Intervjuer

Tjurruset är årets höjdpunkt!

2010-07-13 12:02 #0 av: [Malin]

Kristina Sörensen är 50 år och bor i Sundbyberg. Hon började springa först i 45-årsåldern på grund av övervikt och en, enligt henne själv, urusel kondition.

- Tidigare i livet var jag absolut ingen träningstyp. I 40-årsåldern var jag så trött på mig själv - jag vägde över 70 kg och till mina 162 cm och var överviktig. Till det hade jag en urusel kondition. Jag var tidigare i livet helt ointresserad av träning, berättar Kristina.

Hur kom du igång?
- Till slut tänkte jag att "det kan omöjligt vara mer energikrävande att ta tag i problemet än all den energi som går åt nu till att irritera mig år ut och år in". Sagt och gjort, jag la om kosten dramatiskt och började föra matdagbok samtidigt som jag köpte mitt livs första träningskort. Något annat än gympa ett par gånger i veckan var inte att tänka på i början för jag var som sagt både otränad och tung. Det räckte med att springa runt i gympasalen för att jag skulle få ont i benen!

- I takt med att kilona försvann började jag känna att "det här är ju roligt ju" och jag utökade med lite mer krävande gruppträningspass - som step up och aerobics. Jag fick också för mig att jag skulle testa styrketräning så jag utökade mitt träningskort med det och där upptäckte jag det som till slut skulle väcka mitt nu huvudsakliga intresse - ett löpband..... Jag kikade på det länge innan jag vågade prova, men när jag väl tog mod till mig var jag totalt fast! Det här var min grej - helt klart.

Tre vikar.jpg

Vad är viktigast att tänka på som nybörjare, enligt dig?
- Att ha tålamod, det tar lång tid att utvecklas som löpare. I början går det i och för sig fort, men ganska snart hamnar man på en platå då det börjar bli svårare att få förbättrade resultat. För att få intresset att bli hållbart i längden tycker jag att det är viktigt att inte hela tiden stirra sig blind på resultat utan också liksom bara springa omkring för löpningens skull och njuta. Jag kan aldrig bli speciellt duktig på löpning - det är jag alldeles för gammal för - men jag har förhoppningsvis många härliga löparår framför mig ändå. Att prata med andra med samma intresse är också väldigt givande - både att träffas och springa och att prata på olika internetforum. På Internet planeras också väldigt många gemensamma löppass som är superroliga att vara med på.

Du har deltagit i "Tjurruset". Kan du berätta lite mer om det?
- Tjurruset är för mig årets höjdpunkt, alla kategorier. Om man som jag har som huvudmål att löpningen ska få mig att skratta och ha kul så är Tjurruset klockrent. Tidigare var Tjurruset förbehållet männen, men för två år sedan öppnade man upp även för kvinnorna. Naturligtvis stod jag på låset och i år är jag anmäld för 3:e gången.

Så här skriver de själva om loppet:
"Tjurruset är årets tuffaste terränglopp. Här sätts din styrka och uthållighet på prov. Distansen är c:a 10 km. Banan går upp och ned för bergsknallar, genom vattendrag och sankmarker, över stock och sten. Utmanande och inspirerande!" Läs mer om loppet på Tjurruset.se

Tjurruset.jpg

Kristina direkt efter målgång i förra årets Tjurrus

Hur ser dina träningspass ut och hur ofta tränar du?
- För det mesta ser min träningsvecka ut så här: 4-5 av mina luncher tränar jag och då springer jag 3 ggr och tränar styrka 1-2 ggr. Styrketräningen kör jag mestadels med egna kroppen som vikt och med fokus på bålstyrka. Löpningen brukar bestå av 1 intervall- eller backpass, ett lite snabbare pass och ett "softa-runt-pass". Lunchlöppassen brukar bli runt milen. Förutom det springer jag ofta ett längre pass på söndagar - hur långt det blir varierar över året.

- Jag hänger gärna på mig löparryggan och springer istället för att åka om jag ska något ärende och deltar gärna i gemensamma långpass när jag har möjlighet. Nu på sommaren inkluderar jag gärna ett bad i mina löprundor, det är otroligt skönt att bara slita av skor och klocka och hoppa i med löparkläderna på. Efteråt är det härligt svalt att fortsätta springa i dom blöta kläderna.

Har du några lopp inplanerade framöver i år?
- Jag ska springa Midnattsloppet, IFormloppet, Tjejmilen och alltså Tjurruset. Om ett par dagar anordnar Stockholm maraton tillsammans med min löparklubb Team Fakta en "provspringning av OS-maratonbanan 1912" och där ska jag vara med som farthållare och guide. 2012 anordnas ett maraton då man ska springa den bansträckning som sprangs 1912, dvs ut till Rotebro och vända och i år anordnas alltså en provspringning av den banan då man springer halva sträckan (21 km) - från Stadion till Rotebro. Förutom det kan det mycket väl bli något annat "bus" i form av lopp eller gemensamma långpass. Smörgåsbordet är stort och det är bara att välja och vraka allt efter tycke och smak.

Bilder: Kristinas privata

/Malin

Sajtvärd på Litteratur

Anmäl
2010-07-15 17:57 #1 av: Lena1971

Vilken inspirerande människa! Jag får lust att snöra på mig löparskorna genast.


Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Anmäl
2010-07-16 00:32 #2 av: [Malin]

#1 Ja, eller hur? Otrolig inspirationskälla!

/Malin

Sajtvärd på Litteratur

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.