tror sig hitta just en sådan tillsats.

Annons:
Carrosh
4/26/16, 10:41 PM
#1

Undviker alla produkter med sötningsmedel i (och likaså socker). Tycker det är rätt smidigt att titta på förpackningarna och bilda sig en uppfattning när man handlar, lätt att undvika att köpa de grejerna då också. Vill man ha smaksatt kvarg så kan man ju lätt smaksätta själv med t.ex. bär eller vaniljpulver eller vad man nu vill ha som smaksättning. Då får man också mycket bättre koll på vad man faktiskt stoppar i sig också. 🙂

De naturella innehåller inga sötningsmedel, såvitt jag har sett.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

[Indii]
4/26/16, 11:08 PM
#2

Ja, jag brukar också undvika sötningsmedel. I vissa livsmedel som t.ex. lighprodukter och godis kan man ju dock anta sig hitta sådana. Kvarg däremot känns inte som ett sådant livsmedel, men det är klart, står det "sockerfri" på förpackningen ska man väl genast bli misstänksam. Fast de kan ju välja vilka sötningsmedel de tillsätter, stevia känns te.x. betydligt bättre än aspartam.

Upp till toppen
Annons: