Annons:
Etiketttips-inspiration
Läst 832 ggr
Frosstis
1/12/16, 6:50 PM

Träna upp ryggen

Hej :) Söker efter tips på träning som stärker upp ryggen och musklerna som "har koll på"/"håller upp" skulderbladen.

Har fått ett jobb där man står och går hela dagen, och jag som redan har ont i ryggen vill inte få mer ont. Har tillgång till gym. Är extremt dålig på plankan och verkligen hatar den, så vill helst inte köra den fastän den är bra bålträning..

Annons:
oliverholmström
1/12/16, 7:49 PM
#1

Jag tycker att en typ roddmaskin eller vad kallas är bra för att förbättra din hållning

Agnez94
1/15/16, 9:47 PM
#2

Jag ska vara lite elak och faktiskt säga plankan. Men! Istället för att satsa på att stå länge i den ska du fokusera på tekniken, dvs HUR du gör den. När man gör den rätt ska man "kuta" med skulderbladen dvs skjuta dem upp mot taket när man gör plankan. Det aktiverar musklerna precis mellan skulderbladen och ryggraden nämligen, vilket brukar vara ett problemområde för många som sitter mycket.
Testa och se hur det känns och tänk mer teknik än tid (det kommer när tekniken sitter). Titta gärna i spegel så att baken inte putar uppåt eller neråt.

Frosstis
1/15/16, 10:05 PM
#3

Jag får väl börja göra plankan då, som jag trodde :P

nypisnina
2/1/16, 2:46 PM
#4

Jag har ett stillasittande jobb och ett gammalt diskbråck (bara ett litet diskbråck) och jag får sjukt ont i ryggen, axlarna och skuldrorna om jag inte rör på mig.
Chins, armhävningar och dips och yoga varvar jag. (inom yoga använder man magen hela tiden i statiska ställningar, i plankan tyvärr och sidoplanka… men det är ju en tokbra övning)
Mellan varven över jag på att sitta med helt rak rygg - det har varit a och o för min rygg.
Låter kanske för enkelt men att röra på sig och få musklerna att aktiveras och att sitta bra har varit det bästa.
Sitt ner på golvet, raka ben, kör ut bröstet så du blir rak i ryggen, vinkla gärna fötterna uppåt så att hälarna lyfter från marken och dra in naveln mot ryggraden - och sitt så länge du orkar. Det är sååå skönt för ryggen.
Öva även på att sänka axlarna, pressa ner dem. Mycket värk i ryggen kommer från att vi sitter fel idag och såklart, sitter för mycket. :-)

Upp till toppen
Annons: