Annons:
Etikettskador-och-problem
Läst 862 ggr
Maja
8/20/14, 4:30 PM

Återkommande benhinneinflammation

Jag hade en period under våren 2013 när jag tränade lite för mycket på fel underlag och fick alldeles galet ont i benen. Talade med min PT som rådde mig att gå till läkaren där det konstaterades att jag hade benhinneinflammation. Jag tänkte ju hela tiden "träningsvärk", så jag gick rätt så långt innan jag tog upp detta med min PT och läkaren gav mig order på att inte göra annat än att promenera lugnt och simma i sex månader för att se vad som hände.

Det blev bättre i perioder, värre i andra perioder. Vissa dagar kände jag ingenting, andra dagar ville jag bara gråta floder eftersom det gjorde så himla ont. Problemet är att jag inte kan ta Ipren/Voltaren/antiinflammatorisk gel/spray eftersom jag är rejält allergisk mot det. Läkarna sa att jag bara fick acceptera läget och ta det lugnt.

Ett år senare så var det nästan bra, jag började träna upp mig sakta men säkert och jogga korta distanser, promenera mer och mer, jogga lite längre, men väldigt lugnt och fint och inte så att jag fick  ont. Gick bra!

Flyttade i början av juli till Australien och har varit ute på ett gäng långpromenader här utan problem, även testat att jogga kortare sträckor och det har gått fint. Joggar/löper fortfarande inga långa sträckor eftersom jag är rädd att det ska irritera benen, utan har tagit allting lugnt och fint.

Idag var jag ute på en 7 km lång promenad och mitt under promenaden så säger benen ifrån och smärtan är tillbaka - bara så där utan anledning. Varje steg gör ont. Så fort jag sätter ner foten så känns benet så där stumt och stelt som för över ett år sedan. Höger är värst, vänster lite bättre.

Suck, jag känner exakt igen känslan från sist. Det gör ont, det gör ont när jag sitter ner, det gör ont när jag ligger ner.

Vad gör man egentligen åt detta? Vilar? Kan man göra någonting annat? Massage känns dumt (inte massera ett inflammerat område), men annat?

Ge mig alla tips ni har, jag orkar inte ha det så här ont igen! 😭

Annons:
Sindri
8/20/14, 6:33 PM
#1

Tyvärr är det nog bara vila som hjälper. Inte roligt när du precis kommit igång igen. Och är i ett klimat där man slipper jogga i snöslask!

Det är jättejobbigt att sluta springa, jag fick ge upp det för flera år sedan p.g.a artros. Saknar det jättemycket. Ett alternativ är cykling - bara för att hålla dig igång. Och simma kan du göra en stor del av året.

En sak jag tycker du skall titta på är kosten. Vissa livsmedel är inflammationsdrivande. Det finns också kryddor, örter, kosttillskott som är antiinflammatoriska. Googla och läs på och gör en strategi. Och tänk sedan också efter vad i din kost som du kan ändra på.

För att slippa den akuta inflammationen skulle jag ändå satsa på lite inflammationsdämpande i några dagar med mycket strikt vila.

Vad använder du för skor? Jag är en barfotasko-fan. Tror att jag skulle sluppit min artros om jag tidigare vetat vad jag vet om kost och om det funnits barfotaskor. Jag motionsgår alltid i tåskor eller skor med tunn sula och zero drop. Kan t.o.m. småjogga korta sträckor och känner absolut ingenting i knät då.

Maja
8/21/14, 2:47 AM
#2

Tack!

Ja, det känns jättejobbigt. När jag vaknade idag så kändes det okej, sedan skulle jag bara gå till tvättmaskinen (15 meter) och kände redan vid de första stegen att benen kändes stumma och det gjorde ont. Åh, nej!

Kosten ska jag absolut se om jag kan ändra. Antiinflammatoriska kryddor/örter låter ju toppen!

Jag använder utprovade löparskor när jag är ute på promenad/joggar, men har väl kanske varit lite dum på den fronten annars när jag har varit på universitetet och haft tunna, platta skor utan riktigt bra stöd. Det kan ju ha varit en bidragande faktor, helt klart! Får nog se om jag kan skaffa mig bra sulor - kan gå till en butik och höra idag.

Upp till toppen
Annons: