Annons:
Etikettskador-och-problem
Läst 1082 ggr
Snurpan83
2014-09-23 23:32

Kramp i/under fötterna

Hejsan!

Som rubriken lyder så lider jag av fruktansvärda smärtor i och under fötterna när jag tränar.

Jag tränar bl a Zumba och Poweryoga.

Det blir som kramp under fötterna och i musklerna längs med fötterna på sidan, från lilltån och bak samt under foten från stortån och ner. Det är en brännande känsla som gör så jäkla ont att jag ibland får avbryta träningen.

Stretch hjälper bara för stunden..

Någon som har tips, råd erfarenhet..?

/L

 

Annons:
Snurpan83
2014-09-25 21:14
#1

Ingen…? 😕

 

[Murvel]
2014-09-25 22:03
#2

Stöder du ordentligt med hälen? Alltså "pushar" dina steg med hälen? 

Jag har dålig kontakt med hälen och en gång när jag gjorde utfall fick jag en faslig kramp i foten (för att jag överansträngde den främre delen av foten, eventuell hände något annat också) och den svullnade upp rätt rejält. Kan det ha något med det att göra?

Du kan även köpa inlägg till skorna som gör att du inte belastar foten lika hårt.

Ary
2014-09-25 23:24
#3

Sådär fick jag när jag var rejält överviktig och otränad och gick för långt/intensivt.. Men du kanske inte är otränad alls? Men det låter som om det lika gärna kan vara en felbelastning som #2 föreslog.

quinn
2014-09-28 18:09
#4

jag tränar mest i vatten pga smärtproblem då bla aqua power och fick problem med kramp i fot och vader.  min tränare tipsade mig om att dricka mycket under dagen och före träning och pratade om magneciumbrist.   Har sen några veckor ätit kosttilskott med kalcium/magnecium och försöker dricka ordentligt under dagen och speciellt innan.  Sist hade jag nästan inga problem alls med kramp.

Snurpan83
2014-09-28 23:08
#5

Tack för era svar.

#2  Jag vet inte om jag stödjer ordentligt med hälen..  :/ När jag har skor på mig så brukar jag kunna stå ut när jag tränar, men jag måste avbryta flera gånger för att stretcha.  Är det husläkaren man får gå och kolla sånt..?

När jag tränar PowerYoga så är man/jag barfota på en mjukare matta och det går inte, det brinner i musklerna och det krampar som bara den. Känns så trist att behöva sluta med yogan, men det funkar inte :(

#3 Jag har varit väldigt vältränad men haft en skada i nacke och axlar vilket gjort att jag hade ett långt uppehåll från träningen, men har varit igång sen 1 år tillbaka…

Okej, vet du vad som rent fysiskt hände med dina fötter p g av övervikt? Blev det för tungt för fötterna och musklerna blev överbelastade eller..?

#4 Tack för tipset :)

 

Ary
2014-09-28 23:49
#6

#5 Ja för min del var det så, tyngden och ansträngningen, varken fötterna eller vaderna verkade få tillräckligt med syre. Hur det är för dig vet jag ju inte. För mig handlade det om 95-105 kg till mina 168. Vet inte om du har någon övervikt…

Äter du någon speciell kost?

Annons:
Upp till toppen
Annons: