Annons:
Etikettkost
Läst 2576 ggr
NinjaKakan
2014-12-01 19:30

Gå ner 5 kg men vågen har fastnat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan på er! Jag är ny men har smygtittat lite härinne imellanåt. Jag önskar lite hjälp. Jag är 160 lång och väger 60 kilo (+-2kg). Jag vill gå ner 5 kilo för att tajta till kroppen och gå ner i fett. Visserligen går jag hellre upp i muskler och väger mer, än gå ner 5 kilo och fortfarande vara "mullig". Till saken så tränar jag 5 gånger i veckan på gym, både kondition och styrka, plus att en dag i veckan rider jag så då tränar jag 2 gånger på en dag och är ute och går med vovven en del. Ibland fäktas jag/skjuter pilbåge och det brukar pågå i några timmar. Jag ligger på kaloriunderskott och man kollar lifesumappen jag använder mig av, men inte fanken rör sig vågen 1 gram -_- godis och annat äts på helgen och i måttliga mängder men oftast inte alls. Det jag kan se är ju att jag äter förmycket fett men samtidigt överstiger jag inte kalorierna per dag. Har käkat lchf innan i år då vågen har uppe på 68 kilo och det gick superbra men sen stannade det av vid 60 och blivit där sen dess och numera äter jag även kolhydrater men oftast inte i form Av pasta, ris och potatis då ja, jag är väl lite skadad från lchf. Beroende har jag , både röker och dricker sugerfree redbull men rökningen ska jag ta tag i efter årsskiftet hos en röksköterska och det är också därför att jag vill ha något som fungerar då jag inte har någon lust att gå upp pga det. Redbullen har jag iallafall dragit ner på men det är svårt för jag Bytar oftast bara beroende till ex cola zero istället.. Men jag önskar lite hjälp .. Någon som kan ge mig något bra förslag eller en bra diet att följa. Vad som helst och jag är tacksam för alla tips som jag kan få.


Annons:
NinjaKakan
2014-12-01 19:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bilden uppe är inte riktigt rättvis då jag inte ätit middag än. Här är en annan för nån vecka sedan.


[Oceansoul]
2014-12-03 09:51
#2

Mitt tips skulle vara att räkna ut ditt BMR enl. Harris Benedict metoden. Vill du gå ner ett halvkilo i veckan så är 500 kcal underskott från det värdet lagom. Där tar man hänsyn till eventuellt aktivt jobb och träning och vad det har för inverkan på den totala förbränningen under veckan. Dessutom så äter du ganska mycket kolhydrater skulle säga att du ska försöka minska på dem, kolhydrater binder ju också vätska så att man kan känna sig plufsigare än vad man är..

NinjaKakan
2014-12-03 11:01
#3

Jag äter inte pasta, bröd , ris eller något sånt. Det jag äter är i princip grönsaker, 1 äpple brukar slinka ner innan jag ska iväg till gymmet. Så kolhydraterna kommer ifrån det.. Jag vet inte riktigt hur jag ska minska ner mer på det. Då blir det typ lchf igen då.


NinjaKakan
2014-12-03 11:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Detta fick jag upp på harris grejen. Då innebär det att lite beroende på att jag nästan ligger på ett underskott av 1000 kalorier dagligen ? Det känns rätt mycket.. Och svårt för mig att äta så mycket..


NinjaKakan
2014-12-03 11:14
#5

Eller ja, det blir ju typ 1700,1800 kalorier jag ska äta dagligen om man tar minus 500, så då äter jag ändå förlite .. Om jag fattat det rätt?


[Oceansoul]
2014-12-03 14:08
#6

1399 har den räknat ut är ditt BMR dvs. din förbränning en dag i total vila när du endast är hemma, din Lifesum har räknat ut ungefär samma värde. Vilket innebär beroende på vilken viktminskningtakt du valt att du förbränner genomsnitt 1900 kalorier per dag av att leva och i jobbet (då ska du äta - 500 kalorier för att gå ner 0,5 kg i veckan) men i Lifesum är ju träning något man lägger till som externt då det är något som man alla kanske inte gör varje dag. I Harris Benedict är träningen inräknad och därför får du så stor skillnad mellan hur mycket  Lifesum och HB säger att du ska äta. 

Skulle säga kort och gott att 1399 är ett vettigt värde en dag då du bara jobbar 1800 ca en dag när du tränat kan du absolut gå ner i vikt på.

Annons:
Inkanyezi
2014-12-08 12:30
#7

Ett av problemen kan vara att du tränar för mycket.

Men det grundläggande är att du beskriver en ganska tydlig ätstörning. LCHF är inte en fix för att gå ner i vikt, och inte något att slå av och på. Däremot kan missuppfattningar om LCHF, och att använda det som någon slags ortorexi i samband med att man vill gå ner i vikt, leda till flera olika problem i kroppen.

Så jag skulle nog i första hand se att du sorterar upp dina preferenser och analyserar vad du sysslar med. En personlig tränare med stor erfarenhet skulle kunna hjälpa dig till ett mer sunt leverne, och det är nog ganska svårt att i dagsläget ge konkreta råd om vad du borde göra utöver det.

Att du "äter för mycket fett" tror jag bara inte på, eftersom det är i stort sett omöjligt. Däremot finns det kanske orsak att titta på precis vad du äter och anpassa det till behoven om det är något som är onödigt mycket eller alltför lite.

Stalltipset och standardrådet när vågen har "stannat" är ju att ställa undan den eller kasta bort den, eftersom den inte gör någon nytta. Men ditt sätt att hantera din kropp kan vara direkt skadligt, och det är därför du inte bör fortsätta att experimentera alltför mycket och hålla en på tok för hög träningsnivå, i samband med ätstörning. Det kan leda till mycket allvarliga konsekvenser.

Så det är inte helt läge att ställa frågan om hur du ska gå ner mer på ett internetforum. Du bör ta kontakt med kunnigt folk som kan hjälpa dig till en sund inställning till din kropp och en sund diet tillsammans med en vettig nivå på träning, för att i första hand må bra.

Hur det sedan går med vikten har mindre betydelse.

NinjaKakan
2014-12-08 15:43
#8

Jag vet inte riktigt vad du menar med det inlägget. Jag har varit sjuk för flera år sedan då jag vägde 43 kilo och levde på clementiner och cheeseballs. Jag har ingen som helst besatthet av att träna , utan jag är väldigt aktiv men har inga problem heller med att skita i det en dag. Sen är det inte heller så att jag tränar mer än vad någon annan gör. Det jag gör förutom på gymmet är ett måste. Visserligen är jag besatt av min våg, det kan jag erkänna och ska ta och stoppa undan den för den delen. Ang lchf så blev det inte bra i slutänden när vi var och varannan helg är bortbjudna och trycker i oss diverse kolhydrater. Just därför fick jag börja om på annat. Och det jag ätit som jag lagt in, har jag ätit tills jag är mätt och inget annat. Annars är det svårt att fungera som människa.


NinjaKakan
2014-12-08 15:47
#9

Och om man kollar BMI och inte det som personen skrev däruppe ligger jag inte på fetma men högre i skalan på normalviktigt. Och är det av intresse så kan jag lägga upp en bild på mig själv också då jag är långt ifrån smal och vältränad som det kanske kan verka som, utan har en del fett på kroppen och är normalformad.


Inkanyezi
2014-12-08 17:48
#10

#8 Om det är mig du menar att du inte förstår, så kan jag kanske förtydliga lite.

Träning på kaloriunderskott är bara så otroligt fel det kan bli. Visst kan man deffa efter att man har byggt, men träning bryter ner muskler, och det måste man kompensera genom att äta vettigt.

Om man då går upp lite i fett när man bygger, så kan man deffa med exempelvis LCHF, men medan man tränar hårt är det mycket viktigt att inte samtidigt försöka minska i vikt genom kaloriunderskott. Man kan faktiskt dö av det, då nedbrutna muskelfibrer kläggar igen njurarna.

Men det är din kropp, och du bestämmer själv vad du ska göra med den.

NinjaKakan
2014-12-08 20:20
#11

Det är inte det jag reagerar på som mest, utan att du har mage att kasta ur dig att jag har en ätstörning ?! Det är det som jag reagerar mest på. Resten fine, men just den biter gör mig väldigt upprörd då jag varken är besatt av att träna eller svälter mig själv eller dylikt.  Jag äter tills jag är mätt, sen har det många gånger hamnat under kaloriintaget men absolut att jag kan öka. Som sagt, det jag reagerade väldigt stark på att du skrivit att jag har något form av ätstörning och behöver hjälp för att komma i bra balans? ! Den biten kan du få lov att förklara på mig vad du grundar det på förutom kaloriintaget.


Inkanyezi
2014-12-08 23:11
#12

Det är bra om du reagerar starkt på det, för det kan få dig att tänka efter vad det egentligen är du sysslar med.

Men ett intrenetforum är inte rätta platsen att reda ut hur du ska lägga upp din träning och din kost, och det är därför jag tror att du skulle kunna ha hjälp av en erfaren personlig tränare.

Att jag använder begreppet ätstörning är för att du visar upp ett karakteristiskt ätstörningsbeteende i det du beskriver i ditt inlägg, där i stort sett alla bitar finns med. Du är antagligen väldigt ärlig där, och kanske ångrar att du lämmar ut så mycket om dig själv, men det du skriver gör mig oroad - i så hög grad att jag tycker att du borde ha kontakt med proffs, för att hitta en vettig balans för träning och kost.

NinjaKakan
2014-12-08 23:41
#13

Jag ångrar ingenting, det är jag och ingen annan. Men vad är det som är karateristiskt för en ätstörning? Som du nu syftar på? Att jag tränar så mycket ? Absolut kan jag tänka mig att träffa en pt, som jag visserligen redan haft kontakt med som sa att 1000 kl om dagen är rätt lagom om du vill gå ner 0,5 i veckan och det var det. Inget annat. Jag letar inte efter en quick fix heller som jag kanske ska poängtera utan snarare något hållbart.


Annons:
Inkanyezi
2014-12-08 23:55
#14

Jag ser inget skäl att detaljgranska allt som står där. Att gå ner ett halvt kilo i veckan när man är normalviktig ser åtminstone jag som fullständigt orealistiskt. Jag vet att du kan gå ner de där kilona utan att det går ut över din hälsa, om du låter det ta den tid det tar, men att sätta ett mål på 5 kg viktnedgång på tio veckor vid normalvikt är i mina ögon helt orealistiskt, och med ett hårt träningsupplägg direkt skadligt, när förutsättningen är kaloriunderskott.

Det handlar alltså om att svälta sig, och det är vad jag ser som ätstörning. Du kan ha andra ramar, här handlar det ju om vad man personligen tycker. Du kanske ser det som balanserat, jag gör det inte. Det är din kropp, och du bestämmer vad du ska göra med den.

Så det bästa tips jag kan ge är att du har en erfaren PT vid din sida, som kan hjälpa dig med upplägget av kost och träning. Och med erfaren menar jag inte Vibeke Skofteruds tränare.

NinjaKakan
2014-12-09 07:45
#15

Jag har inte satt det som mål utan det var det jag fick som ett svar. Sen hurvida där är realistiskt eller inte ställer jag inte mig till då jag inte vet. Fortfarande så svälter jag inte mig själv, jag äter tills jag är mätt oavsett var jag hamnar på kalorierna. Käkar jag ett överskott på 800 , ja då får jag göra det. Som sagt, det enda mål jag har är att gå ner 5 kilo. Sen bryr jag mig inte om det tar 1 år eller mer. Jag hade inte heller brytt mig och jag gått upp 5 kilo för att jag bygger muskler och blir vältränad.


m_j_a_u@hotmail.com
2014-12-09 11:26
#16

Inkanyezi, såvida du inte är läkare eller psykolog tycker jag inte att du ska göra sådana uttalanden om andras hälsa och hur andra är/mår/bör göra… Det verkar ju som att det är du som har problem och inte andra, att påstå att någon har en ätstörning utan att ens känna eller veta vem personen är är sjukt. Så om hon har en ätstörning så har nog några miljoner i sverige också det, dom som tävlar i bikinifitness har också det isåfall. Utseendesfixering är något som dom flesta har, och det är väl inget fel med att trivas med sin kropp och behöva gå ner några kilo.  Det låter ju verkligen som att du inte ska ge några råd överhuvudtaget…

Inkanyezi
2014-12-09 11:32
#17

#16 Så du menar att man inte skulle få säga att det är ohälsosamt att svälta sig ner i vikt när man är normalviktig, och att medan man svälter träna fem dagar i veckan?

Eller att man skulle behöva vara läkare eller psykolog för att tycka att det är stört att räkna kalorier för att äta mindre än vad kroppen behöver medan man tränar?

Det här är ett internetforum, och som man ropar i skogen får man svar. Kan du i stället hålla dig till trådens tema? Har du några värdefulla råd till TS, som hon kan dra nytta av?

Eller hoppade du in bara för att angripa en annan deltagare på forumet och postade helt utanför ämnet för att stärka ditt ego?

NinjaKakan
2014-12-09 11:40
#18

Meeeeeen var någonstans svälter jag mig!!?????


m_j_a_u@hotmail.com
2014-12-09 11:45
#19

Du ska veta en sak, att du har ingen rätt att säga att någon har en ätstörning eller svälter sig, jag råkar känna henne, och vet att hon inte gör det. Räkna kalorier har folk gjort länge, för att veta hur mycket man stoppar i sig. Du tar på dig ganska mycket genom att säga att det är en ätstörning. Jag tycker att det är mer sjukt att vara stillasittande och moffa kanelbullar än att faktiskt bry sig om sin kropp och tänka på vad man stoppar i sig, och faktiskt träna.

Är DU medveten om att du kränker någon genom att påstå en massa saker du inte har någon aning om? Skulle du säga så till din dotter? Son? Det skadar nog någon mer att faktiskt påstå en massa bullshit.

Eller ska jag kanske tacka dig, för att du har såååå mycket kunskap och är såååå insatt i ämnet ätstörningar?

Inkanyezi
2014-12-09 12:13
#20

#19 Nej, jag kränker ingen, jag säger bara vad jag tycker, och du tycker ju annorlunda. Jag har inga problem med det, men det är helt utanför trådens ämne.

#18 Du har redovisat att du med hjälp av ett program strävar efter att ligga på kaloriunderskott i förhållande till din aktivitet, och du har också angivit att du är normalviktig. För mig innebär det att svälta sig. Det är en åsikt. Om du inte delar min åsikt, så har du antagligen en annan uppfattning om det. Inga problem. På diskussionsforum luftar man åsikter ganska ofta. Man kan nästan säga att de är till för det.

Annons:
NinjaKakan
2014-12-09 19:01
#21

Nä nu räcker det. Jag har inte stävat efter något och jag har ätit varje dag till jag blir mätt och ätit mycket kött och grönsaker. Det är en åsikt du kan hålla för dig själv då du snackar rent skit. Jag bad om råd och tips och inte att bli utpekad som ätstörd. Sen hurvida du tycker det eller inte kan du hålla för sig själv. Jag BER om hjälp för att kunna gå ner 5 kilo, eller upp, det spelar ingen roll sålänge min kropp blir vältränad. Då gör det inget om jag väger 100 kg. Men jag bad inte om att någon skulle ha en åsikt om hurvida jag är ätstörd eller inte och du sitter envist och insisterar på det trots att jag åtskilliga gånger sagt att jag ÄTER TILLS jag är MÄTT! Sen spelar det ingen roll om det inkluderar en pizza eller en kycklingsallad. Vad är problemet? Dessutom verkar du ju prompt fått för sig att jag är ätstörd fast jag bevisar motsatsen. Så lyssnar verkar du inte göra heller, eller rättare sagt läser du inte ordentligt.


Inkanyezi
2014-12-09 21:32
#22

Nu får det vara nog. Jag har bara svarat på dina inlägg på ett diskussionsforum, och jag har sagt vad jag tycker. Jag har inte kränkt dig, men här kommer två nu och vill hindra mig från att säga min mening. Det, om något, kunde vara kränkande. Men jag respekterar er rätt att häva ur er vad som helst på forumet, så länge det inte bryter mot reglerna som har satts upp, och jag är inte ens särskilt petig med det. Men jag vidhåller att det är vanvett att träna fem dagar i veckan med kaloriunderskott. Det får jag faktiskt tycka.

Och om m_j_a_u@hotmail.com eller NinjaKakan tycker att jag har fel, så är det helt okej. Det kan jag ta utan problem. Men jag betackar mig för att bli förbjuden att yttra mig. Det är faktiskt inte okej.

NinjaKakan
2014-12-11 23:14
#23

Den enda yttrandefriheten du anser dig ha som jag blir upprörd över är att du säger att jag svälter mig själv. Resten "skiter" jag i. Jag lyssnar och plockar ut det som jag tycker låter bra och absolut är det ett forum till för att diskuteras i, men det innebär inte trots allt att man kan vräka ur sig vad som helst. Oavsett om man har tänkt efter eller inte.


Inkanyezi
2014-12-11 23:20
#24

Det finns en del saker som bara inte går att göra samtidigt, och då talar jag inte om att tugga tuggummi när man sitter på dass.

Dina skäl att gå ner i vikt får du väl ha som du vill, men det är bra att hålla isär en del saker. Ska du bygga muskler, så ska du inte fokusera på viktnedgång samtidigt. Om du vill bli av med fett, så deffa. Det är inget konstigt. Hur det går med vikten är ju egentligen egalt, men när du tänker dig att träna fem gånger i veckan så ska du helst käka ordentligt, och förslaget jag har givit dig är att kontakta en PT som kan hjälpa dig att lägga upp kost- och träningsschema.

NinjaKakan
2014-12-11 23:30
#25

Det jag köper är 1. Ät mer eller träna mindre. 2. Att ta hjälp av en proffs som vet vad dom sysslar med. 3. Att lchf inte är en Quickfix. 4. Att gå ner 5 kilo på 10 v är orealistiskt (även fast det ännu en gång inte är något som behövs utan någon som jag blev tillsagd. ) 5. Att man har rätt till en åsikt om hurvida man tränar förmycket /förlite eller äter förlite/förmycket. Eller tycker det är vannsinning att träna så mycket på så lite kalorier. DET ÄR OKEJ! Det som jag fortfarande försöker få dig att förstå är att jag INTE tycker det är okej att häva ur sig att någon har en ätstörning då så inte är fallet. Det finns så många idag i vårat samhälle som har dessa problemen, som svälter sig själva, spyr upp maten, tränar för att trycka i sig ett salladsblad och "vara" nöjd, folk som hetsäter, folk som väger 30 kilo i vuxet format och folk som väger förmycket. Det finns en nedrans massa ätstörningar och jag tror att alla blir påverkade av samhället på många sätt mer eller mindre. Men jag äter inte ett salladsblad och är nöjd med det, jag tränar inte alltid för att jag känner en röst som tvingar mig, jag äter inte för att bli överviktig men inte heller anorektisk. Vill jag ha en fet köttbit med beasås och pommes så äter jag det. Vill jag ha kycklingsallad äter jag det. Jag äter för att det är gott och det är någon man måste. Jag tränar för att det är roligt och rider för att det är det absolut bästa jag vet! Jag går ut med min hund för att det är ett måste, men också för att vi båda vill. Har jag förklarat tillräckligt nu för att du ska inse att jag inte svälter mig själv och har en ätstörning?


NinjaKakan
2014-12-11 23:33
#26

Ja och jag motsätter mig inte det om en pt, annars hade jag inte just nu suttit och väntat på ett mejl och frågelapp från en. Det handlar inte om det, det handlar om att du skrev att jag svälter mig själv.


[Majbot]
2014-12-13 14:57
#27

En blandad kost med större delen protein och kolhydrater(mindre andel fett) och endast styrketräning(med fokus på styrkelyft) har hjälpt mig tighta till/muskla upp kroppen rejält.  fattar jag det rätt utifrån lifesum så äter du totalt 1550 kcal om dagen? Har jag fel?

Annons:
NinjaKakan
2014-12-14 06:38
#28

#27 det har varierat en del. En dag har jag legat vid 900något(står där uppe) och imellanåt vid 1500. Oftast hamnar jag runt 1000 kalorier men ökar väldigt gärna intaget om det behövs.


Geru
2014-12-14 20:52
#29

#26 Äter du mindre än du gör av med, medvetet, så svälter du dig själv. Det är ju hela poängen med viktnedgång.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Majbot]
2014-12-14 21:31
#30

#28 Det är på tok för lite, ät mer så kommer vågen röra sig, det kan jag lova! (Var själv som du innan och åt galet lite kcal och jag kan ju säga att det hände inte ett skvatt med min kroppshydda förrän jag började äta mer..)

#29 Beror på ens definition av 'svält'. Att kalla en deff för detsamma som svält är ju rent åt skogen imo. Kaloriunderskott eller liknande är väl en bättre term.

Geru
2014-12-14 21:36
#31

#30 Jo, visst gör det de. Det är ju lite det som Inkan försökt säga det med.

Visst är det en term man kan använda. Jag skulle nog säga det med, Kaloriunderskott alltså.

Till TS kan jag väl säga att varva ner, sluta stressa kroppen så mycket som du gör, och hoppa inte runt i beroenden. Du kan nog tappa mer, men din kropp känns ju ovillig att göra det av någon anledning, och det kan ju vara flera anledningar.

Tränar man så mycket som du gör så ät där efter.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

NinjaKakan
2014-12-15 08:36
#32

Jag har ätit tills jag blir mätt och kalorierna har hamnat där. Så medveten svält, nej. Absolut kan jag försöka äta mer. Behövs det så behövs det. #31 hur menar du med stressa kroppen? Jag har inte riktigt koll på hur du menar .


Trixter
2014-12-15 11:00
#33

Du kanske har hamnat på den berömda viktplatån? En period där viktminskningen stannar av ett tag, hände för mig men det var bara att nöta på ändå och tillslut släpper det.

Men eftersom du tränar så mycket så borde du äta lite mer. Jag är lika lång som dig och väger nåt kilo mer, jag brukar ligga på ca 1700kcal om dagen och jag går ner ca 0.5kg/vecka. Styrketränar även tungt 2 gånger i veckan.

[Majbot]
2014-12-15 11:06
#34

#32 Du kan alltid göra shakes med energität mat i, exempelvis olja och liknande. Då får du upp kalorimängden rejält.

#33 Kör du tävlingsdiet eller?

Annons:
Trixter
2014-12-15 11:16
#35

Nej ingen tävlingdiet, jag har ca 3-4kg som jag vill tappa bara, och för att inte kroppen ska slappa till sig så styrketränar jag och har ett högt proteinintag.

Men när jag gått ner mina kilon då är förhoppningen att jag ska bygga upp mig ordentligt och kanske kanske tävla nån gång :)

NinjaKakan
2014-12-15 12:03
#36

#33 antagligen har jag nog det. 60 är liksom min kropps trivselvikt. Får ta i med hårdhandskarna om det ska hända något :P Och så har det nog alltid varit #34 det låter som en bra ide! Tack :)


Geru
2014-12-15 14:17
#37

#32 Att träna är praktiskt taget att stressa och skada kroppen. Sen efter träninge är det ju skönt. Du kan ju prova att ändra träningsintervallerna. Absolut inte medvetet då heller, och kaloriunderskott är inte så illa heller. hur lång är du ts?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

NinjaKakan
2014-12-15 20:48
#38

160 är jag .


NinjaKakan
2014-12-15 20:49
#39

Hade tänkt byta intervallmojset denna veckan till ett annat jag hittat men mottager gärna tips på övningar och annat :)


Upp till toppen
Annons: