Annons:
Etikettträningstillbehör
Läst 3295 ggr
Scorpio97
1/16/16, 1:14 AM

Träningsapp för simning

Jag fick tag på en ganska billig vattentät klocka med tidtagarfunktion (och lite annat) på mellandagsrean, och tänkte därför skriva upp hur långt/snabbt jag simmar lite mer seriöst. Tidigare har jag bara haft analog klocka att kolla på och bara kollat ungefär hur snabbt jag simmar.

Jag skulle därför vilja ha en app att skriva in i. Jag hittar dock mest appar som fokuserar på gymträning. Hittade en hyfsat (FitNotes) där jag kan skriva hur långt jag simmar samt vilken tid. Men även den är mest fokuserad på gym vilket gör att den har massa onödigt. Den har en funktion så att jag på ett diagram kan se hur snabbt jag simmat (i km/timme) så att jag kan se förbättring för varje träning, men det är enligt mig lite för krångligt att komma dit eftersom jag varje gång måste ställa in vad jag vill att diagrammet ska visa. 
Förmodligen skulle en app anpassad för löpning fungera ganska bra (om det inte finns specifika för simning), problemet är att dom flesta av dom verkar bara fungera med GPS, alltså att man ska följa/spåra löprundan. Jag vill ju kunna lägga in siffror manuellt, därför söker jag lite tips.

Det jag vill ha är alltså en app där jag kan skriva in hur långt jag simmade, vilken tid jag simmade på och som kan visa eventuell förbättring i ett diagram eller dylikt. Det får gärna finnas möjlighet att lägga till en kommentar på träningspasset, men det är inget måste. 
Kaloriräkning eller liknande ska helst inte finnas i appen. Helst inte för mycket "socialt" heller (vissa appar har väldigt mycket att man ska dela till vänner, utmana vänner osv, vilket jag inte är intresserad av).


//Jessie

Annons:
Carrosh
2/11/16, 4:37 PM
#1

Jag använder Shapelink för att logga min träning. De har träningsdagbok för många, många, många olika typer av träning, och jag använder den till både simning, styrketräning och promenader. Finns både online och som app. Appen är smidig för loggning, men det är lättast att titta resultat via hemsidan. Men det är iaf den appen jag hittills tyckt funkat bäst med träningsloggning.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Scorpio97
2/11/16, 4:40 PM
#2

Tack, ska kolla upp den (:


//Jessie

Emmyjane
2/18/16, 12:53 PM
#3

Tack för tipset om Shapelink, den var ju trevlig

ljungensjenka
2/18/16, 9:48 PM
#4

Runkeeper är en väldigt smidig app att logga manuellt i :) Och där finns specifikt simning!

Scorpio97
2/18/16, 10:24 PM
#5

Runkeeper har bara krånglat för mig när jag provat, dragit massa batteri och stängts av utan anledning, så det är inget för mig (:


//Jessie

Carrosh
2/19/16, 6:09 PM
#6

#3 Visst är den? Provat flertalet andra appar innan jag fastnade för denna. Den är mångsidig men samtidigt väldigt simpel. Och den funkar både som app och i webben.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Annons:
Scorpio97
2/19/16, 6:19 PM
#7

Jag gillade inte riktigt Shapelink, jag hittar inte något diagram för resultat på det sätt jag vill ha. Jag vill främst se hur långt och hur snabbt jag simmat varje gång, och hur hastigheten förbättras. Vet inte om det är jag som inte hittar, eller om det inte finns..?


//Jessie

Carrosh
2/19/16, 10:19 PM
#8

Det ska gå att göra egna grafer på hemsidan under resultat om man klickar på Kondition under Per träningskategori i listan till vänster. Men man måste dock vara plusmedlem för att kunna spara graferna. Men ska man titta på dem kan man ju göra en för varje gång man vill se och mellan vilka datum.

Annars skulle jag tro att det är lättare att skapa ett diagram i ett spreadsheet och lägga till manuellt hur länge du simmat och hur långt. Hittar jag en app där man kan göra sånt så får jag hojta till. :)

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Scorpio97
2/20/16, 12:49 PM
#9

Aha, då blir det för krångligt enligt mig, om jag måste skriva in det varje gång. 

Appen jag använder nu (FitNotes), så kan jag som sagt se hur snabbt jag simmat men det är lite för krångligt att komma dit enligt mig. Men jag får väl nöja mig med den för tillfället då (: 

Ja, du får jättegärna säga till om du hittar någon sån app!


//Jessie

Carrosh
2/21/16, 12:50 PM
#10

Egentligen så är det enklast att du räknar längderna på den tid du har simmat, alternativt mäter hur lång tid det tar att simma en längd och räknar ut hur snabbt det blir. I början ser man ju mest resultat förstås, men sen räcker det kanske att räkna någon gång i månaden. Beror ju lite på varför du vill räkna ut hur snabb du är också, om du tränar till tävlingssim. Om du bara simmar för konditions och träningens skull så är det viktigaste inte hur fort du simmar utan att du orkar hela passet med att vara i konstant rörelse. Då kan man köra på intervall och köra 2 längder hårt och sen tio minuter frisim.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Scorpio97
2/21/16, 1:02 PM
#11

Jag simmar för att det är bra träning/enda träningen jag tycker är okej. Men jag har väldigt lätt att tappa motivationen, så jag behöver siffror som säger att jag förbättras. Just nu satsar jag på hastighet och har som mål att klara 1000 m på under 25 minuter, när jag har gjort det blir nästa mål att simma 2000 m utan paus och sedan att klara den sträckan på en viss tid. 

Sen kör jag inte så snabbt jag kan varje gång jag simmar, utan ibland kör jag lite längre/långsammare  och ibland kör jag intervaller beroende på hur jag känner mig samt hur mycket folk det är. Men jag vill ändå kunna se hastigheten för varje pass, för annars tappar jag som sagt lätt motivationen.


//Jessie

Carrosh
2/21/16, 1:10 PM
#12

Känner igen mig i tankegången, hade precis samma i början. Har du precis börjat?

Har simmat en månad nu, och har haft stor hjälp av en simkompis. Min kompis har simmat i över ett års tid, så hon är ju så klart bättre än mig, men jag insåg efter ett tag att det räckte långt med att bara göra det. Få in vanan. Så fort man får in vanan blir det lättare. Och även de dagar jag verkligen inte känner för att göra det så tänker jag som så att "det kommer kännas bättre att du gjort det än att låta bli". Man har liksom ingen bra anledning att låta bli, om man inte är sjuk eller har skadat sig på något vis.

Sen är det såklart jätteroligt att se resultat och statistik (jag är en sucker för statistik haha), men det behöver inte alltid handla om att prestera och överprestera, för man har bra dagar och så har man sämre dagar. Man kan inte vara på topp varje dag, och man måste få ha även de dagar när man inte riktigt orkar prestera, då är det viktigare att bara ha gjort det, simmat i lugn takt och bara rört sig, då är inte resultat särskilt viktigt.

Sen kanske det kan hjälpa att planera in simningen och se det som inplanerad tid för och med dig själv. Det behöver ju inte fungera just för dig, förstås, men om det funkar att tänka i de banorna är det ju toppen.

Har du någon kompis att simma med?

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Scorpio97
2/21/16, 1:24 PM
#13

Jag har simmat i ungefär fyra-fem år nu, med paus på sommarloven.

Vanan har jag, även om jag tyvärr är sjuk mycket och därför inte alltid kan simma som planerat. Men mår jag bra så åker jag och simmar oavsett om jag vill eller inte. Jag funderar inte ens på det längre. Jag simmar onsdagar, fredagar och söndagar och slutar jag tidigt eller är ledig från skolan simmar jag så ofta jag kan. Men det är väldigt drygt att simma när man inte har motivation helt enkelt, och för att alltid ha motivation behöver jag siffrorna. 

Ibland känner jag inte för att simma snabbt utan vill bara ha simningen som avslappning och som en stund där jag inte behöver tänka på något annat än att simma från den ena sidan till den andra. Och ibland simmar jag helt kasst för att jag ätit fel, sovit för lite, varit stressad, för att det är mycket folk i bassängen eller bara ändå. Och jag har inga problem med att förstå att det händer, det stör mig inte och är det bara någon gång då och då förstör det inte motivationen heller. Men oavsett hur dåligt jag simmar så vill jag kunna anteckna längd och tid. Dels för att kunna se mönster, och dels för att jag helt enkelt är en siffermänniska. Jag vill kunna se statistiken oavsett. Jag tvingar mig inte att prestera på topp om jag vet att jag inte kan prestera på topp, utan då kör så bra det går helt enkelt.

Nej, jag har ingen att simma med och vill inte ha det heller. Jag vill kunna fokusera helt och hållet på min simning när jag simmar. Syrran följer med någon gång ibland när hon är hemma, men dom gångerna ser jag simningen som en social grej snarare än träning.


//Jessie

Annons:
Carrosh
2/21/16, 2:18 PM
#14

Okay, då förstår jag. 🙂

Det är bra att du har vanan, även när motivationen tryter. Man måste ju inte alltid vara motiverad, det går nog inte ens, även om jag vet hur jobbigt det är att sakna motivation. Vanan gör väldigt mycket, har jag märkt. :)

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

thomasBad
6/8/16, 3:57 PM
#15

Hej

Jag kan rekommendera swimlap produkt (se www.swimlap.se). Det är billigt och kommer inte bara att hålla koll på simning och du kommer inte ens att behöva föra över data, den kommer automatiskt in i systemet. 

Har fått möjlighet att testa själv som test person och det ser spännande ut. De har redan släppt förhandbeställning.

Upp till toppen
Annons: