Annons:
Etikettkonditionsträning
Läst 5569 ggr
Michaela-N
2014-10-06 14:01

Varför förbättras inte konditionen?

I mars i år började jag öva upp min kondition. Har alltid haft usel kondition. Springer sedan dess två/tre ggr i veckan, med uppehåll när jag är sjuk. Sju månader har jag alltså sprungit regelbundet, men ändå förbättras inte min kondition. Jag orkar fortfarande inte springa mer än Max 1 km i sträck. Detta är väldigt irriterande och jag börjar snart ge upp hoppet om att få den kondition jag vill ha (kunna springa 10km). vad gör jag för fel? Kan jag ha en sjukdom?

Annons:
VildaVittra
2014-10-06 14:02
#1

Springer du på samma tid?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Inkanyezi
2014-10-06 14:11
#2

Två till tre gånger i veckan och en kilometer?

Vilken träning utöver det? En kilometer tre gånger i veckan kan knappast betraktas som seriös träning. Det är ju bara ungefär tio minuter, sammanlagt en halvtimme på en vecka.

Så om det är någonting jag har missuppfattat, kan du tala om hur mycket du tränar?

Michaela-N
2014-10-06 14:14
#3

#1 Ja #2 Haha nej! Jag menar att jag bara orkar springa en kilometer i sträck i början innan jag måste gå en stund. Mina varv är alltid mellan 3 och 5 km.

VildaVittra
2014-10-06 14:18
#4

#3 Pressar du dig själv? Exempelvis kör intervaller? 

Hur lägger du upp ditt löppass? Värmer du upp? Sparar du på krafterna och tar det lugnt?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Inkanyezi
2014-10-06 14:26
#5

En fråga till, gäller din vikt, som kan ha betydelse för hur mycket du alls bör springa, och vilken typ av underlag som du kan springa på. 

Jag menar inte att du behöver deklarera det här, men tänka över det om det kan påverka övriga saker kring träningen. Om du är överviktig, bör du inte springa alltför mycket, och särskilt inte på hårda underlag.

På mjukt underlag, som stigar i skogen och vissa löprundor där man har lagt mjukt material, frestar det inte så mycket på lederna, kanske främst knäna, men också höfter anklar och fötter, men asfalt eller hårt grus är inte lämpliga att springa på om man väger mycket.

För konditionen kan det vara bra med lättare ansträngning än att springa, exempelvis att cykla eller att promenera långt.

MagArne
2014-10-06 14:46
#6

#0 Jag vill nog tro att du orkar mer än du tror men ger upp för lätt. 

Mät upp några olika 5km slingor med en träningsapp i mobilen och börja pressa tider. Lite blodsmak i munnen har ingen dött av ;-)
Möjligt att du ska sänka farten lite när du springer för att orka längre.

Annons:
[Murvel]
2014-10-06 15:52
#7

Vad är det som gör att du inte orkar? Är det att musklerna krampar, blodsmak i munnen, att du blir för varm, att pulsen blir för hög, att du får håll, att du inte andas ordentligt? 

Har du någon form av ansträningningsastma eller allergi?

Michaela-N
2014-10-06 16:10
#8

#4 Hur menar du med upplägget? 

Jag värmer upp med en promenad i rask takt på 5 min. Intervaller har jag provat några enstaka gånger, ingenting jag kör regelbundet.

#5 Jag är 169 cm lång och väger 61 kg. Alltså ett BMI på 21,4. Jag springer för det mesta på asfalt men har löparskor med extra stötdämpning just för ändamålet 🙂

#6 Jag tror inte det. Idag hade vi konditionstest i skolan, då var jag sist och skämdes jättemycket då alla behövde vänta på att jag var klar innan de fick gå. Ändå kunde jag inte springa sista biten då jag inte fick någon luft. 

#7 Har aldrig upplevt att benen inte orkar med att springa. Jag går mycket och har relativt starka benmuskler, så det är inga fel på dem. Det är syresättningen… Håll hade jag väldigt ofta förut, sedan kom jag på att jag måste vänta minst 3 timmar efter en stor måltid innan jag kan springa, då får jag aldrig håll. Det är alltså andningen… Har ingen diagnos på något.

[SisselaJ]
2014-10-06 17:00
#9

Om du inte pressar dig till att springa mer än en kilometer i streck kommer du heller inte få bättre kondition. Det blir inte bättre om man inte tar steg framåt. Det är oftast andningen och syresättningen som gör en löpning tuff, testa att tänka noga på din andning och sök efter olika tekniker för att orka längre.

Michaela-N
2014-10-06 17:03
#10

#9 Ja, men hur???? Jag är fast. 

Så klart jag pressar mig till att springa mer än 1 km? Annars hade jag väl inte skrivit det här inlägget. Det är inte det att jag blir lite småsvettig när jag känner att jag måste gå, jag kan inte andas och blir yr.

[SisselaJ]
2014-10-06 17:12
#11

Ja, du kan sätta ett mål att klara 1,5km i streck istället, så kommer inte 1km kännas lika jobbigt sen! Men om du känner att du blir yr och liknande kanske du ska kolla för astma.

Lazzie_
2014-10-06 20:07
#12

Hur fort springer du, hur lång tid tar tex. din första km? Rusar du allt du har tills du får "andnöd" vid 1 km eller försöker du hålla ner tempot och får det jobbigt med andningen vid 1 km i alla fall?

Michaela-N
2014-10-11 15:31
#13

Idag orkade jag drygt 300 m mer än sist jag sprang. Det kanske är små små steg man får ta :)

Annons:
MagArne
2014-10-11 16:18
#14

#13 Kul att höra! Bra kämpat :-)

Michaela-N
2014-10-29 19:18
#15

Är så förbannat stolt så jag måste få skryta lite! Idag joggade jag äntligen hela 3 km-sträckan utan att gå en endaste bit!

Nej, tempot var inget vidare. Kom runt på 20 min 😃😃 (jämfört med 18:50 som är mitt bästa när jag varvar löpning/gång i samma runda.) Men nu har jag också förstått att det inte är tiden det handlar om. Jag joggade ju faktiskt hela vägen och även om det inte gick fort så är det ändå en bra utgångspunkt för att kunna snabba upp mig lite så småningom! Så jag är sjukt stolt i alla fall!

Hemligheten var att jag nu hittat en andningsrytm som faktiskt funkar. Jag tar väldigt djupa andetag och försöker verkligen fokusera på hur jag andas, även under uppvärmningen (gång). Dessutom så tar jag inte i så fasligt att jag bara klarar av 1000 m innan jag måste stanna upp och gå en bit. Utan nu håller jag ett mer behagligt pensionärstempo hela rundan :-)

[SisselaJ]
2014-10-29 19:23
#16

#15 Så kul att höra! Bra jobbat :)

MagArne
2014-10-29 21:58
#17

#15 Jogga 3km i streck är inte illa. Nu har du en riktigt bra utgångspunkt. Spring längre än 3km eller snabbare än 20 minuter. Bra jobbat!

Michaela-N
2014-10-30 09:39
#18

Tack så mycket! Nästa gång (imorgon) ska jag försöka jogga en längre sträcka men behålla samma tempo. Igår kändes det som att jag hade kunnat klara någon km till i samma tempo men tyckte 3 km var bra att börja med. :-)

Tidigare (när jag skrev inlägget) höll jag ett tempo på 5:30 min/km - ALLDELES för fort för en otränad. Mitt "snigeltempo" som jag hade igår är ca 6:55 min/km. Så det är inte så konstigt att jag inte orkade särskilt mycket förut.

MagArne
2014-10-30 16:09
#19

#18 Håller du ett 5:30-tempo så avverkar du milen på 55 minuter och det är som sagt högt för en nybörjare. Men 5km på under 30 min är ju en trevligt mål att ha för 2015. Det är ett 6:00-tempo.

Fixar du 5km på 30min då kan du lika göra ett försök på 10km direkt i säg 7:00 tempo. Så gjorde jag inför första försöket på 10km. Jag pressade 5km tider inför ett litet 5km stadslopp med jobbet och sen tog jag 10km direkt i lugnt tempo utan större problem. Orka harva runt med 6, 7, 8, 9km då det är 10km man vill åt ;-)

5 och 10km rundor är för kort för att du ska behöva släpa på vattenflaskor också. Kroppen klarar det utan problem om det inte är högsommarvärme.

Michaela-N
2014-11-06 19:49
#20

#19 Absolut! Siktar på samma tid på milen, men det är lååångt fram. Än så länge måste jag tänka realistiskt. 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: