Annons:
Etiketttips-inspiration
Läst 16272 ggr
Kasumi
2014-07-30 12:58

Ena skinkan större än den andra

Hej! Ja som rubriken lyder så är mina skinkor och låren olika stora, på min högersida är det mycket större än på vänstersidan och det ser rent ut sagt förjävligt ut!! :( Jag upptäckte det när jag var ca 15 år (nu 24 år). Jag har börjat träna sedan mitten av Maj i år, och nu börjar jag tycka det syns mer. Jag kör squats varannan dag, sedan magövningar varannan. Och jag trodde squatsen skulle jämna ut det, men det känns som min höger skinka tar bättre form än vänster. (Jag vill nämligen ha stor rund rumpa och smala lår). Så finns det någon här som kan hjälpa mej, komma med tips på någon träningsrutin eller varför jag har detta problem? Jag har känt på min ryggrad och jag tycker inte den är sne eller nåt, men bör jag uppsöka läkare ändå? Väldigt tacksam för alla svar, tack!! / En frustrerad tjej

Annons:
Kadoor
2014-07-30 13:04
#1

Den ena sidan är kanske bara starkare än den andra? För om den ena var större än den andra och du har tränat lika hårt på båda sidor så blir de inte lika stora, hur mycket du än tränar eftersom att de båda pressas lika mycket, båda kommer bli större men inte jämnare. Hoppas du förstår hur jag menar? :P
Har ingen aning om hur du kan göra, men jag tror inte du behöver uppsöka läkare för det, jag tror bara det är musklerna som är olika.

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Kasumi
2014-07-30 13:08
#2

#1 Jo det har du rätt i, men vilken sida ska jag pressa mer då? För om jag pressar den "lilla" sidan mer kanske den krymper mer och pressar jag den "stora" sidan mer kanske den växer och tar mer form. Så jag känner mej helt körd! :'(

VildaVittra
2014-07-30 13:14
#3

#2 Hur skulle den kunna krympa? Man kan inte punktförbränna fett och muskler minskar inte i omfång när de tränas.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Kasumi
2014-07-30 13:15
#4

#3 Nej jag vet inte, jag gissa bara.. Så jag ska pressa vänstersidan dubbelt så hårt alltså?

VildaVittra
2014-07-30 13:18
#5

#4 Ja, du ska träna den svagare sidan mer än den starkare.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Kasumi
2014-07-30 13:19
#6

#5 Jag tkr vänster skinka är mindre nu än när jag började träna, men högerskinkan ser ut som att den formas rätt så som det ska när man squattar. Visst det är ju långt ifrån klart än men tänkte att jag ska kunna vara nöjd så småningom än att se ut som en missbildad typ.. Okej, ja jag får köra på det fr.o.m imorgon då!

Annons:
Kasumi
2014-07-30 13:23
#7

#5 Jag bröt mitt högerben när jag var 12 år och hoppade på kryckor i 6 veckor, så tänkte om det kan vara därför mitt vänsterben är smalare o skinkan mindre?..

VildaVittra
2014-07-30 13:28
#8

#7 Det tycker jag du ska ta upp med en läkare, så du inte får problem längre fram om det är så.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Kasumi
2014-07-30 13:29
#9

#8 Okej, för jag har ju fantiskt ont i ryggen och nacken väldigt ofta nu för tiden..

[klösbrädan]
2014-07-30 14:04
#10

Du har ingen med dig som kan se över ditt utförande så att du inte snedbelastar? Jag hade varierat mig genom att sänka vikten för att köra kontrollerade frontsquats en period, av den anledning att det är lättare att hålla buktryck och länd i schack. Om det inte är något fel med ditt utförande och du ändå skulle ha visuellt synlig skillnad i muskelutveckling så rör det sig snarare om din fettinlagring och då är en ändring av kosten närmsta väg.

Kasumi
2014-07-30 14:15
#11

#10 Frontsqauts? Alltså vanliga med armarna rakt ut och böjda ben? Just nu kör jag hopp sqauts, sqauts med ett ben itaget osv . Och nej jag har ingen proffesionell med mej, tränar nämligen hemma efter youtube osv. och ej på gym. Min sambo är ju här, men hans semester slutar om en vecka så då kan han inte kontrollera iaf. Jag började med viktväktarna i lördags, så kosten blir det ändring på också!

[klösbrädan]
2014-07-30 14:23
#12

#11 

Du kan köra frontsquats/frontböj antingen med mixat eller OL grepp. Som uppvärmning för att kolla så att rörelseutförandet är bra så kan du köra med raka armar och vila stången mot halsen (d.v.s. över nyckelben och axlar), håller du på att tappa stången så har du dålig form. Rekommenderar att du kollar in Daniels sida, han har grym koll på SL-träning: javascript:nicTemp();

Kasumi
2014-07-30 14:24
#13

#12 Okej, tack!

Annons:
[klösbrädan]
2014-07-30 14:31
#14

#13 Bara fråga om du undrar något, antingen här eller via PM. Har jobbat på gym så även där min kunskap tar stopp så kan jag bara fråga någon PT då jag är där nästan dagligen. ^^ Man kan ha tränat väldigt länge, men där finns ändå saker att jobba med även för en själv. Just knäböj är något jag slitit med och fått prova olika varianter för i 5 år nu då min ena höft inte är som den ska vara. Tror ändå du kan få bukt på ditt problem om du nöter utförandet, så länge inget gör ont medan du gör övningen!

Kasumi
2014-07-30 14:35
#15

#14 Låter bra, ja inte höften då men allt det andra! :) Ja jag hoppas det kommer se bra ut nästa sommar så man kan klä sej precis som man vill utan att behöva skämmas! :(

VildaVittra
2014-07-30 14:49
#16

#15 Du borde jobba mer på att tycka om dig själv och inte lägga ditt värde i hur du ser ut. Ingen ska skämmas för sin kropp, det finns skäl till att vi stöps i olika format.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[klösbrädan]
2014-07-30 14:55
#17

#15 

Helt år tills dess så det fixar du! Vet inte vad du kör i övrigt för ben, men att slänga in någon övning för baksida lår och enbart köra valfri variant av 1böj och exempelvis 2raka marklyft eller - för att inte slita ihjäl sig - alt2lårcur - maskin eller kabel - borde funka.  Då har du gjort vad du kunnat för att få med hela problemområdet. Sedan blir man nog lite skadad av  att träna med… i alla fall jag spenderar en del tid med att hitta fel i spegeln i perioder.

Kasumi
2014-07-30 16:49
#18

#16 Jag jobbar på det nu! ;) Nejmen det där med utseendet är ju väldigt svårt i dagens samhälle :/

Kasumi
2014-07-30 16:54
#19

#17 Jag har faktiskt helt ärligt ingen aning om vad du snacka om där men ah, haha! ;D Jag kan inte så mycket om träning, har tex. aldrig satt min fot på ett gym. Mina vanliga träningsrutiner är typ, hantlar, squats, situps, pushups,eget gångband osv. Kör det mesta ifrån youtube kanalen: womensworkoutchannel! :)) Ja det kan jag tänka mej, men bara så allt fläsk försvinner, skinkorna jämnar ut sej och jag blir starkare så är jag nog förhoppningsvis nöjd! ;)

Kasumi
2014-07-31 11:58
#20

#17 Hej igen! Jag kom och tänka på nu igen det där med storlekskillnaden.. Jag sa ju igår att om jag tränar dubbelt på vänstersidan för att få den skinkan att växa ikapp, ja det kommer den ju förmodligen att göra. Men!!! låret då? För vänsterlåret är ju redan mindre än mitt högerlår, och bägge har minskat sen jag började träna, så betyder inte det då att det kommer bli en offantlig stor skillad på låren då ist?

Annons:
[klösbrädan]
2014-07-31 19:12
#21

#20 Börja absolut inte träna den muskel du tycker släpar efter mer än den dominanta/starkare sidan. Det är inte ett alternativ för en balanserad kropp och inget som någon kroppsbyggare eller Athletic Fitness-tränande skulle överväga ens under pistolhot… 

För att vara mindre dramatisk och mer konstruktiv för en stund så föreslår jag att du istället anpassar belastningen/antalet repetitioner för hela övningen efter hur den släpande/svagare muskeln presterar.  Orkar du således:

Utfall med hantlar högerben 10 x 10 kg

men,

Utfall med hantlar vänsterben 7 x 10 kg 

Så ska du antingen göra 7 repetitioner per ben (även om höger orkar göra 10!) eller ändra belastningen till en vikt där du klarar 10 repetitioner med vänster och därmed sänka till samma vikt för höger (åter igen samma antal repetitioner för båda benen). Tillslut kommer benen ikapp. Det samma gäller för övningar där båda benen är aktiva samtidigt som i front/knäböj, du måste låta dina svagheter komma ikapp så du inte börjar överkompensera med någon dominant/starkare muskel och därmed går ner/upp ojämnt. 

Hoppas jag var något sådär förståelig. 

Sedan får du jättegärna dela med dig ditt val av övningar, set & reps antal och bara fråga på om det är något du inte förstår. 

Raka marklyft som jag nämnde i post #17 kan du förövrigt köra hemma med hantlar, det funkar utmärkt! Sedan är ben inkl. sätesmuskulatur en stor muskelgrupp som därmed behöver mycket stryk för att växa.

Officielle
2014-08-10 14:16
#22

Var precis samma sak för mig. Min ena skinka för större än den andra, låren upplevde jag vara lika stora. Detta beror på att jag spelar badminton och är högerhänt. I och med det så använder jag högra sidan mer och därför blev ena skinkan större. Jag börja löpträna och göra squats hemma och efter ett tag såg jag att de blev jämnare och nu är båda skinkorna lika stora, :)

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Upp till toppen
Annons: