Annons:
Etikettkost
Läst 1988 ggr
REXbunny
6/28/14, 5:00 PM

Mat innan och under segling

Hej!

Jag seglar en hel del och känner nu att det är dags att börja satsa lite. Min fråga är: Vad borde jag äta under en dags segling? Segling är inte jättefysiskt krävande men man måste orka koncentrera sig till hundra % i flera timmar. 

Ett race är cirka en timme och det är cirka 20 minuter paus emellan.  En normal regatta är 3-4 race.

Det jag hört är att man ska ladda upp med mycket kolhydrater och försöka undvika fett. Under tävlingen ska man äta något kolhydratrikt varje timme. Kan det stämma?

Här är mitt förslag på mat, åsikter?

Frukost på morgonen

1 skål havregrynsgröt med banan och vindruvor

2 mackor. Tips på pålägg?

1 glas Mangosmoothie med havregryn
200 g frysta mangobitar
1 banan
4 msk havregryn
4 dl mini mjölk
1 msk honung

ENERGIFÖRDELNING per portion enligt receptet:
308 kcal, varav 57 g kolhydrater, 11 g protein, 3 g fett
(78 % kolhydrater, 15 % protein, 8 % fett)

Apelsinjos

Innan race 1: Pastarester

Mellan race 1 och 2 Bar, nötter och torkad frukt, vitamin well focus               

Mellan race 2 och 3 macka med sylt, nötter vitamin, well focus

Mellan race 3 och 4 bar, nötter och torkad frukt, vitamin well focus

Mvh/ REXbunny

Medarbetre på minecraft ifokus

Annons:
[SisselaJ]
7/1/14, 11:14 PM
#1

Ja utan tvekan får du ju i dig mycket kolhydrater med den kosten! Och det behöver du ju för att hålla ut länge, och fyller då på med jämna mellanrum, som du planerat, så har kroppen energi till att behålla fokus. 
Jag är inte direkt kunnig men jag tror det kommer funka galant. Känner du dig trött och hungrig så justera om lite och testa dig fram.

REXbunny
7/5/14, 10:00 PM
#2

Tack för hjälpen.  Vad är era erfarenheter av koffein drycker i liknande sammanhang?

Mvh/ REXbunny

Medarbetre på minecraft ifokus

REXbunny
7/17/14, 9:22 PM
#3

Bump

Mvh/ REXbunny

Medarbetre på minecraft ifokus

Inkanyezi
7/19/14, 3:10 PM
#4

Nä, jag tycker att det är alldeles tokigt att ladda kolhydrater för segling. Segling innehåller knappast några anaeroba moment och ställer inte några krav på maxprestation med avseende på effekt. Tvärtom bör man nog snarare gå på fett än på kolhydrater, då det mer handlar om uthållighet, och att momenten i många situationer är isometriska. Man utför ju egentligen inte särskilt mycket arbete.

Energidrycker kan man nog spola helt. Om man tycker att det behövs en koffeinkick, finns ju faktiskt vanligt kaffe att ta till.

REXbunny
7/24/14, 11:25 AM
#5

Tack för svaret!

Det var ett intressant sätt att se på det hela. Din fysiska aktivitet kan både vara mycket låg men också mycket hög. För att förtydliga är det jollesegling jag pratar om.  

Blåser det över 6 sekund meter behöver du hänga rakt ut utanför båtkanten, vilket medför en enorm statisk påfrestning. Så du säger att jag bör äta fett för att förlänga min uthållighet?

Jag har till störst del baserad mitt matprogram på SDA, ett australienskt dietist företag som skrivit en pdf fil med tips. 

Jag citerar "Carbohydrate can be a major limiting factor when competing 

in multi-day regattas. Aim for a carbohydrate-containing fluid 

or snack every hour, e.g. a sports gel, 600ml sports drink, a 

vegemite/jam sandwich (ready-made in a snap-lock bag) or 

handful of lollies – and ensure that you keep these handy!"

Om jag vill förbättra min koncentrations förmåga, vad bör jag äta då? Fett eller kolhydrater? Det är nämligen också en stor del av seglingen.

Mvh/ REXbunny

Medarbetre på minecraft ifokus

Inkanyezi
7/24/14, 11:51 AM
#6

Fett ökar uthålligheten ja, men det kräver också at man har skaffat mitokondrier som kan hantera det.

Den statiska belastningen är ganska påfrestande och kan lätt leda till kramp, särskilt vid nedkylning, det var därför en jolleklass fick trapets.

Det handlar inte om att "ladda" inför tävling, utan det är en mer långsiktig lösning att kunna bränna fett i högre grad än kolhydrater, men det har många fördelar. Bland annat innehåller fettet betydligt mer energi per viktenhet. Uthålligheten vid Fettförbränning hänger i hög grad ihop med det, eftersom vi har fett för flera veckor i lager i kroppen, men kolhydrater bara för några timmar. Det är därför man måste fylla på om man drivs huvudsakligen av kolhydrater.

Koncentrationen hänger mest ihop med hur pass utvilad man är när man börjar. Om man har sovit dåligt har man svårare att koncentrera sig, och om man har sovit bra och är utvilad är det lätt att koncentrera sig. Koncentrationen har egentligen inte mycket med kosten att göra, annat än om man får det som kallas "blodsockerdipp", som egentligen inte alls är någon brist på blodsocker - det går inte att bli låg på blodsocker - utan att man är van att få i sig kolhydrater och får ett sug. Om man har en diet mer rik på fett, får man aldrig några sådana dippar.

Så inför den nuvarande säsongen kanske det inte är taktiskt att ändra till fettdiet, men till nästa säsong borde din kropp kunna ha ställt in sig på bättre hantering av fett, så att du slipper använda diverse gel och annat jox för att hålla dig igång.

Hur långvarig jollesegling handlar det om? Hela natten, eller några timmar? De jolleseglingar som jag har varit med om har inte varit särskilt långvariga, men jag har långseglat med större båtar över flera dygn.

De enda tillfällen där jag har varit med om att använda högre prestation med exploxiv muskelanvändning är vid kryss i smala sund, när man måste hala i fockskotet många tiotals gånger med korta mellanrum. Det känns i armarna. Man kan förstå varför det var självslående fock på många av de gamla skärgårdskryssarna.

Annars är det ju vinden som ska göra jobbet, och tävlingssegling handlar mer om taktik än om hög muskelprestation.

Annons:
REXbunny
7/24/14, 6:22 PM
#7

Vi pratar kanske om en segling på 4-5 timmar, så bara några timmar.  
Jag förstod inte riktigt, varför bör jag vänta med att byta till fettdiet till nästa säsong?

Mvh/ REXbunny

Medarbetre på minecraft ifokus

Inkanyezi
7/24/14, 8:42 PM
#8

Nej, inte behöver du vänta till nästa säsong, men du hinner inte på kort tid vänja alla celler i din kropp att i första hand välja fett som energikälla. Du kan alltså inte förvänta dig någon förbättring i uthållighet förrän din diet har varit fattig på kolhydrater och den energin har ersatts med fett i åtskilliga månader. 

Det handlar alltså inte att vänta med att lägga om, utan att du kanske inte får någon utökad uthållighet inför den innevarande säsongen av att utesluta kolhydrater och öka fettet nu. Det är en rätt stor omställning som gäller hela kroppen och framför allt musklerna. Det tar tid. Det går fortare om man är vältränad redan, eftersom den som är vältränad har bättre förmåga att förbränna fett än den som är mindre tränad.

Sedan kan man ändå inför vissa sorters ansträngning "ladda" så som elitidrottsmän ofta gör, men jag tror inte att segling hör till de sporterna, inte ens jollesegling.

REXbunny
7/24/14, 10:35 PM
#9

Tack för svaret, det var väldigt hjälpsamt. Jag ska läsa igenom alla era tips och arbeta fram en ny "meny" som ni gärna får ge lite mer input på.

Mvh/ REXbunny

Medarbetre på minecraft ifokus

Inkanyezi
7/24/14, 10:54 PM
#10

Man kanske ska ha klart för sig att jollesegling i Australien kan skilja sig en hel del ifrån jollesegling i Stockholms skärgård. När man seglar till havs är det helt andra påfrestningar än när man seglar i mer begränsade vatten. Det som mest skiljer är kanske vågorna. Havssjö kan vara mycket jobbig under många timmar, och om man har anlag för sjösjuka värre än annars. Då ska man helst vara mätt, och det kan hjälpa att ha något att tugga på om man börjar känna symptomen. 

En banan är inte fel i det läget.

Men man blir inte sjösjuk lika lätt i en jolle som i en större båt, kanske mest för att man inte kan smita undan under däck. Så länge man har koll på horisonten och är sysselsatt brukar man inte känna av det om man inte är extremt känslig. Jag har exempelvis nästan aldrig känt av sjösjuka, men en gång, när jag skulle sätta upp gula flaggan och stod invid masten innanför focken, utan koll på horisonten, så bara kom det, och jag spydde explosivt. Det var i slutet av en segling från Scilly till Irland, hela sträckan bidevind. Det är enda gången jag någonsin har upplevt sjösjuka.

Upp till toppen
Annons: