Annons:
Etikettkonditionsträning
Läst 4870 ggr
Nicklasangora
10/20/14, 1:44 PM

Bygga upp en grym kondition på 30 dagar!

Hey! Om exakt 30 dagar är det dags för ansökningsprovet till GMU! Och jag är grymt taggad! Men måste fixa konditionen lite.. Så min fråga! Hur hade ni förberett er? Jag gymmar 6 dagar i veckan men måste ju som sagt ändra om lite… 

Tips och idéer?

Annons:
Martin
10/20/14, 2:05 PM
#1

Har du koll på vad det är för tester? För det är ganska stor skillnad tycker jag på om man skall ut och springa eller "bara" sitta på cykel.

Det är ett cykeltest som är konditionstestet och det börjar med 5 minuter lugnt cyklande och därefter ökas motståndet stegvis. När du inte orkar längre (skall vara visst antal varv per minut du trampar) avbryts testet. Likaså om du blir för belastad (puls/andning). Cyklar du för fort får du tillsägelse och sänker du inte avbryts det också.

Hur du skall göra nu är ju helt beroende på din kondis idag. Du tränar ju mycket som det verkar men kanske inte så mycket kondis? Det handlar ju i testat lite om mjölksyratålighet också.

Skall du söka förband som kräver jägartestet är det 75 steg upp (per ben) på en planka (step up) med 20 kg packning på ryggen.

Svårt att ge dig råd när man inte alls vet hur din kondis ser ut men med tanke på hur du tränar har du nog någon form av grundkondis.

Jag hade nog börjat nätt första veckan-10 dagarna med 2-3 pass, för att från vecka 2 gå upp på 3-4 pass. Lagt in lite intervall men inte för mycket. Allt är helt utifrån din nuvarande status och så att du inte blir skadad. Jag hade kört löpning och motionscykel i cirka 20-30 minuterspass.

mvh Martin

Nicklasangora
10/20/14, 9:04 PM
#2

Jag kör idag nästan ingen kondition alls.. Kanske är ute och går då och då… Vad menar du med jägartestet? Trodde att man bara skulle göra cykeltestet.? Hur länge måste man pumpa på cyken innan man får ge upp? XD

Martin
10/20/14, 9:33 PM
#3

De flesta som fått betyg 9 (högsta) får sitta runt 10-12 minuter. Längesedan jag gjorde det så kommer inte ihåg om det var inkl de 5 första minuterna. Vet i alla fall att det blev bra segt på slutet :)

Söker du ett förband (tex amf) som har jägartestet som krav så gör du det också.

Utöver cykeln har du ju också ett isokai-drag (har jag för mig det heter). Som ett marklyft och sedan från att du lyft så drar du vidare upp mot hakan. Kan vara värt att testa tekniken innan. Du drar i en stång som sitter fast i en maskin, ett sätt att mäta muskelstyrka.

Läs på försvarsmaktens sida, där står om testerna.

mvh Martin

Nicklasangora
10/20/14, 10:15 PM
#4

Har varit inne på sidan. Men hittar inte direkt någon detaljerad beskrivning. Inte om själva styrke träningen iallafall.. Hittar ingen info om jägartestet heller..:/ vet du hur mycket man bör lyfta? Sorry för alla frågor!

RobinEH
10/20/14, 11:27 PM
#5

Både försvarsmakten och rekryteringsmyndigheten är rätt kassa vad gäller informationen om testerna. Här har du bra förklaring och tips. Viktigt för styrketestet är att du tränar hakdrag och för konditionstestet att du cyklar, antingen på plan mark samt i backar eller på träningscykel med varierande motstånd.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Martin
10/21/14, 10:12 AM
#6

#4 Googla, det finns många som skriver om sina erfarenheter - vad som varit bra och dåligt. Google är din vän :)

Länken som #5 tipsar om är också bra bortsett från att den som gjort sidan nog inte klarat syntestet, blå text på svart bakgrund har aldrig varit bra 😂

Försvarsmaktens träningstips inför GMU:
"Träna inför GMU"

Video & info om testerna (också på Försvarsmaktens infosida):
Se testerna (dock inte iokailyftet)

mvh Martin

Annons:
Nicklasangora
10/21/14, 1:50 PM
#7

Tack för hjälpen! Kommer att börja träna lite lyft.. Har en kompis som ska hjälpa mig med tekniken! Annars så kommer det säkert att gå galant! :)

Upp till toppen
Annons: