Annons:
Etikettkost
Läst 1153 ggr
curlycandy
2016-01-05 16:38

Saknar kroppen något?

Hej! Jag började träna för ca ett halvår sedan. Tränar inte mycket utan bara hemma ca 30 min/dag 5 dagar/vecka oftast utan vikter. På sista tiden har jag blivit så himla trött. Tänker att jag kanske äter fel? Äter precis som jag gjorde innan. 

Behöver man äta mer av något när man tränar för kroppens skull?

Kanske ska tillägga att jag lider av IBS och äter strikt efter FODMAP dieten men det har jag gjort länge så tröttheten beror inte på det.

MVH en som är helt ny i träningsvärlden.

Annons:
Fridaaaa
2016-01-05 16:47
#1

Det är inte så att du äter för lite?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

VildaVittra
2016-01-05 16:53
#2

Träning sliter på kroppen och mellan passen när du vilar behöver kroppen byggstenar för att "reparera" sig själv igen. Så även om din kost funkat tidigare, så kanske den är bristfällig för din nya aktivitetsnivå.

Så ring VC och boka en tid, så kan de ta prover och se om du har några brister. Börja inte självmedicinera själv, det är inte bra att ta vitaminer man inte behöver heller.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

curlycandy
2016-01-05 17:44
#3

Jag äter inte lite, är normalviktig. :) Det är det som är min tanke, att kosten kanske måste ändras lite när man tränar. Har tagit blodprov, lite lågt järn som vanligt och ska fortsätta med mina järntabletter, som vanligt

Fridaaaa
2016-01-05 17:55
#4

#3 Vikt har inget med det att göra, kan vara förlite i förhållande till det du tränar för att kroppen ska orka :) 

Men ja det kan ju vara att du tex inte äter tillräckligt med energirik kost ect :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

curlycandy
2016-01-08 09:27
#5

Vad innebär "energirik kost"? :) Dvs, vad ska man äta?

Scorpio97
2016-01-08 16:46
#6

Har du provat att räkna hur många kalorier du får i dig? Man måste inte göra det regelbundet, men det kan vara bra att göra om man är osäker på att man får i sig tillräckligt (:
Vet personer som undrat varför dom är så trött och inte går upp i vikt, och när dom kollar inser dom att dom ligger på 1100-1500 kcal per dag trots att dom tycker att dom äter normalt. För en kvinna brukar dagsbehovet ligga på runt 2000 kcal, men det beror såklart på hur mycket man tränar, gener och annat också. När man tränar gör man dessutom av med mer energi (kalorier) och behöver man äta mer, även om man kanske inte behöver ändra på vad man äter. 

Jag använder denna sida: matkalkyl.se
Då kan man även se hur mycket vitaminer det finns i maten man ätit en viss dag, och se om man fått i sig tillräckligt. Vill man bara kolla kalorierna finns massor av hemsidor eller appar, exempelvis Fatsecret eller Lifesum (har använt båda och tycker dom är bra).


//Jessie

Annons:
Officielle
2016-01-10 21:05
#7

Jag äter oftast bara 1400 kalorier per dag 😮 Kanske därför jag varit så trött på senaste tiden.

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Scorpio97
2016-01-11 17:01
#8

#7 Ja, det låter lite. Jag äter 1500-1600 kcal och jag försöker gå ner i vikt. Sen beror det som sagt på hur aktiv man är, ens gener och om man väger lite och/eller är kort. Men 1400 kcal låter lite ändå, du kanske ska prova att öka lite och se om tröttheten försvinner då? (:


//Jessie

curlycandy
2016-01-12 08:14
#9

Jag försökte räkna kalorier för några år sedan. Jag är ganska liten 160cm/50kg och skulle äta ca 1400 för att gå ner något kilo. Jag gav upp lika fort som jag började då jag insåg att jag åt nästan det dubbla 😐 
Så jag tror inte att jag äter för lite, jag äter mig alltid mätt och knaprar nästan alltid på något. Tror dock att näringen åker rakt igenom

taylor__lambert
2016-01-21 17:43
#10

#6 tack för den länken(matkalkyl.se), den  verkar ju superbra!

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Upp till toppen
Annons: