Annons:
Etikettutomhusträning
Läst 938 ggr
[pe3rks]
2015-05-24 20:12

Inlines - bra?

Hejsan.

Undrar om inlines är ett bra träningssätt för både kondition och benstryka? Hört att det ska vara bra för kroppen, men samtligt kan vara skadligt om man har fel teknik?

Har försökt hitta något roligt att göra, utan att liksom behöva tänka på att det är just träning, vilket jag gör om jag springer eller så.

Tacksam för svar 🤪

Annons:
Liz85
2021-07-26 22:13
#1

Gaaaammal tråd, typ från juraperioden. Men tänkte svara ändå. Kanske mina erfarenheter kan hjälpa någon.

Jag har åkt inlines sen barnsben och vet inte om jag har nån speciell teknik. Men jag lever än och mår bra. Använder mina inlines både som färdmedel och för spontana turer där jag känner att jag bara vill dra ut o få lite frisk luft och kanske tömma hjärnan.

Jag skulle rekommendera att man skaffar ett par inlines med mjuk sko. Det är mycket skönare att stå i en mjuk sko som har bättre möjligheter att andas och det dämpar vibrationerna. Tror dock de flesta idag har mjuka skor.

Var noga också med att känna efter hur skon sitter. Gillar du någon, be att få prova med andra skon också och känn efter hur de är att åka på. Var känner du att tyngdpunkten ligger när du står på de? Jag provade två olika inlines idag men den ena kändes som att man hade tyngdpunkten mer på hälen istället för på hela foten. Där var jag lite rädd för att när som helst kunna ramla bakåt. Så de valde jag snabbt bort.

Du kan börja med lägre abec (kullager) om du bara vill testa på. Men fastnar du så är jag rätt övertygad om att du vill gå upp till abec 5 eller 7 vad gäller kullagren.

Dessutom passar stora hjul min åkstil. Hade 72 mm på de gamla och 80 mm på de nya. Upplever att det rullar lite smidigare med de större hjulen, bland annat över "kullerstensdelar" som plötsligt bryter av asfaltssläta cykelvägar. Vet inte hur ofta jag svurit över detta…

Bytte alltså upp mig så sent som idag till ett par nya inlines då spännet på mina gamla gav upp, efter sisådär 15 år eller mer. Så det lönar sig att lägga lite mer pengar på ett par bra inlines om man vet med sig att man vill åka mycket. Både mina gamla och mina nya är av märket K2 som är ett rätt stort märke. Finns säkert andra kvalitetsmärken också men det är det märket jag kört med och eftersom den gamla höll så pass länge så fortsatte jag med K2.

För normal användning tror jag inte man behöver tänka på så mycket mer, men vill du köra tricks är det nog bra idé att fråga om råd i affären eller hos en klubb/proffs.

Och var inte rädd för att använda skydd. Fram tills 2019 körde jag helt utan skydd men det krävdes en armbågsskada pga en isfläck för att jag skulle börja med det. Har även brutit handleden, dock inte i samband med inlines. Men jag har nu lite nedsatt rörlighet i handleden. Om du snubblar eller tappar balansen så är det i regel armarna och händerna du använder för att återfå balansen/ta emot dig. Så skydd är en bra försäkring.

I övrigt… ut och åk, ha kul och njut!

  • Redigerat 2021-07-26 22:14 av Liz85
Upp till toppen
Annons: