Annons:
Etikettövrigt
Läst 803 ggr
Blanksteg
5/18/15, 10:53 AM

Cykla längre sträckor

Hej!

Hur bra kondition tror ni man behöver ha för att kunna cykla 1,8 mil? (och sedan tillbaka efter ett par timmar). Om man har en någorlunda bra kondition, hur lång tid skulle det ta ungefär? Förstår att det beror på väglag, hastighet, o.s.v.

Och vilken cykel bör man ha till sådana sträckor? Den ska alltså klara minst 3,6 mil på en dag. Kommer dock inte cykla varje dag i så fall, utan bara vissa dagar. Gärna så billig cykel som möjligt.

Annons:
Inkanyezi
5/18/15, 10:06 PM
#1

Det går bra med i stort sett vilken cykel som helst. 18 km är i alla fall i min värld inte någon "längre sträcka" på cykel.

Om du inte har särskilt bra kondition, kommer du att kunna hålla en snitthastighet på omkring 13 km/tim vilket ger ungefär en timme och tjugo minuter på sträckan. Med medelgod kondition håller du ungefär 17 km/tim i snitt, och kommer fram på lite drygt timmen. I båda fallen handlar det om lugnt tempo, inte vad man betraktar som träning, utan snarare motionscykling.

Om du verkligen ska gå in för att träna på cykel bör du nog ta till längre sträckor än så och jobba på tills du är rejält svettig. Med god kondition och en bra cykel kan man utan problem hålla en genomsnittsfart på ungefär 25 km/tim, och om man är vältränad kan det gå betydligt fortare också på längre sträckor, men då blir man också svettig. Det är inte någon nackdel för träningen att dela upp en längre sträcka i etapper, bara man ser till att köra riktigt hårt i etapperna.

Om du siktar mot att cykla snabbare är valet av cykel inte helt oväsentligt, men om du håller dig till motionscykling och sträckor upp till ett par mil, skulle jag föreslå det som brukar kallas cross (cyklocross). Men det går också att köra med en enkel cykel, även om det kanske inte är lika roligt när man blir lite varm i kläderna.

Det brukar säljas cyklar billigt vid den här tiden, XXL är ett inköpsställe där man brukar kunna få en bra cykel för omkring tretusen. Jag köpte en för ett par år sedan med skivbromsar och en massa växlar för ungefär tretusenfemhundra, och skivbromsarna är nog det bästa som hänt mig tycker jag. De är helt underbara i alla väder. Men kolla annonser och titta runt lite på nätet. Det är inte vanligt med direkt dåliga cyklar, även om nördarna ogillar dem som Biltema säljer. Det är inte jättestor skillnad på kvalité på cyklar. Bara om man har speciella önskemål finns skäl att sikta mot något som är dyrt.

Blanksteg
5/20/15, 7:25 PM
#2

Tack för det utförliga och utmärkta svaret! :)

Upp till toppen
Annons: