Kost och diet

Vikten av mat vid träning

2013-01-27 15:40 #0 av: westerlind

Beroende på vad man har för mål med sin träning, så spelar kost olika roll. Dock är det viktigt att komma ihåg att kost är otroligt viktigt, allra mest för vårt välmående!

Om du ska träna, och kanske framförallt om du ska lyfta vikter, så måste du äta! Att ligga på 1500 kcal om dagen räcker inte, du ska upp över 2000 och gärna mer - självklart beroende på vad du har för typ av jobb och aktivitetsnivå. Tränar du och inte ser några resultat kan det bero på en så enkel grej som att du inte får i dig tillräckligt med näring för dina musklers skull. Så ät! Ät bra mat, mycket mat och tills du är mätt.

Det finns många olika skolor vad gäller maten. Vissa påstår att fett ska vara huvudkällan, andra säger protein och en tredje säger kolhydrater. Ingen kan säga vad som är bra för dig, förutom du. Experimentera dig fram till vad som fungerar för dig och vad just din kropp mår bra av. Kanske är det LCHF, GI, paleo eller vegetariskt. Kanske mår du bäst av att utesluta gluten eller laktos? Prova!

Själv äter jag mycket mat. Jag tränar en del, runt en timme om dagen och tar promenader. I övrigt sitter jag mest stilla och vänder på blad i böcker och knapprar på tangentbordet. Så - vad äter en sån som jag då? Jag äter vegetariskt, mycket veganskt, och mår bäst på lite gluten (men älskar pasta så det unnar jag mig ibland!).

Till frukost blir det bananpannkakor, gröt eller någon form av yoghurt med frukt och bär till. För mig mättar det bra och det är lätt att lägga till extra fett och protein. Till lunch blir det ofta någon proteinkälla med sallad. Här vill jag ha lättäten och snabb mat.

Till middag blir det oftast mer mat, och ofta med en kolhydratkälla som pasta, bulgur eller rotfrukter, med protein och grönsaker till. Ofta har jag tränat innan det här, så mina middagar blir ofta i två omgångar. På kvällen, och närhelst jag vill och känner att jag behöver det, mumsar jag på nötter och frukt. Det håller igång min kropp, håller undan sockersuget och är ett välkommet avbrott i vardagsslentrian.

Om jag ska chansa så hamnar jag på runt 2000 kcal och antagligen över en vanlig dag, och då är det bra mat och mat som är packad med näring. Så ät!

 

Vad äter du en vanlig dag? Tipsa varandra i kommentarerna, så kanske vi kan få en inspirationstråd!

Medarbetare på traning.ifokus

Anmäl
2013-01-27 18:22 #1 av: Vincent...

Jätte bra :D fina bilder med dem runda hörnen och texten!

Anmäl
2013-01-27 21:21 #2 av: freck

Väldigt bra skrivet!

Anmäl
2013-01-27 22:27 #3 av: LisaF

Bra skrivet och härliga bilder!

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

Anmäl
2013-02-03 10:22 #4 av: Mia

Fina matbilder!

Detta är vad jag åt till frukost idag, riktigt gott! Önskar jag kunde äta såna här frukostar varje dag.. Flört

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

Anmäl
2013-02-03 10:25 #5 av: westerlind

#4 Åh, mums! Frukost är ju det bästa när man verkligen har tid till det, både att göra och att njuta av.

Medarbetare på traning.ifokus

Anmäl
2013-02-03 10:27 #6 av: Mia

#5 Ja verkligen! Brukar ju oftast bli lördag, söndag. Resten av veckan har man så bråttom till skola/jobb Obestämd Brukar oftast bara bli någon macka och så är jag hungrig efter någon timme igen Tungan ute

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

Anmäl
2013-02-06 23:25 #7 av: LoAEmma

Ja! Mer matinspiration!
Själv består min frukost i princip alltid av två wasa sport med bregott, ett ägg på varje och örtsalt på. Till det ett glas juice och mina tabletter (vitaminer, omega 3, kalcium, D-vitamin).

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Anmäl
2013-02-08 07:59 #8 av: RobinEH

Ja, det här med kosten är viktigt och rätt avancerat. 

Här är min frukost:

Jag står för vad jag skriver, du får stå för din tolkning av det.
Sajtvärd på Träning.

Anmäl
2013-05-30 22:11 #9 av: Tilde

Min frukost blir främst yoghurt med bananskivor, mums! Skrattar Dricker gärna smoothies också. Ibland blir det havregrynsgröt och ibland mackor (men försöker undvika vete så gott det går). 

♥ Tilde

Anmäl
2013-06-07 14:58 #10 av: KitoBonito

Jag har funderat på en sak.. Jag blir väldigt snabbt mätt och kan bli hungrig snabbt efter 2 timmar igen. Ska jag försöka få i mig mer mat, trots att jag redan blivit mätt, just för att se till att kroppen får allt den behöver? Eller tänker jag helt fel då? *vild chansning*

Anmäl
2013-06-07 15:28 #11 av: RobinEH

#10

Blir du mätt så blir du mätt. Går det inte bara att äta 2 timmar senare?

Alternativt så kan du förändra vilka nutrienter du konsumerar. Äter du mycket kolhydrater så kan du testa att byta till mer fettrika livsmedel. Äter du mycket protein så kan det vara en orsak till att du snabbt blir mätt, och därmed inte får i dig tillräckligt med energi för att hålla borta hungern under en längre period än 2 timmar.

Jag står för vad jag skriver, du får stå för din tolkning av det.
Sajtvärd på Träning.

Anmäl
2013-06-08 06:57 #12 av: Namiko

#10 Ibland hjälper det att testa att variera vad man äter, som #11 säger. Men är det just mer mat som behövs så ta en-två tuggor till när du känner att du är mätt och brukar sluta äta så ökar du sakta mängden mat du äter. Annars, näringsrik mat ger en längre mättnadskänsla än mer näringsfattig mat och tomma kalorier, så grönsaker är väldigt bra att ha mycket av i maten, då får man dock tänka på att man även behöver äta större mängd då grönsaker är ganska energifattiga i sig.

Jag har själv haft samma problem att så fort jag var lite aktiv om dagarna så var jag helt utsvulten en timme efter varje måltid (verkligen svältkänsla och ont i magen av hunger trots enorma portioner). Nu äter jag stora mängder näringsrik mat och är knappt hungrig när det är dags för nästa måltid. Äter nu 3 gånger per dag istället för uppemot 7 gånger som jag gjorde förut.

Google is your friend

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.