Annons:
Etikettkost
Läst 590 ggr
[jitterbop]
2014-07-21 17:00

Hur mycket ska man äta?

Lite funderingar….

Har ökat på mitt kcalintag till 2000 kcal ca efter säkert ett par år med på tok för lite mat.  Har aldrig räknat kcal men när jag började göra det för ca 2 veckor sedan insåg jag att jag ätit 1200-1700 kcal vilket jag tycket är alldeles för lite,  då jag gör av med 800-1700 kcal på träning 6 dagar i veckan (cyklist)

tjej, 25 år, 170 cm lång och väger 77 kg.  Vill gå ner mina sista 8 kg som jag kämpat med i flera år (gjort en viktnedgång på 37 kg för 5-6 år sedan) 

Är 2000 kcal lagomt för mig? På vissa sidor står det att jag ska äta runt 2700. Ska jag äta lite av mina tränings kcal? Ex idag: har ätit mat för 2199 kcal, och jag har tränat 1230 kcal och har 1061 kcal kvar att äta idag. 

Jag är totalförvirrad :P

Annons:
Silver Fox
2014-07-21 17:09
#1

Jag tycker du ska strunta i att räkna kalorier och äta dig mätt på nyttig mat, du har säkert bättre koll på vad du behöver än du tror, lyssna på din kropp den vet vad den vill ha. Om du dessutom tränar så kommer du lyckas försöker själv gå ner har gått ner 15 kilo på ca ett år. Varken räknar kalorier eller väger mig förutom kanske en gång i halvåret…..

[jitterbop]
2014-07-21 17:59
#2

tycker inte att man ska stå på samma vikt i nästan 4 år utan att det händer något så nåt måste jag ändra.

RobinEH
2014-07-21 21:54
#3

Om du cyklar så mycket som du gör så bör du gå ned i vikt med det energiintaget.

Två felfaktorer finns dock.

  1. Du underberäknar ditt energiintag. Skippar att ta med "småmål" eller tror att något väger mindre än vad det faktiskt gör.
  2. Din energiförbrukning är lägre än normalt. Problem med tyreoideahormonen vilket resulterar i en låg ämnesomsättning. Bör utredas av läkare genom blodprov av fritt-T4 och TSH, eventuellt även fritt-T3 och TPOAk.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[jitterbop]
2014-07-21 23:23
#4

Jag äter 3 mål, ibland mellanmål. Väger och registrerar allt jag äter.  Men jag ska låta det gå ett tag nu eftersom jag nyligen ökat på intaget. Tack för tipsen!

Upp till toppen
Annons: