Annons:
Etiketthemmaträning
Läst 2105 ggr
Jamina
1/21/15, 7:22 PM

Större rumpa

Hej! Jag har världens plattaste rumpa, den ser inte klok ut! Det här vill jag ändra på då jag ofta drar mig för att göra saker så som att bada, dansa mm pga min hemskt fula rumpa. Jag är 17 år 172cm och väger 47kg Jag vet att jag klassas som underviktig men jag har inga ätstörningar och jag ser inte så smal ut. Finns det några bra rumpövningar man kan göra hemma utan tillgång till vikter och maskiner? Mina knän är lite känsliga för just squats. Eller tror ni att det har med min vikt att göra att rumpan är så ful och platt? Min mammas rumpa är lika platt som min fast hon väger över 60kg och är lika lång som mig så den är nog platt genetiskt också… Suck Tack på förhand!

Annons:
Candela
1/21/15, 7:32 PM
#1

Och jag som har stor rumpa önskar mig en mindre.. När jag har gått ner i vikt har den givetvis blivit mindre, men ändå lika stor i förhållande till övriga kroppen som tidigare. 

Jag kanske skulle kunna förminska den med träning, det vet jag inte. Om man kan få en större rumpa med träning vet jag inte? 

Vi kanske helt enkelt får acceptera våra kroppar som de är 😛

Inkanyezi
1/21/15, 7:36 PM
#2

Det är inte bara träning som gör det, så hur mycket du kan få din bakdel att öka i omfång med träning vet jag inte, men det finns faktiskt övningar som man kan göra utan att det frestar på knäna.

Om du sätter dig på en vanlig stol, och sedan sträcker ut dig nästan rakt, så att bara skuldrorna vilar mot övre delen av ryggstödet, med raka ben framåt, och stjärten på framkanten av stolen - precis så som diverse "ergonomer" tror att det inte är bra att sitta, så kommer nästan hela din vikt att ligga på rumpan.
Sedan spänner man just de där musklerna i baken omväxlande, så att man liksom lyfts upp lite grann, fortfarande praktiskt taget rakt utsträckt, med den mesta tyngden vilande på framkanten av stolen. Det kan göras både dynamiskt och isometriskt, och om man gör det utan ryggstöd är det bra för sexpacket också.

Och ur ergonomisk synpunkt är det betydligt bättre att sitta så på en stol än att sitta "rätvinkligt" med stöd i svanken som idiotergonomerna brukar rita, men som är omöjligt för en människokropp.

[Yllhilda]
1/21/15, 7:39 PM
#3

Det flesta övningar innebär ju knäböj eller direktkontakt mellan knän och golv. Enligt min sjukgymnast är squats bättre än att stå på knän. Men, det finns en då du inte ens behöver böja knäna. 

Du böjer dig framåt, håller stöd mot exempelvis en stol och lyfter ena benet rakt bakåt(eller så långt du klarar). Sen lyfter och sänker du benet långsamt 10 gånger och byter sedan ben.

slarvigt
1/21/15, 7:43 PM
#4

Kolla upp höftlyft på youtube etc. När du känner att du fått kontakt med rumpan kan du lassa på med vikter. Du är stark i den rörelsen, så du kan ta i :)

[Majbot]
1/21/15, 8:56 PM
#5

Kaloriöverskott, mycket protein och tung styrketräning (Y)

[Outlawly]
1/21/15, 10:28 PM
Annons:
[Majbot]
1/22/15, 2:46 PM
#7

Btw, att du får ont i knäna är högst troligt att du har svaga muskler kring knäet. Att rumpan är platt behöver inte vara något genetiskt, tränar varken du eller din mamma så är det ju inte konstigt att ni har platt rumpa eftersom era kroppar inte har något nytta av mer muskelmassa = rundare rumpa. Ha sedan i baktanke att benträning hemma utan vikter är väldigt begränsande, att stå vid en stol och lyfta benet upp och ner utan vikter(som tjejen gör i videon länkad i inlägget ovan) ger inte mycket ur muskelmasse-ökning synpunkt. Om du inte kan komma till gym så hade det nog varit bättre för din del att köra tuffa intervaller på cykel/sprints i backar för att aktivera rumpmusklerna.

LoAEmma
1/22/15, 3:15 PM
#8

#7 "baktanke" 😂

TS: Träna backträning, knäböj, utfall… Och går du upp i vikt lägger sig troligen en del på rumpan, som du säger är du ju lite underviktig <3 
Lycka till!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Officielle
1/22/15, 5:38 PM
#9

Jag hade världens minsta rumpa för ungefär 2 år sedan. Det berodde dels på att jag var underviktig. Jag började tränade benen och rumpan regelbundet och åt mer och bättre mat. Nu är min rumpa mycket större och perfekt enligt mig. Den är rund och "fyllig" precis som jag vill ha den. 😎

Mina favoritövningar för att få till den perfekta rumpan är definitivt squats, höftlyft, utfall(har problem med ett knä och upplever att det blir värre när jag gör utfall tyvärr). Finns massa fler övningar man kan göra hemma, bara att googla!

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

[Majbot]
1/22/15, 6:21 PM
#10

#8 Ordvalet var självklart avsiktligt ;)

Upp till toppen
Annons: