2015-10-07 15:45 #0 av: RobinEH

Kort artikel om breda ryggmuskeln och dess funktioner.

Latinskt namn

Latissimus dorsi

Muskelfästen:

Muskeln har ett flertal muskelfästen:

  • Ryggradens fjärde bröstkota till femte ländkota  (T4-L5) samt korsbenet
  • Höftbenskammen bakre del
  • Tredje till fjärde nedre revbenen
  • Eventuellt skulderbladen

Från dessa fästen löper muskelfibrerna och fäster i överarmsbenet.

Rörelse:

Muskeln har två huvudfunktioner:

  • Föra armbågen bakåt (extension av axeln)
  • Föra armbågen ned och in mot sidan av kroppen (Adduktion av axeln)

Övningar:

Majoriteten av muskelfibrerna är riktade mer nedåt än horisontellt. För att maximera och effektivisera belastningen på muskeln så vill man att rörelsen är i linje med muskelfibrernas riktning. Genom att utföra en övning som för armbågen bakåt, ex. rodd, så dras muskeln ihop på ett horisontellt plan, vilket blir suboptimalt för muskeln. Om man istället utför en övning som för armbågen ned och in mot sidan av kroppen så dras muskeln ihop i linje med majoriteten av muskelfibrer. Exempel på dessa övningar är: