Annons:
Etikettkonditionsträning
Läst 837 ggr
Bananbullar
2014-10-13 23:25

cykling vs löpning

För att göra en lång historia kort så har jag vcd (sök på Vocal cord dysfunction). Därav har jag till och från väldigt svårt att löpträna. Kikar efter luft ibland efter bara några hundra meter och detta gör att motivationen sinar. Men jag har den senaste tiden test at lite cykling på gymmet och då märker jag inte av mina andningsorganen alls! Men iom detta är jag rädd för att det inte är lika bra träning som löpningen? Brukar köra cirka milen på cykling och då i intervaller hur lätt och tungt det är. Ska jag ut och springa klarar jag just nu bara cirka 3 km på 20 minuter. (Sist jag sprang, men det var nog i början på Augusti). Förutom cyklingen gymma jag några gånger i veckan - ibland med samband med cyklingen. Mitt mål är att bibehålla min form och inte bli tjock helt enkelt. Sen om jag blir lite tränad ser jag det mer som ett plus. Men är cyklingen "sämre' träning än löpning eller kan jag cykla med "gott samvete"?


Annons:
[Torpedtass]
2014-10-14 21:41
#1

Löpning bygger ett starkare skelett men sliter också på lederna. Cykling är mer skonsamt, bygger inte upp skelettet direkt men går att arbeta på en bra kondition med cykel.

Jag har cykeltränat i sjukt många år varvat med crosstrainer och tyngder, springa kan jag inte.

Du kan cykla med gott samvete om du vill hålla i vikten, för att göra det extra jobbigt kan du växla hastigheter, motstånd och köra intervaller.

Upp till toppen
Annons: