Annons:
Etikettstyrketräning
Läst 1184 ggr
Kasumi
2014-10-18 04:59

Träna ont i halsen

Nu har jag haft ont i halsen sen över en månad tillbaka (sedan den 16 september där nångång) det känns hela tiden som att jag håller på att bli förkyld men det händer inget förutom lite rethosta och ont i halsen som sagt. Den 29:e september bestämde jag mej för att träna ändå, det slutade dock med att jag hamnade på akuten. Fick feber, värk i vänstra skuldran osv. Det var dock inget allvarligt fel, utan läkaren sa bara att jag skulle åka hem och vila en vecka och kunde börja träna lite smått veckan efter igen. Men jag har ju läst att det är farligt att träna när man har just ont i halsen, pga. att det kan leda till hjärtmuskelinflammation. Så hypo som man är så har jag inte vågat träna, hellre lite tjock än att kolavippa (dö) liksom! Men nu börjar jag dock få lite smått panik, jag vill ju träna, jag har tränat 6 ggr i veckan sedan Maj och nu är det typ 2 månader sen eller nåt liksom. Jag håller på att gå ner i vikt med hjälp av ViktVäktarna dessutom, har gått ner 13kg sedan Maj, men började inte med vv förrens i slutet av Juli dock. Min kropp började ju ta form men nu är jag rädd att den ska gå tillbaks till slapp och svag igen för att jag inte tränar. Vad ska jag göra, vänta några extra veckor lr trotsa halsontet? (Ps: Jag tränar hemma i vardagsrummet; squats, situps, pushups, hantlar, osv.) Gick även på en antibiotikakur och fick stelkrampspruta i början av September pga. kattbett. Så har ju alltså inte tränat ordentligt sedan Augusti!!! :(

Annons:
Carvecomp
2014-10-18 22:08
#1

Träna inte om du har ont i halsen eller är sjuk. Gå heller inte på kaloriunderskott. Är inte duktig på VV men antar att man äter mindre än man förbränner? Kroppen måst få energi att läka och bli frisk. Äter du för lite och dessutom tömmer kroppen på energi så kommer du inte bli frisk. Det suger verkligen men bättre att bli frisk! :)

Kasumi
2014-10-19 05:53
#2

#1 Ååh, det känns som jag verkligen inte vill bryta vv nu för då är det risk att jag halkar tillbaks :(( O träningen.. alltså utseendet är ju såklart inte det viktigaste, men jag var även gladare när jag tränade.. Ja, men jag får väl vänta ut detta nu då, sugit om jag kommer ha ont i halsen året ut dock! Då har jag slitit 3 månader i onödan känns det ju som :( Ja man "bantar" ju typ med vv, jag kan äta precis vad jag vill, men mindre. Jag äter typ 2 hårda mackor o ett glas fil till frukost, sen till middag nån färdigrätt (hatar o laga mat) o kvällsmaten samma som frukosten. På helgerna brukar vi laga mat sambon o jag, sen äter jag choklad osv då med.

Carvecomp
2014-10-19 17:28
#3

Kanske det inte släpper på grund av att du samtidigt tränar och inte äter tillräckligt med energi? Du behöver ju inte äta massor men lite mer så kroppen ligger på energibalans iaf (lika mkt kalorier som du förbränner) 

Du kommer nog inte ha ont i halsen året ut, då är det ju något som inte stämmer tänker jag? Då borde du kanske söka läkare igen.

Om du äter färdigrätter blir ju hela dieten mkt svårare? Kan du verkligen inte ens tänka dig att laga mat? Det finns enkel mat att laga. En färdigrätt har ju jättedåligt näringsinnehåll jämfört med vanlig mat. Du får mindre och sämre energi…

[Murvel]
2014-10-20 16:04
#4

#2 Gör storkok på helngen som räcker i flera dagar och frys in, så kan du äta det till lunch när du inte orkar laga mat. 

Färdigrätterna bör du fasa ut så fort du kan. Dålig kvalitet på maten gör dig inte friskare. Satsa på att äta mellanmål av frukt och grönt också :) Bättre att äta fler kalorier med nyttigt innehåll än att äta färre kalorier med dåligt näringsvärde. 

Dålig mat ger sämre mättnadskänsla (svårare att banta) och har ofta snabba kolhydrater som bara ger energi en stund och sedan blir du trött och kroppen kan inte ta hand om sig.

Kasumi
2015-01-12 03:27
#5

#3 Nu är det Januari o jag har fortf ont i halsen, det gör inte jätte ont. Oftast irriterar det bara o vissa dagar är det värre. Har sån där jobbig rethosta hela tiden o nyser ibland, har även blivit dålig pga. magen sedan November.. Men men, snart tränar jag f*n ändå trots halsen.. Har inte tränat sen augusti, förutom då när jag fick åkatill akuten.. Tror inte jag är "tillräckligt sjuk" för att få hjälp av en doktor heller..

Kasumi
2015-01-12 03:28
#6

#4 Oj har missat din kommentar, ja det var ju ett okej tips. Tack :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: