Annons:
Etiketttips-inspiration
Läst 1962 ggr
Miss_E
2014-12-17 22:32

simning

Hej jag gillar verkligen att simma men börjar få slut på idéer vad man kan göra. Är inte med i något simlag/simgrupp utan tränar självständigt för nöjet. Men hur kan man lägga upp träningen på ett roligare sätt? Någon som har tipps? För min del blir det bara upprepningar med rygg och bröst 500 x 500 m. Lite tjatigt…

Annons:
Vovisch nr2
2014-12-17 22:44
#1

Om du bara kan simma de simsätten kanke du kan lära dig att kråla som t.ex?

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Inkanyezi
2014-12-17 22:46
#2

Tja, simning är ju ett av de långsammare sätten att ta sig fram, och att nöta och nöta blir ju lätt lite tradigt. I det här landet kan man ju inte heller särskilt ofta använda det som metod att ta sig någonstans, så jag har inte så mycket tips.

Det kanske underlättar om du har någon kompis som du kan simma med, så att ni kan peppa varann.

VildaVittra
2014-12-17 23:36
#3

Åhh, min favoritgren.

Mitt första tips är att utmana någon du känner på Vansbrosimmet, då måste du träna för att fixa att simma motströms. Ska jag nämna att vattentemperaturen brukar ligga runt 8-10 grader? 😎

Något du kan göra för att variera din träning förutom att växla mellan olika simsätt är att simma med enbart överkroppen alternativt underkroppen för att finslipa din teknik och göra den så effektiv som möjligt. I början finns det olika hjälpmedel att ta till som en bräde att hålla i eller en dolme att klämma fast mellan benen. Men när du blir en van simmare med bra hållning i vattnet är de överflödiga. Dolmen kan du välja mellan att ha helt tom eller att fylla den med vatten för att öka motståndet. 

Ytterligare en övning är att försöka ta så få simtag som möjligt under en bassänglängd. Detta hjälper dig att lära dig att lägga kraft i simtagen samt att hålla din kropp i en ställning som ger så lite vattenmotstånd som möjligt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Miss_E
2014-12-18 07:48
#4

Tack så mycket. Jag har redan spenderat år med att "finslipa, finslipa och finslipa" när jag gick under mina simträningar även det med få simtag, vilket är extremt hjälpfullt! :-) Detta kanske låter konstigt men jag fokuserar inte på att bli "bättre" åtminstone inte simtekniken. Mer uthålligheten kan man säga. Men en simkompis är nog det bästa tippset. Måste bara hitta någon… Förresten, är det någon som vet om det finns vattentålig mp3 eller något? Jag saknar min musik så mycket när jag simmar :/

Mollypierce
2014-12-28 16:48
#5

Prova köra t.ex bröstsimmsarmar med dolme (tror det heter så) mellan benen. I simning brukar man säga att det finns fem takter.

takt ett= Avbad, alltså när du bara flyter och myser. 

takt två= väldigt lungt.

takt tre= Så fort som du simmar och du endast ska motionera lite lungt. 

takt 4= Snabbt, inte ditt max men kanske 85% 

takt 5= ditt absoluta max.

Om ni har 25m bana simmar du halva längden takt tre och andra halvan takt fem. Du simmar totalt ca 15 längder. 

Prova andra simsätt, fjäril är tungt och roligt.

Mollypierce
2014-12-28 16:50
#6

Prova även att köra korta distanser fast på takt fem hela tiden.

Annons:
Stephanie
2014-12-28 17:23
#7

Jag undrar lite nyfiket - hur lär man sig simma som vuxen? Jag menar, jag kan ju simma i stil med bada i havet etc. Men simning som motionsform? Då känner jag mig ju som en plaskande hund typ… Jag har ingen aning om hur man simmar olika simstilar!

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

VildaVittra
2014-12-28 17:30
#8

#7 Det finns kurser för vuxna också.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

matildans95
2014-12-30 20:04
#9

Jag har simmat  sen i höstas men då bara bröst och ryggsim.. Ska prova nåt nytt simsätt efter nyår!

[SisselaJ]
2014-12-31 11:30
#10

Ha ett bräde att hålla uppe överkroppen med och kör fjärilskick med benen! Jättejobbigt! Men tränar magen bra samt övriga benen. :)

Shalin
2015-01-02 22:57
#11

#4 Ja det finns vattentålig mp3. Jag har inte simmat med min ännu, men jag hittade den på netonnet. Den är grön och svart och funkar så bra så :) Jag tycker också simning blir enformigt. Särskilt när man simmar i tystnad eller till den dåliga radiomusiken i högtalarna :P


Upp till toppen
Annons: