Annons:
Etikettskador-och-problem
Läst 919 ggr
missfantasy
9/16/14, 5:20 PM

För kort muskel

Mina muskler (musculus supraspinatus?) på axlarna är för korta, och nu undrar jag vad jag kan göra åt det? :)
Jag märker det genom att det gör ont när jag sätter axlarna och bröstkorgen i en korrekt position. Hela livet så har jag kutat lite med övre ryggen, samt haft axlarna uppdragna samt framåt, så det är inte ett dugg konstigt att de är för korta - nu när jag tänker efter. Musklerna är otroligt stela, och det gör ont så fort man tar i dem, skriker nästan vid massage. Musklerna ser också ut att vara för korta, så det är en konstig lutning mellan halsen och axelns yttersta punkt. 

Tips på hur jag kan förlänga muskeln? :)

Annons:
[Rödbull]1
9/16/14, 5:50 PM
#1

Egentligen borde jag hålla sånt här för mig själv, eftersom att det aldrig någonsin uppskattas. Men det är alltför många på ifokus(i princip alla siterna) som ställer frågor på forumet istället för att bara ta kontakt med t.ex. sjukgymnast i detta fallet. 

Så mitt tips är, fixa tid hos en sjukgymnast, du kommer att få tips på korrekta övningar för att förbättra just de muskler du har problem med.

Ber om ursäkt ifall jag framstår som en argsint idiot. 

Lycka till

missfantasy
9/16/14, 5:56 PM
#2

#1 Ingen fara! 😃 Saken är den, att jag har varit till en sjukgymnast, som bara konstaterade detta, hon gjorde alltså inget åt det förutom att säga att jag kunde tänka på min hållning, det var det enda. Tyvärr är hon den enda som finns att tillgå, så därför frågar jag här i ren desperation. 🙂

Juicy
9/21/14, 12:19 PM
#3

Först och främst, dålig sjukgymnast som inte gav dig några handfasta åtgärder!

Utan att veta mer ingående om dina problem eller för den del vara fysioterapeut, är mitt tips är att stärka upp ryggen och baksida axlar genom styrketräning (du ska självklart träna hela kroppen men lägga lite extra krut här) samt "öppna upp" framsidan av överkroppen mha stretching. Stretcha bröstmuskulaturen och framsida axlar, exempelvis genom att hålla en pinne höftbrett och föra den över huvudet-bakåt om du förstår vad jag menar. Hittar ingen bra video just nu.

ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny

lillan-65
9/21/14, 2:44 PM
#4

Ja tyke du ka prova o gå till sjukgymnast ijen. Dom har enkla övningar som man får på papper (med bilder) o hon visar HUR dom menar o man får jöra dom där nåra gånger så hon ser att man fatat rett. Men det är med viktit att man jör det varje dag annars hjelper det inte (o det försviner inte men blir bettre i alle fal. Hoppas det ordna sej för dej.

missfantasy
9/21/14, 3:40 PM
#5

Tack för svaren :)

Agnez94
10/2/14, 6:14 PM
#6

Provat att stretcha? Funkar för mina väldigt spända axlar :)

Annons:
missfantasy
10/2/14, 7:18 PM
#7

#6 Hur ska jag stretcha? :)

Agnez94
10/2/14, 8:02 PM
#8

Börja med att vara uppvärmd! En rask promenad så att du börjar svettas lite och därefter axelrullningar (bakåt och framåt), cirka 5 min. Stretcha aldrig ouppvärmd! Det gör det hela ännu sämre tycker jag. 
Här kommer min stretchingsrutin, du kan ju göra modifikationer allt efter som.

1. Stå rakt upp (framför en spegel så att du inte tippar åt höger eller vänster med kroppen). Luta huvudet åt ena hållet. Stretcha 1 min.

2. Ur denna position: Titta ner, i riktning mot armhålan. Försök sjunka ner med huvudet så långt som det går. Här kan du lägga handen bak på huvudet som en tyngd OBS! Inte dra utan bara tynga ner! Stretcha 1 min

3. Lägg tillbaka huvudet i position 1 (1). Ur denna position: Titta upp i taket. Stretcha 1 min

4. Gör likadant på andra sidan

5. Stå rakt upp. Tippa huvudet framåt, nedåt med hakan mot bröstet. Knäpp händerna bakom ditt huvud och låt dem tynga ner det. OBS! Dra inte! 
Stretcha 1 min

Börja med detta och sen kan du ju se om det blir bättre eller inte. Detta måste dock göras med jämna mellanrum, helst varje dag men räcker kanske med 4 - 5 dagar/vecka

missfantasy
10/2/14, 8:24 PM
#9

#8 Tack! Detta ska absolut testas! 😃

Agnez94
10/3/14, 11:23 AM
#10

Om du har korta axelmuskler kan du också testa en annan övning. 
Börja med att sitta på golvet med dina ben rakt fram. Sätt dina händer bredvid dina höfter med händerna riktade bakåt. Nu försöker du sakta kasa dig framåt ned baken så att det bildas ett V mellan dina armar och din rygg. Kasa så långt fram tills du känner att det sträcker. Stretcha 1 min. Viktigt i alla övningarna är att man försöker släppa ner axlarna så mycket man kan, d.v.s. försök slappna av i övningarna. Detta kan vara svårt men det blir bättre desto mer man försöker.

Upp till toppen
Annons: