Annons:
Etikettövrigt
Läst 628 ggr
Tanjis
2015-05-19 17:32

Snabba svar snälla! joggning och vårruset

Jag joggar var annan eller var tredje dag, låter det inte gå fler dagar imellan såvida jag inte är sjuk. Jag är dock ganska grön med det här med joggning och klarar precis av att springa fem km. Nu är det så att jag skulle ha sprungit i går för att hålla mig till var annan dag men lät mig sj ta en extra vilodag så att det blir var tredje dag denna gång… Nu sitter jag dock här och har kommit på "ah just fan, det är ju vårruset i morgon". Jag undrar då, ska jag ta en extra vilodag så att det inte blir för mycket med spring två dagar på raken, eller går det bra att gå ut och jogga nu och sen köra vårruset i morgon?

Snabba svar då jag tänkte gå ut och jogga rätt snart om folk säger att det går att jobba två dagar efter varandra.

Annons:
AnneN
2015-05-19 17:46
#1

Kanske ta ett lättare pass idag och sedan köra hårt på vårruset imorgon?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

LisaF
2015-05-19 17:56
#2

Jag skulle också tagit en lite kortare och lättare runda idag och sen köra fullt ut imorgon. 
Förra året körde jag en relativt platt runda på ca 3 km dagen före vårruset. Benen kändes på något sätt 'igång' och inte så tunga under vårruset. Hade jag kört en runda med många backar eller kanske tuffa intervaller tror jag det hade känts tyngre. Men kan ju bara tala för mig själv 🙂

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

Tanjis
2015-05-19 18:13
#3

Då tar jag ett lugnare pass nu :).

Btw, är var annan till var tredje dag en bra tumregel?

LisaF
2015-05-19 19:35
#4

#3 Ja det tycker jag.
Sen tycker jag även att man kan varva med lite styrketräning. Vill man satsa på enbart löpning är det ändå bra om man även styrketränar framför allt ben och bål så att man kan hålla kroppen i en bra position och på så vis minimera skaderisken🙂

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

Tanjis
2015-05-19 19:45
#5

#4 vad rekomenderar du för övningar. Jag tänker inte börja gå på nå gym iaf för det tröttnar jag på och står där med ett ett års abonemang som jag inte använder

LisaF
2015-05-19 20:16
#6

Okej då ska du inte gå dit om du inte känner dig driven till det nu. Det kanske kommer senare🙂
Finns mängder av övningar som med lätthet görs hemma eller ute i naturen.
Utfallsteg och knäböj/benböj, gärna med en vikt i händerna för att få mer utmaning, tänk på  att ha en stabil bål i båda övningarna så att du inte tappar ryggen. Benböj & Utfallssteg.
Bålen kan tränas med hjälp av plankan / sidoplanka. Tycker personligen inte att plankan är så himla rolig eller givande, utan jag ser mer fördelar med att utmana magen och ryggen i andra övningar. Men det är ju helt individuellt 🙂
Denna sit-up är grymt bra, oerhört viktigt med hållningen bara! Samt denna bålövning och helt vanliga armhävningar är bra.
För ryggen finns  ryggresningar och man får inte glömma balansen 😃.
De övningar jag länkat till dig är från något vi hade här på Träning iFokus för några år sedan som kallades Veckans utmaning. Kolla gärna in alla övningar där (ligger i en egen mapp med samma namn) alla är gjorda för att kunna träna hemma/utomhus 🙂 
Sen kan du söka på google/youtube efter ytterligare övningar som kan passa.

Kan varmt rekomendera att investera i träningsband (TRX, Jungle gym xt, mm.) som man kan använda för träning av hela kroppen. Både inomhus och utomhus!👍

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

Annons:
Tanjis
2015-05-21 10:58
#7

Tack så hemskt mycket. Lämpligt att ta dessa övningar i samband med joggning? Typ värma upp med jogging eller vise verse. Gick bra på vårruset i går. Var ju mycke folk i vägen så det vart ju 7 min längre tid att springa 5km :), sprang 5.8 dagen innan så det blev inte nå lugnt pass precis.

Upp till toppen
Annons: