Annons:
Etikettjulkalender-2013
Läst 1143 ggr
[westerlind]
2013-12-19 07:18

19 december

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bakom lucka nummer 19 hittar vi rörlighet. Ta ett par minuter under dagen och kör statisk (stretch) eller dynamisk rörlighet. Du hittar några exempel på övningar här, annars kan jag rekommendera YouTube, till exempel den här eller den här videon. 

Om du funderar lite på vad detta med rörlighet är, varför det är bra och varför man (oftast) behöver träna upp det så rekommenderar jag den här sidan från Friskis & Svettis. För dig som är överrörlig rekommenderar jag istället att träna stabiliserande runt leder, snarare än att försöka töja och tänja.

Annons:
[tick]
2013-12-19 13:23
#1

En annan bra rörlighetsövning är att sitta på huk med hälarna i golvet, alltså inte på tå. Förslagsvis en minut åt gången, eller kanske en halv om det stramar för mycket i början. Kan kombineras med att trycka ut knäna försiktigt så att man sträcker ut ljumskarna.

[tick]
2013-12-19 20:28
#2

För min del blev det lite blandad kompott: kvastskaft-snurr enligt länken i #0, "knäböjsstretch" enligt #1 och wall-slides enligt http://www.youtube.com/watch?v=sPm5dQ4_yhE (tack för det sista tipset i annan tråd, Majbot!).

[TheMiko]
2013-12-20 00:42
#3

Stretch efter dagens löprunda. Check 😃

[Tassy]
2013-12-20 22:15
#4

Körde igenom styrkelabbets "ökad rörlighet för knäböj och marklyft". Min nya bibel och förhoppningsvis nyckeln till framgång i tekniken.

Upp till toppen
Annons: