Annons:
Etiketttips-inspiration
Läst 1743 ggr
Kosku321
7/12/14, 2:03 AM

Mullig

Är en tjej på smart 16 år och jag börjar bli less på min kropp. Är ganska mullig och det får mig att känna mig väldigt ofräsch. Har försökt att sluta äta så mycket godis och skräpmat men det är så svårt nu på sommarlovet. Tränar gör jag inte alls. Att jag inte tränar leder till trötthet som känns obotlig och det får mina betyg att sänkas. Vad har gjort mig till denna slappa person? Har tidigare tänkt att "nej nu ska jag ta och börja röra på mig", och så har jag sprungit en gång sedan inget mer. Har liksom ingen motivation. Jag vill börja röra på mig och äta nyttigare och kunna se resultat efter någon/några månader. Hur ska jag göra för att få en mer "fit" kropp? Vad ska jag göra för övningar för min mage? Hur ofta och hur långt/länge måste jag ut och springa eller röra på mig?, och ja alla dessa frågor. Kan någon vara vänlig och hjälpa mig? :) (Förlåt om det blev struligt)

Annons:
jonnaponny21
7/12/14, 11:26 AM
#1

Försök att bara äta godis en dag i veckan, om du ska på nå fest eller va med kompis flytta då "godis dagen" till den dan. Eller planera festen på själva "godisdagen". Köp bara godis och snacks när du väl ska ha det, så det inte finns nå skåp godis. Träning: Du måste göra träningen roligare för dig. Om du har fridrotts bana i närheten kan du börja gå runt den och gå så långt du kan. Då kan du mäta för varje gång du tränar (hur många meter du gått). Och se förbättringen. Ett tips är att gå me bungypump stavar. Om du intr har fridrottsbana kan du gå en slinga .ch förbäättra med mindre stanningar.

Gur4m1
7/12/14, 12:05 PM
#2

du måste bestämma dig, ingen annan kan göra detta åt dig. Bestämt dia tt NU blir det bara godis lördagar. Det blir som en belöning. Testa. Varje gång du är sugen eller erbjuds godis så försök tänka "på lördag får jag äta godis med gott samvete". MEN då ska du inte svulla i dig. Bestäm dig för en summa du får köpa för. t.ex 25 kronor eller 30 kronor. Då kan du köpa någon läsk, eller en godispåse/chokladkaka och kanske chips. Blir det över godis får du ge bort det eller lägga undan det till nästa lördag.

Angående träning, träning gör inte i sig att du går ner i vikt om du inte håller koll på vad du proppar i dig. Träning gör dig däremot starkare och som du säger, piggare. Gör upp ett träningsschema som du sedan ser till att följa. Skriv in passen i t.ex mobiltelefonen om du lätt glömmer bort. Se över hur din vardag ser ut och när det är mest lämpligt att träna. För mig som jobbar är det eftermiddag/kväll som gäller men nu när jag har semester fungerar morgon/förmiddag eller sen kväll bäst. Fördelen att göra på morgonen är att då är det gjort.
Man hinner inte gå en hel dag och fundera ut en undanflykt ;)

Sen det viktigaste…välj träning som är kul! :) Jag tycker inte styrketräning är speciellt roligt i själva utförandet men jag mår så himla bra _efteråt_ och jag roas otroligt av resultatet!  Jag åker även roller derby och det är så jäkla skoj så det ser jag inte ens som träning- trots att jag är helt död i kroppen i flera dagar efteråt ibland. Det är så roligt så det blir av bara farten att man ger _järnet_.

Cykla, simma…åka rullskridskor, beach volleyball eller långa, raska promenader (gå drygt en timme om dagen så fort du klarar av) är sådant som är väldigt lätt och ganska mysigt/kul såhär på sommaren.

Om du inte rör dig just nu, så kommer även promenader göra stor skillnad om du ser till att göra det varje dag och iallafall minst en timme om dagen och samtidigt drar ner på godisätandet.

Sen när skolan böjar, spana in om du kan börja sporta i något lag eller göra gruppträning och börja på gym? :) Eller gör ett eget träningsupplägg som du gör hemma genom att klla t.ex youtube filmer.

Men att träna magen gör dig inte smalare, magövningar ger muskler så det är inte negativt att göra dem, såklart. Men man kan inte punktförbränna fett, är det jag säger. Så om din mage är flabbig så behöver du inte träna just magen enbart, det hjälper att cykla, springa, promenera, styrketräna armar och ben också- allt som förbränner eller ökar din Fettförbränning.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Gur4m1
7/12/14, 12:10 PM
#3

Sen ville jag bara tillägga att tröttheten kan även bero på andra saker. Ibland kan det vara järnbrist (som tjej) eller andra saker- t.ex störd sömn om man kanske snarkar. I tonåren började jag ha problem med min sömn (jag lade mig bra tider och vaknad ebra tider men kände mig aldrig utvilad -och då rörde jag mycket på mig). Såhär i efterhand vet jag att det berodde förmodligne på två saker; Snarkningar och ADHD.
 

Idag är träning den bästa medicinen för att få en god natts sömn för min egen del, och inget kaffe efter 12:00 ;)

Bara bestämm dig och försök hålla dig kvar vid det så gott du kan. Att påbörja nya rutiner är jättebra tillfälle nu under sommartiden.

Lycka till!

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

:holmgreen:
7/12/14, 2:50 PM
#4

Man brukar säga att abs byggs i köket. Mycket handlar om din kost. Bestäm dig och ge inte upp för att det är jobbigt. Ät rätt, håll koll på vad du får i dig, men ha "cheat meals" där du själv bestämmer att tex en gång i veckan får du äta en eller flera "fuskmåltid/er". Komplettera med träning.


[Murvel]
7/13/14, 10:45 AM
#5

När min träning baserades på hemmaträning och/eller jogging så var jag oerhört omotiverad. Det kändes jobbigt att springa och att träna hemma kändes lite sunkigt och ofräsht (har katter, så det finns alltid lite katthår som pöser fram från mattorna) och hade jag jobbat så "orkade" jag inte träna alls. Sen skaffade jag gymkort och har tränat tre gånger i veckan (och jag hade tränat oftare om jag inte hade haft en sådan träningsvärk i början!) sedan dess. 

Det handlar alltså om att hitta det som gör just DIG motiverad. För MIG behövdes det att jag kom bort från hemmet och att jag INTE kör konditionsträning, som jag mest mår dåligt av. I stället lyfter jag skrot och bygger muskler. Visst, vågen visar samma siffra som den gjorde då, men jag tänker inte i viktminskning utan i fettreducering :) Jag äter ungefär likadant som innan och ser ändå resultat. Om man även ändrar sin kost så kommer resultaten snabbare och man lever hälsosammare på köpet 👍 Men det måste kännas RÄTT. Vill man inte helt ändra sin kost så gööör det inte, för det är så många som "faller tillbaka" i gamla vanor för att de faktiskt inte ville följa en viss diet etc. Ett steg i taget!

Michaela-N
7/16/14, 4:46 PM
#6

Wow, vad jag känner igen mig. Hade nästan kunnat vara jag som skrivit inlägget!

Har också "alltid" varit mullig (eller ja, sen jag var ungefär 11-12 år) och avskytt motion och träning i alla dess former. Har orkat med vissa dieter i typ en vecka och sen lessnat, blivit nån slags jojobantning. Så jag slutade med alla krav jag hade på min kost och körde på som vanligt, trots att jag hade nått ett ännu snabbare resultat om jag uteslutit socker ur kosten.

Så jag började istället med att gå långpromenader varje dag. Och det hjälpte riktigt mycket. I våras anordnade min skola även en sorts "tävling" på 5,5 km, som var obligatorisk att delta i. Man kunde gå hela sträckan om man ville, men eftersom jag inte ville skämma ut mig inför alla andra elever och lärare så började jag träna upp min kondition inför att kunna springa det loppet. Och jag skulle ljuga om jag inte erkänner att det var så jävla jobbigt att det inte var klokt!!! De första gångerna var pest och jag gick i princip hela sträckan och sprang bara korta delar.  Fick svårt att andas och slem i halsen. Det var riktigt riktigt tråkigt och jag kände inte alls att jag fick ut någonting av det. Men jag hade inget val eftersom det bara var att köra på innan dagen med stort D var här. 

Snacka om att jag var stolt när jag sprang på 42 min, som visserligen är en riktigt dålig tid att springa 5,5 km på, men för mig som inte ens kunnat springa en halv kilometer tidigare blev det en riktig belöning och en morot för att fortsätta hålla på med löpträningen och pressa tiden för nästa års skolmästerskap.

Så det där var lite om min historia. Jag (som för bara några månader sen var på samma ställe som du är nu) kan tipsa om att investera i några snygga träningskläder som du gillar och känner dig bekväm i. Sen börjar du med att springa 2 km och se hur mycket du orkar för att veta ungefär vilken nivå du ligger på. Det kommer säkert vara jobbigt och tråkigt och stjäla tid från andra roliga saker du vill hitta på men när du fått upp flåset lite så kommer du förstå att det varit värt det hela tiden. Inte bara kommer du gå ner i vikt, du kommer också må mycket bättre och tro mig, du kommer tycka det är roligt och skönt att gå ut och jogga om du ger det lite tid!

Annons:
Gur4m1
7/16/14, 5:58 PM
#7

#6 har en liknande upplevelse. Var med på ett stort lopp med 10k+ deltagare i min hemstad och skulle köra det tillsammans med mina kollegor. Tog ios bara två turer på 2.5 km två gånger innan loppet på 5 km, men GUD vilken känsla när man sprungit igenom hela loppet- (haha för mig tog det 47 minuter!) jag var så stolt, så slut….och så stolt. Nu satsar jag på att klara en mil på samma lopp nästa år. Jag var sämst av mina kollegor som sprang- men så var jag en av ett fåtal som valt att springa (vi var 3 stycken och de övriga är sisådär 10 år yngre än mig), de flesta valde att gå. Jag som aldrig gillat att springa men tänkte att …testa måste man ju ;) Och det var en riktig kick, känslan att man klarade det.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[Tilde]
7/16/14, 7:20 PM
#8

Kosten är typ 80% av allt - ät nyttigt så blir det lättare! Hur mycket du än tränar så kommer du inte förbränna fettet på kroppen om du äter dåligt. Hitta inspiration (jag har sparat flertal bilder på fitnesstjejer på datorn *in a non-creepy way* som jag vill se ut som och har det som inspiration att träna) och gör det bara! Ett tips jag läste om var att ge 1000 kr till en förälder eller annan person du litar på. För varje träningspass du avklarat får du 50 kr tillbaka. När du väl har tjänat tillbaka din 1000-lapp är träningen i princip en vana. 🙂

:holmgreen:
7/23/14, 4:16 PM
#9

#8 Haha smart det där med 1000kr!


[Tilde]
7/24/14, 11:40 AM
#10

#9 Ja det hade jag lätt gjort om jag inte hade någon motivation - speciellt när man är fattig student så fungerar det nog super! 😃

Upp till toppen
Annons: