Annons:
Etikettövrigt
Läst 2169 ggr
smellcaramell
6/28/15, 11:56 PM

"Normal" hastighet cykling

Jag har precis plockat fram cykeln och börjat ta den till jobbet nu när jag har ett lämpligare avstånd än förut när jag gick i skolan. Men jag funderar nu på vad en "normal" hastighet kan vara för en person som typ aldrig tränar på en cykel, modell äldre med 3 växlar. Tänker då på en hastighet som gör att man inte blir svettig och andfådd utan man bara trampar sig fram på ett smidigt sätt (man vill inte komma svettig till jobbet). Ungefär hur fort kan man räkna med att cykla då? Rätt plan väg hela vägen så inga medlut och knappt någon motlut, några idéer ?

Annons:
[Jimmy.L]
7/1/15, 8:47 AM
#1

Har för mig att medelhastigheten för dom som cykelpendlar i Stockholm är 15 km/h så mellan 10-15 km/h borde du snitta.

smellcaramell
7/9/15, 12:24 AM
#2

Då ligger jag ju rätt bra till, snittar ca 16km/h nu trots att jag måste korsa en större väg!

[Jimmy.L]
7/9/15, 7:06 AM
#3

Det går snabbare i ytterstan för den som cykelpendlar in mot Stockholm där man slipper alla rödljus där ligger man runt 15-30 km/h.

MagArne
7/9/15, 6:55 PM
#4

Hur långt har du till jobbet?
Kommer snart själv börja cykelpendla 20km på landsbygden till jobbet. Har som mål att fixa det på en timme så 20km/h för min del. Lite svettig blir jag nog men får torka/tvätta av mig lite och byta t-shirt så blir det säkert bra.

smellcaramell
7/11/15, 10:37 PM
#5

jag har inte alls långt till jobbet, men har ansträngningsastma+otränad+gener som gör att jag svettas lätt och jag tycker inte alls det är ansträngande att cykla! blir svettig när jag måste ha regnjacka fast det är varmt, det är 25-30 grader ute eller när jag cyklar på för hög växel i den enda backen som finns. annars funkar der bra!

MagArne
7/12/15, 9:17 AM
#6

Hur långt är ett snöre? Det är bara du själv som kan avgöra vilket tempo du bör hålla med dina förutsättningar. Men när du säger inte alls långt tippar jag på ca 3km vilket inte tar många minuter oavsett tempo.

Annons:
Upp till toppen
Annons: