Annons:
Etikettveckans-utmaning
Läst 1500 ggr
LisaF
2013-04-01 20:40

Veckans Utmaning v14

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna vecka ska vi ge oss på tekniken kring Armhävningar!

Tips 1 Man kan göra armhävningar smalt eller brett, bara flytta händerna inåt eller utåt. Det man dock ska tänka på är att ha händerna i brösthöjd. Ergonomiskt bästa placeringen och axlar, armar med mera riskerar inte att få felbelastning.

Tips 2 Sen kan man också göra armhävningar på knä eller tå. Knä är lättaste varianten, på tå är lite tuffare och att ha fötterna på en stepbräda/trappsteg och händerna på golvet är ytterligare tuffare.

Bild 1 visar en armhävning som precis påbörjat resan neråt. Så lite högre upp än så kan man absolut gå.
Bild 2 visar hur långt ner du helst ska gå. Så man har ca. 90 grader i armbågarna.
Bild 3 visar från sidan armhävningar på knä.
Bild 4 visar från sidan armhävningar på tå.

Hoppas ni hakar på!
Vad har du för mål för veckan?

Skriv gärna fler tips i tråden och berätta hur det går!
Kör hårt Tummen upp

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

Annons:
LisaF
2013-04-01 20:41
#1

Jag tänker mig att jag ska försöka köra 20 varje dag/kväll!🙂

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

LoAEmma
2013-04-01 22:13
#2

Asch, denna kan inte jag vara med på då mina handleder gör jätteont när jag har vikt på dem som i en armhävning…

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

LisaF
2013-04-01 22:42
#3

Du får köra plankan istället ;) :D

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

[TheMiko]
2013-04-01 23:03
#4

Härmar Lisa och kör 20 om dagen. 😊

LoAEmma
2013-04-02 00:04
#5

O ja, den kör jag titt som tätt ändå, för ryggens skull :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

keptak
2013-04-02 06:42
#6

Jag har aldrig kunnat göra armhävningar, dels varit för svag till min vikt och dels fått ont i handlederna. Men gav mig på att göra några för några veckor sen och efter några månader med styrketräning kunde göra några stycken :). Mitt mål är att göra 3x10 st, 3 dagar.


Annons:
[westerlind]
2013-04-03 08:12
#7

Jag är på! Planerar att köra på gymmet med hjälp av en smithmaskin. Börja i brösthöjd, 10 armhävningar på varje "hack" sedan sänka ända ner till golvet. Puh, blir trött bara jag tänker på det…

LisaF
2013-04-03 19:58
#8

Yes! Mina 20 för dagen är gjorda! Träningsvärken från ett cirkelfyspass i måndags gör sig påmind genom hela övningen 😃

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

[TheMiko]
2013-04-06 02:27
#9

Efter ett U-cross pass idag ligger jag på en massa plus… Glömmer alltid att där ingår en massa av dessa basic övningarna som benböj, armhävningar mm. Har klarat 20 de andra kvällarna så det fixar sig nog i morgon och på söndag också.

Upp till toppen
Annons: