Annons:
Etikettutomhusträning
Läst 834 ggr
Novelia
4/12/14, 9:33 AM

hjälp med intervaller

Jag vill bli snabbare när jag springer. Mitt nuvarande mål är att springa 1 mil regelbundet Jag springer just nu 8 km men vill öka farten. Springer oerhört sakta. Jag har börjat med intervaller men är så fruktansvärt kass på det. Behöver tips för att komma igång på ett bra sätt och succesivt öka farten Kan tillägga att tanken just nu är inte att öka farten på 8 km utan snarare på 3-5 km till att börja med.

I have no sympathy for people without empathy

Annons:
Lazzie_
4/12/14, 7:50 PM
#1

Det jag tycker är klurigaste med intervaller är att lyckas springa dem i ett lagom tempo. Alla intervallerna ska ju gå i samma tempo, så om man går ut för hårt på den första (vilket jag själv gör alldeles för ofta) orkar man inte med de senare i det tempot. Så spring hellre lite för långsamt än för fort, om man känner att man har krafter kvar kan man alltid köra ett gäng intervaller till i så fall.

Fartlek kanske annars kan vara enklast att börja med? Alltså att du ser ut något längre fram, tex. en lyktstolpe och springer fortare fram till den, sedan vilar du tills du känner dig återhämtad och så ser du ut en ny målpunkt. Jag brukar köra lite sådana tempoökningar ibland när jag känner att jag vill väcka lite liv i benen och testa få upp lite fart i dem under perioder jag sprungit många långsamma pass.

Backintervaller är bra de också, även om själva intervallerna i sig oftast inte går så fort så får man upp flåset ordentligt. Bra för benstyrka också. Där behöver man inte heller ha så stor koll på tid och tempo. Spring uppför backen vila utför.

Sedan är det ju inte ett måste att springa intervaller för att bli snabbare. Farten brukar komma av sig själv när man springer mer och längre.

Novelia
4/13/14, 8:10 AM
#2

Tack för Jätte bra tips! Sprang mycket tempoväxlingar mellan lyktstolpar förut, vet inte varför jag slutade med det. Ska göra som du skriver ! Är ju dessutom betydligt roligare också. Kanske ha en bra låt igång och när det blir lite upptempo på dom så kan jag samtidigt öka farten. Gör även sådana små förändringar skillnad?

I have no sympathy for people without empathy

Skogshumblan
4/13/14, 9:39 PM
#3

Backintervall är mitt tips. I nya nr av Runners world tipsar de om intervaller i uppåtlut, inte brant, springa 1 minut och sen långsam jogg ner och upp igen. Alt 90 sekx5. jag har kört ca 60-100 M i rätt mkt lut och upprepat minst 5-6 ger en gång i veckan.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Upp till toppen
Annons: