Annons:
Etikettskador-och-problem
Läst 41230 ggr
Larissa
7/17/14, 9:39 AM

Träna bort svankrygg

Hej!

Jag har svankrygg som jag gärna vill förminska.

Hur går jag tillväga? Vilka övnigar är bra? Vilka muskler ska stärkas och vilka ska stretchas osv? Har googlat massa och fått upp artiklar, men vill höra eran åsikt med :) 

Tänkte "följa" övningarna i denna artikeln: http://bit.ly/1oZwLta

Annons:
Sjöstjärna
7/17/14, 10:17 AM
#1

Den bästa övningen enligt mig är att göra det till en vana att så fort du står upp eller går dra in rumpan under dig. Det är framförallt magmusklerna du använder till den rörelsen, men även en del andra muskler i höft och lår. I början krävs det en hel del tankearbete och påminnande av dig själv men ganska snart blir det en vana, musklerna stärks och kroppen finner sig till rätta i sitt nya läge.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

RobinEH
7/17/14, 3:17 PM
#2

Att ryggen svankar beror på att bäckenet är framåtlutat sett från dess övre del. Muskler fäster på bäckenets framsidas övre del samt undre del och  bäckenets baksidas övre del samt undre del. Om bäckenet är framåtlutat på sådant sätt som orsakar svank så beror det på att muskler som fäster i bäckenets framsida och går nedåt samt bäckenets baksida och går uppåt drar. Dragkraften från dessa muskler skall balanseras upp av dragkraft från muskler som fäster i bäckenets framsida och går uppåt samt bäckenets baksida och går nedåt.

Förklaringen till att man har överdriven svankning blir därmed att muskler som roterar bäckenet framåt drar mer än muskler som roterar bäckenet bakåt. Lösningen blir därmed att töja de muskler som roterar bäckenet framåt och stärka de muskler som roterar bäckenet bakåt.

Muskler att tänja:
Iliopsoas (höftböjarmuskel bstående av iliacus och psoas)
Rectus femoris (del av quadriceps femoris/framsida lår)
Sartorius (skräddarmuskeln som går från smalben till övre-främre bäcken)
Erector spinae (en grupp muskler längs ryggraden)

Muskler att stärka:
Gluteus maximus (rumpan)
Hamstrings (baksida lår)
Rectus abdominis och obliquus externus abdominis (raka bukmuskeln a.k.a "tvättbrädan" och yttre sneda bukmuskeln)

Stretching:
Iliopsoas
Quadriceps
Erector spinae

Övningar:
Gluteus Maximus: Marklyft, knäböj och utfall
Hamstrings
Rectus abdominis: Crunches eller crunches med kabel (inte situps)
Obliquus externus abdominis

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Upp till toppen
Annons: