Annons:
Etiketttips-inspiration
Läst 2334 ggr
En1239
2014-04-23 00:30

Sötsug m.m.

Tror jag är inne på rätt sajt, säg till om jag inte är det.. Men i alla fall, är en tjej på 15 år och jag undrar över några grejer. Jag är nästan alltid sötsugen! Går alltid och kollar i skåpet efter godis eller kakor.. Har förutom middag ätit pizza till frukost m. fanta, ätit en sundae från McDonalds, drygt 7 st Riesen, en mjukglass med strössel, och pringles idag. Bara för att jag var sugen och jag passar på för att det är lov. På veckodagar äter jag annars en kaka eller nåt varje dag efter skolan om det finns, och på helger vräker jag i mig ostbollar. Och allt lägger sig runt magen då jag ALDRIG tränar, bortsett från idrotten på skolan. Jag börjar skämmas, det var särskilt hemskt på badhuset med skolan, jag är inte den som jämför mig med andra annars. Är inte överviktig (om man inte kollar med BMI-räknare, men såna litar jag inte på), men jag känner att det börjar bli ett problem för jag mår bara dåligt när jag ser mig i spegeln. Vad ska jag göra för att bli av med sötsuget och börja äta nyttigare? Vi har nästan aldrig frukt hemma som jag kan sitta och tugga på, så det kan jag inte äta istället. Jag kommer inte från en hälsosam familj så dom ger mig ingen peppning eller något alls, dom lagar ofta fet mat på helger och ger mig en skål med ostbollar varje fredag och lördag +coka cola. Jag har varit ute och sprungit två gånger i år men det sket sig, jag är himla lat. Hur ska jag få motivation? Vill dessutom ha lite tips på övningar eller liknande för att få bort den lilla magen och muffinsmidjan. Bara så ni vet är jag inte ute efter att få den där "perfekta" kroppen eller nåt, vill bara kunna se på mig själv i spegeln med ett brett leende. Om ni tycker att jag är för ung för att tänka på träning och hur jag ser ut så vill jag göra det klart för er att jag själv tycker att det är bra att starta i den här åldern (för mig) så att jag inte börjar för sent. Tack på förhand och förlåt om det blev lite struligt och förvirrande :)

Annons:
[Becka889]
2014-04-23 09:06
#1

Sötsuget blir du bara av med om du börjar äta bra mat, inga snabba kolhydrater (vitt bröd, vit pasta, vitt ris osv) eller onyttiga fetter (grädde, smör osv) 

Ät istället mycket grönsaker/rotfrukter/frukt/långsamma kolydrater/nyttiga fetter (avokado, olivolja, kokosolja, även nötter, lax m.m) och vitt kött/magert kött (kyckling, fisk)

Har du pratat med dina föräldrar om att du vill äta nyttigare? Finns det mest bara onyttigheter i hemmet blir det väldigt svårt att hålla sig ifrån det… att äta nyttigt handlar egentligen inte om att man ska bli smal utan det handlar om att få en bättre livskvalité, må bättre, orka mer och undvika många farliga sjukdomar förknippade med fet och ohälsosam mat. Dina föräldrar har förmodligen inte ens tänkt på hur det påverkar din kropp att ge dig massa onyttigheter, men de bäddar för problem senare i livet och du är gammal nog för att få vara med och påverka valet av mat till det bättre åtminstone för dig själv. Att äta nyttigt är dessutom billigare eftersom man äter mycket grönt.

En1239
2014-04-23 11:19
#2

Tack så mycket :) ska försöka prata med mina föräldrar!

Facie
2014-04-23 17:14
#3

Jag tycker du ska börja med att bestämma dig att gå en 30 minuters promenad minst 5 dagar i veckan. Fast det känns jobbigt och motigt gör det i alla fall.

När det kommer till sötsuget är mitt bästa tips, tyvärr, att bara ge fan i allt fett och sött. Bestäm dig för ett datum där du börjar och sen ger du dig själv ett strikt godisförbud.
När jag läser om din kost blir jag orolig för dig, att äta så mycket godis och fett kan leda till massor av sjukdommar, inte minst diabetes. Jag tycker du ska försöka få med hela familjen om bord så ni tillsammans börjar äta nyttigare.

Pretty wise //

Scorpio97
2014-04-23 20:01
#4

Jag är sexton och har på ett år gått ner tio kilo. "Bara" genom att börja simma och ätas bättre (: Jag var rejält mullig förr, men nu kan jag faktiskt vara rätt nöjd när jag ser mig själv i spegeln. Jag räknar även kalorier, och ligger på runt 1600 kcal per dag. Men det är bättre att prova att bara äta nyttigare först, innan man börjar begränsa kalorier. Speciellt om man är ung, för det är lätt att fastna i räknandet, vilket senare kan leda till ätstörningar. 

Om du vill börja träna är det viktigt att hitta en träning du tycker är rolig. Rolig träning är bra träning. Sen spelar det ingen roll om det är promenader, simning, fotboll eller kickboxning, det viktiga är att du rör på dig och tycker det är kul (: För det är nästan omöjligt att fortsätta om man tycker det är tråkigt, och för tvinga sig själv varje gång.

Jag har även tagit bort pastan, potatis och ris (förutom fullkornsris någon gång ibland). Dels för att jag känner att jag mår bättre av det, och för att jag faktiskt aldrig tyckt det är så gott. Istället äter jag mer kött/fisk/kyckling, och mer grönsaker. Om köttet är väldigt magert så brukar jag göra lite dipp på yoghurt eller liknande. Jag blir mycket mättare på detta, vilket minskar risken för sug på kvällen. Sen trivs jag bäst med att äta två stora mål om dagen (lunch & middag på helgerna, och middag & kvällsfika på veckorna). Äter jag som man "ska", så blir jag jättesockersugen. Men det är individuellt, vissa tycker precis tvärtom. Blir jag sugen på något på kvällen så äter jag nötter, eller gurkstavar med dipp.

Om ni inte har nyttig mat hemma, så kanske du kan köpa själv? Jag brukar både köpa och laga mat själv härhemma. Då får jag maten på mitt sätt, och det är ju dessutom bra övning inför att man ska flytta hemifrån (: Jag har även sagt till min mamma på skarpen att inte köpa godis åt mig och helst lägga undan sitt godis i skåp, istället för att lämna det öppet på bordet. 

Sen finns det tyvärr inga knep för att slippa sötsuget. Det är bara att låta bli. Dom första veckorna är hemska, sen blir det lättare. Tror det tar typ tre månader för hjärnan att lära sig nya vanor, så det tar ju ett tag.


//Jessie

En1239
2014-04-23 22:56
#5

#3 Tack för tipset, ska verkligen ta åt mig! Har stått emot godis två gånger idag ;) #4 Synd att jag hatar vatten, annars hade simning varit bra. Jag kan nog ta bort potatis, pasta och ris, tycker ändå inte om det så mycket. Har inte råd med egen mat för min låga månadspeng, men kan försöka få mina föräldrar att köpa nyttigare, och på helgen får jag be dom köpa en honungsmelon och bubbelvatten åt mig istället för godis! Tack så hemskt mycket!

Facie
2014-04-24 22:12
#6

#5 Åh vad bra jobbat :) Det är verkligen ett steg i rätt riktning. Superbra!!

Pretty wise //

Annons:
MrsGoldfire
2014-04-28 22:32
#7

Svårt när du inte handlar själv utan är beroende av vad som föräldrarna handlar. Då är ju steg ett att prata med dem för att få en förändring.

Det är viktigt att äta regelbundet, så hoppa inte över några måltider, utan ta mindre portioner om det behövs. Det du ska göra är att även lägga in ett litet mellis mellan målen för att lura sötsuget. Prova med en frukt, riskakor, ett ägg, lite nötter eller lite råa grönsaker. 

Kämpa på, bra att du är medveten och framför allt tar tag i det redan nu, som ung och skapar bra vanor för resten av ditt liv!🙂

*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn

[Oceansoul]
2014-04-29 18:58
#8

Det låter som jag i din ålder ;o det är svårt att få bukt med det där. Säger inte att du ska gå på GI metoden nu men tänk lite GI tänk och välj långsamma kolhydrater som mättar bättre och inte är så sötsugstriggande. Ge tusan i fredags/lördagsmys tills att du lär dig att kontrollera ditt sötsug. Framförallt = Ha tålamod. Det var inte över en natt som jag kunde byta min salt och blandat till ett äpple ;)

Upp till toppen
Annons: