Annons:
Etikettskador-och-problem
Läst 3300 ggr
Bill&Bull
1/21/15, 10:58 AM

ont i handled

Hej. Jag har ett problem. när jag är på pass å vi ska köra armhävningar eller annat när man stödjer på händerna så kan jag aldrig fullfölja för får så fasans ont i handlederna, även med mjukt underlag. Känns som dom ska gå av.. Har alltid haft känsliga handleder, vad göra? Tips?

||My Love For Animals Is Immortal||

Annons:
[Majbot]
1/21/15, 11:51 AM
#1

Gå till sjukgymnast

Bill&Bull
1/21/15, 12:17 PM
#2

Vad kan dom göra då menar du?

||My Love For Animals Is Immortal||

[Majbot]
1/21/15, 12:43 PM
#3

#2 Hjälpa dig ta reda på ursprunget för att sedan hjälpa dig bli av med smärtan. Smärtan kan bero på allt från inflammationer, musarm, överbelastning till felbelastning och det kan man inte avgöra via internet.

Bill&Bull
1/21/15, 2:24 PM
#4

Jaha okej :) då förstår jag

||My Love For Animals Is Immortal||

[Murvel]
1/21/15, 2:38 PM
#5

Du kan träna upp handledarna och underarmarna på diverse sätt, men om det är något problem som inte löses av det så är det bäst att rådfråga läkare .

[Stockholmsbruden]
1/21/15, 9:18 PM
#6

För mycket vid mobilen innan?

Annons:
[Outlawly]
1/21/15, 10:34 PM
#7

Se till att värma upp handlederna. Snurra vrid och vänd innan du börjar träna. En annan bra övning är att stå plankan vanligt eller på knä, med utsträckta armar rakt ner under axlarna och rotera först med handflatan i marken; rakt fram, inåt, utåt och sen bakåt. Sen viker du handen och stödjer baksidan mot marken och roterar åt alla håll som innan. Testa ha bara knogar i, testa stå med fingertopparna. Detta är jättebra övningar för att stärka händer och leder. Och man kan ha knäna närmre armarna om man vill minska belastningen :)

VildaVittra
1/22/15, 2:53 AM
#8

Det kan vara att dina handleder är för svaga, så vad du borde testa är att träna upp styrkan i dom innan du sätter igång med armhävningar och liknande.  

En övning du kan prova är denna: http://media.styrketranad.se/2008/02/handledscurls-sk-1.jpg

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Bill&Bull
1/24/15, 12:21 AM
#9

Glömde svara efter jag läst era svar ;) Ska testa övningarna och se om det blir bättre, fick även höra att man kunde ha något stöd runt handleden som skulle "skydda mot smärtan med. Tack å bock för svaren!

||My Love For Animals Is Immortal||

[Murvel]
1/24/15, 12:24 AM
#10

#9 ja det finns handledsskydd (jag funderar på att köpa ett till min ena handled) MEN då får man inte glömma att träna handleden lite extra också. Annars lindrar man ett problem men löser det inte. Lycka till 🙂

Pauliine
1/28/15, 3:11 PM
#11

Handledsskydd är nummer 1 i processen om du har känsliga handleder, kör jag alltid med.. Hjälper i alla fall lite, men är det allvarligt så bör du kolla upp det .

Medarbetare på träning -Instagram: PaulineSvorono

VildaVittra
1/28/15, 6:48 PM
#12

#11 Fast skydd kan faktiskt stjälpa istället för att hjälpa, då man inaktiverar musklerna som behöver stärkas.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Pauliine
1/28/15, 11:18 PM
#13

#12 Ok. För mig blir det ett stöd under tung styrketräning, sen tränar jag dem lätt med enkla övningar som styrker upp dem enskilt. Tycker det är onödigt att slita på dem under mina tunga rygg/biceps pass ecc.

Medarbetare på träning -Instagram: PaulineSvorono

Annons:
[Majbot]
1/28/15, 11:40 PM
#14

#12 Om man använder stöd till allting så ja, då kan det bli problematiskt. Tränar likt Pauliine, använder stöd vid högre vikter i pressövningar för att motverka överansträngning och eventuell skada. På så vis stjälper det inte. Samma princip som med bälte, man använder det tillfälligt vid maxlyft för att undvika skador, men man tränar bål/utan bälte annars för att inte halka efter med just det området som bältet hjälper.

Upp till toppen
Annons: