Annons:
Etikettgruppträning
Läst 1112 ggr
Chel-lina
12/10/13, 11:41 AM

Behöver tips

Jag har börjat gymma och mitt mål är att få bort 11-12 kg övervikt, väger just nu 71-72 kilo och är 162,5 cm lång (är 20 år). Började igår, sprang och gick en del på springbandet och efter det så körde jag ett grupp pass som var på en halv timme där vi körde core. Jag har verkligen inga muskler alls och det märktes, det vara många "ställningar" som var alldeles för jobbiga för mig vilket är väldigt störande.. så undrar nu vilka maskiner man ska styrketräna på i gymmet för att få starkare muskler som gör att jag kan vara med på passen utan att behöva avbryta övningar stup i kvarten eller om nån har några andra knep.

Mitt mål är först och främst att gå ner i vikt och sedan vill jag börja slimma och bygga ännu mer muskler, så nån som har några bra tips? :-)

Annons:
RobinEH
12/10/13, 1:37 PM
#1

Behöver du tips så har du kommit rätt!👍

De maskiner jag föreslår att du änvänder är fria vikter. Fokusera på huvudmomenten knäböj, marklyf, bänkpress och chins (här kan du använda "latsdrag"/"pulldown" om du inte klarar chins). Det är även positivt att utföra någon form av axelpress. För att träna upp mage och bål så föreslår jag crunches och plankan. Är det specifikt muskelstyrkan du vill öka så föreslår jag att du använder dig av 5 repetitioner om 5 set på huvudövningarna (1x5 exklusive uppvärmningslyft vid marklyft).

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

ManU77
12/10/13, 5:40 PM
#2

@TS Är det viktminskning som är viktigast är det kosten du ska fokusera på. Träning är hälsosamt, men av helt andra orsaker. Det har näst intill ingen effekt alls på viktminskning.

Om du inte testat det föreslår jag en lågkolhydrat-högfettkost. Det är ett utmärkt sätt att smärtfritt, utan hunger, gå ner i vikt samtidigt som du bevarar, och möjligen lägger på mer, muskelmassa oavsett om du tränar eller inte. Det man ska vara medveten om är en del omställningsproblem som möjligen kan uppstå. Dessa brukar gå över rätt fort, normalt efter bara några dagar.

Chel-lina
12/12/13, 8:54 PM
#3

Tusen tack för tipsen! :-)

Upp till toppen
Annons: