Annons:
Etiketttävlingar-lopp
Läst 2078 ggr
Agnez94
2011-04-17 19:05

Coopers

Tjabba allihopa, i augusti ska jag springa coopers på idrotten för att jag har förlängd studie tid i Idrott A p.g.a en rygg operation. Jag för börja jogga om två veckor igen (1 maj) och undrar vad jag ska satsa på.

Ska jag börja med grundträning, typ bara köra low energy training (har inte tränat på 3 mån) eller bara försöka kuta de där 2 km så fort som möjligt. Jag vill gärna klara av MVG- gränsen på testet. All hjälp uppskattas!!!

  • Redigerat 2023-08-20 18:08 av TatsuOni
Annons:
[vaargen]
2011-04-17 20:13
#1

Beror på vad du menar med coopers, är det riktiga cooper testet där du ska springa så långt du kan på 12 minuter eller det där man ska springa 2km så fort som möjligt? (ser att du skriver 2km i din text men bara för att vara säker så frågar jag).

Eftersom du inte har tränat på två veckor så börja lugnt och låt kroppen vänja sig att röra sig igen. Sen beror det på hur tränad du var innan.

Vad är MVG-gränsen?

Agnez94
2011-04-18 17:20
#2

Ja, vi ska springa 2km så snabbt som möjligt. MVG-gränsen ligger på 9 eller 8 minuter för tjejer tror jag…

freck
2011-04-19 10:53
#3

Jag tro du ska köra intervallträning. För då stärker du muskelaturen i nästan hela kroppen och gör dig mycket snabbara och explosivara. prova att börja med att springa 3 gånger i veckan med en dags vila mellan varje pass. första veckan kan du springa 90sek och gå/jogga 60sek. Veckan där på springa 120sek och gå/jogga 60sek, kör 10 sånna intervaller. Sedan 3:e veckan kör du korta intervaller där du springer 90-95% av vad din max hastighet i 15-20 sek och går 15 sek, kör 20 sånna intervaller och jogga sedan i lungt tempo i 10 min.

Tänk på att värma upp 10 minuter också innan varje pass.

Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare

Upp till toppen
Annons: