2015-03-20 20:37 #0 av: RobinEH

Beta-Alanin säljs som kosttillskott enskilt eller som en del av ett prestationshöjande kosttillskott. Här är en överblick av vad Beta-Alanin är och hur det används.

Vad:

Beta-Alanin är en form av den icke-essentiell aminosyran alanin.

Dosering:

Förbättrad uthållighet: 2-5g dagligen
Stickningar i huden: Minst 1g ca 30 minuter innan aktivitet

Hur:

Kan blandas med vatten (eller någon annan vätska) eller hällas direkt i munnen och därefter sväljas med en klunk vatten.

Om Beta-Alanin:

Vid dagligt intag av mellan 2 och 5g kan man se en viss förbättring vid högintensiv uthållighetsträning. Detta sker genom att mängden karnosin i musklerna ökar. (Karnosin är en PH-buffer som motverkar den försurning som sker i muskeln vid anaerob aktivitet.) Effekten tenderar dock att vara väldigt liten, om ens någon. Denna effekt är inget som ses efter enskilt intag, utan det krävs ett kontinuerligt intag.

En effekt, eller bieffekt, som kan uppkomma strax efter intag är parestesi, d.v.s. stickningar i huden. Detta kan ses vid intag av minst 1g (personligen känner jag av det av 3g) vid ett enskilt tillfälle och är ofarligt. Denna effekt kan ge en mental boost medan andra enbart upplever det som obehagligt.